2021.08.29. 11:36
Miként készüljünk az óvodára?
Egyéni sajátosságok, az első három év szocializációs környezete, otthoni szokások is befolyásolhatják az óvodakezdést. Ám szülők és pedagógusok közösen sokat tehetnek a nyugodt, gördülékeny szeptemberi indulásért.
A kommunikáció támogatja a beszédkészséget, növeli a szókincset, fejleszti a fantáziát és hozzájárul a magabiztossághoz. Fotó: Török János
Fotó: Török János
Az első három évében főként otthoni környezetben nevelkedő, illetve a bölcsődében szocializálódó gyerekek között már felfedezhető egy markáns különbség. A megszokott, otthoni élettől távol, csoportban töltött időszak meghatározó lehet az első óvodai év kezdetén. A leválás mindenképp nehezebb periódus, ha a kisgyermek megszokta szülei szinte folyamatos jelenlétét. Erősebb lehet a váltás miatti szorongás, félelem az ismeretlentől, új társaktól, felnőttektől.
Szülői támogatással enyhíthető a kicsik aggodalma, gátlása, erre számtalan hatékony megoldás létezik. Ebben sokat segíthetnek az óvodapedagógusok. Benséné Sándor Erzsébet, az Égbőlpottyant Evangélikus Óvoda vezetője több tízéves tapasztalatát összegezte.
A felkészülés első lépései
Az otthoni környezetből érkező gyerekeket például már nyáron érdemes gyakrabban nagymamára, rokonokra bízni, hogy szokja anya és apa távollétét.
A szülőknek és a gyermeknek is borzalmas érzés lehet, ha szeptemberben kizárólag az óvoda miatt válnak el a megszokottól hosszabb időre egymástól. Érdemes gyakrabban járni játszótérre, növelve a kortársakkal együtt töltött időt.
– A júniusi beiratkozás utáni szülői értekezleten már javaslatokkal segítjük a szülőket – mondta a vásárhelyi Égbőlpottyant Evangélikus Óvoda vezetője, Benséné Sándor Erzsébet.
Csak pelenka nélkül
Az óvodakezdés egyik markáns sarokpontja a szobatisztaság: az óvodába – a jelenleg hatályos szabályok szerint – már nem érkezhetnek a gyerekek pelenkában, mert nem adottak az ehhez szükséges egészségügyi feltételek. Nem baj, ha éjszakára otthon még használják, de a nappalokat már enélkül kell tölteniük a gyerekeknek. Benséné Sándor Erzsébet tapasztalata szerint napjainkban kitolódni látszik a szobatisztaság elérése, ez soktényezős jelenség, ezek egyike lehet például a komfortos pelenkák megjelenése – mondta az óvodavezető.
A cumi használata szintén kérdéses, részben egészségügyi okokból, hiszen játék, foglalkozások közben elveszhet, összecserélődhet, bepiszkolódhat. De gátolja a beszédfejlődést, a kommunikációt is számtalan egyéb mellett.
– Természetesen nem lehetünk elvágóak az óvodában sem az otthonról hozott szokásokkal – magyarázta a vezető óvónő. Ötletesen, játékosan, megértően közelítenek a kérdéshez, egyéb helyettesítőkkel pótolják a megszokott cumit úgy, hogy a biztonságérzet ne hiányozzon. A gyerekeket gyorsan elvarázsolja az óvoda, a sok játék, a társak jelenléte, a foglalkozások. A cumit legtöbben az alváshoz igénylik, ehhez azt javasolják a szülőknek, hogy kedvenc plüssfigurát, alvós takarót hozzanak magukkal.
Alvás után érted jövök!
A kommunikáció fontosságát többször is hangsúlyozta Benséné Sándor Erzsébet. Úgy fogalmazott: az egyéb magyarázatok nélkül mondogatott „Óvodába fogsz járni” kijelentések egyéb ismeret nélkül nyomaszthatják a kisgyerekeket, ám a közös beszélgetés feloldja esetleges félelmeiket, annak helyét átveheti a várakozás, a készülődés izgalma. Javaslata szerint ezzel is érdemes nyáron már tudatosan az őszi óvodakezdésre készülődni.
Beszélgetni lehet arról, milyen is az intézmény, ahová majd jár, mi várja ott, mennyi kalandban és játékban lesz része, de mesélhet a szülő az óvodai jelről, illetve elmondhatja azt is, vele mi történik ugyanabban az időben.
Hogy dolgozni megy, hogy mivel foglalkozik, és ami a legfontosabb a kisgyereknek: délután anya vagy apa érte mennek ebéd után, alvás után. És ezt bizony következetesen be kell tartani. Így elkerülhető a csalódottság érzése.
Kisautó a polcra
A kommunikáció továbbá támogatja a beszédkészséget, növeli a szókincset, fejleszti a fantáziát és hozzájárul a magabiztossághoz. Ráadásul az óvodai lét gyereknek és pedagógusnak is könnyebb a szóban kifejezett igényekkel, kérésekkel együtt. A gördülékeny mindennapokat segíti, ha az óvodás egyértelműen tudja jelezni szükségleteit. Az önállóságért szintén sokat tehetnek a családok az óvodakezdés előtti nyáron.
– Mi itt az Égbőlpottyant Óvodában annak vagyunk hívei, hogy az itteni szokásrenddel már az első pillanattól találkozzanak a gyerekek. A polcról levett játékokat visszapakoljuk a helyére, van, hogy zenére, dallamokra pakolunk, van, hogy közösen rendezzük a már nem használt holmikat. Szerencsés, ha már otthoni környezetben megszokják ezt.
Következetes mindennapok
Az óvodavezető tapasztalata szerint a konzekvens hozzáállás, bármilyen nehéz is, a kiszámíthatóság nélkülözhetetlen a biztonság, a gyerek belső nyugalmának megteremtéséhez. És igaz ez arra is, ha az ovis néhanapján könyörög egy-egy lazább szerkezetű napért, vagy az otthon maradásért. Szintén a stabilitást támogatja, ha a gyerekek esténként időben ágyba kerülnek. A nyugalmas ébredés, reggeli készülődés és indulás meghatározhatja a nap további részét.
– A gyerekek igénylik a rendszert, a megszokott ütemet, ezek hiányában csak bizonytalanságuk fokozódik, nyugtalanabbak és érzékenyebben reagálnak külső ingerekre – hangsúlyozta Benséné Sándor Erzsébet. Hozzátette: az elválás mindig nehéz, ám pedagógusok és szülők közösen sokat tehetnek a békés, szeretetteljes óvodai kezdésért.