Fogyasztóvédelem: nem mind bio- és zöld kozmetikum, amit annak hirdetnek

2021.05.25. 11:26

Szigorúan ellenőrzött krémek

Egy októberig tartó vizsgálat részeként a napokban elkezdődött a natúr- és biokozmetikai termékek fogyasztóvédelmi ellenőrzése. Természetesként, bőrbarátként hirdetett arckrémeket vizsgálnak a bevásárlóközpontoktól a szaküzleteken át a webshopokig. Felmérik, hogy a termékek összetevőiről, egészségre gyakorolt hatásukról szóló tájékoztatások megfelelnek-e a valóságnak.

K. A.

Forrás: Pixabay

A gyártók és forgalmazók a vá­­sárlói igényekhez alkalmazkodva egyre többféle „zöld” és „természetes” kozmetikai terméket árusítanak natúr, bio, eco/öko, esetleg vegán megnevezésekkel. Az efféle állítások csak az árucikkek önkéntes minősítését követően, a megfelelő tanúsítvány birtokában tüntethetők fel a csomagoláson, címkén vagy le­­írásban.

A natúr termékek szintetikus kémiai anyagoktól mentesek, ki­zárólag termé­szetes, növényi ere­­detű alapanyagokból – gyógynövény-, zöldség-, gyümölcskivonatokból – készülhetnek. A biokozmetikumok olyan natúrkozmetikumok, amelyek összetevői biogazdálkodásból származnak, így még magasabb minőséget képviselnek, mivel az alapanyaguk termesztésénél sem lehet vegyszereket használni.

Az ellenőrzés során a gyártótól bekérik a minősítő tanúsítványt vagy egyéb igazoló dokumentumot, áttekintik a tanúsítók honlapján közzétett tájékoztatásokat.

Ha a vállalkozás nem tudja igazolni állítása valóságtartalmát, a fogyasztók megtévesztése miatt hatósági eljárás indul vele szemben.

En­­nek keretében egy-egy teljes ter­­mékcsalád vizsgálata is megtörténhet, az arckrémek után a test- és hajápoló készítményeket, kézkrémeket is „lecsekkolhatják”.

– Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az áprilistól októberig tartó nagy vizsgálatában termékköröktől függetlenül is ellenőrizteti a zöld állításokat – hangsúlyozta Keszthelyi Nikoletta. A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár hozzátette,

a bio- vagy organikus, újrahasznosított, csomagolásmentes árucikkeknél azt nézik, hogy a környezetbarát jellegükre, fenntartható előállításukra vonatkozó tájékoztatások hitelt érdemlően igazolhatók-e.

Ha egy gyártó, forgalmazó jogosulatlanul használja a ta­núsító szervezetek logóit, vagy más módon téveszti meg a vásárlókat, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt akár több száz millió forintra is bírságolható. A kozmetikumok ellenőrzési tapasztalatait júliusban tervezi összegezni a szaktárca.

– Bár nem nagy arányban, de kozmetikumok kapcsán is ér­­keznek hozzánk megkeresések – írta lapunk állandó partnere, a Fogyasztóvédők Magyarorszá­­gi Egyesülete. A panaszosok által jelzett ügyekben többször előforduló probléma, hogy az adott kozmetikai terméken nincs magyar nyelvű használati útmutató, vagy a drága krém hatékonysága meg sem közelítette a honlapon ígérteket.

Kozmetikai termékeknél – fő­­ként, ha online rendelünk – ér­demes szem előtt tartani, hogy megbízható helyről vásároljunk, ahol azonosítható az eladó vállalkozás és a gyártó is. A 14 napos indokolás nélküli elállási jogunkkal csak korlátozottan tudunk élni, hiszen higiéniai terméknél csak addig gondolhatjuk meg magunkat, amíg a csomagolást nem bontottuk ki.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában