2021.01.12. 14:00
Tovább egyszerűsödött az ügyintézés a kormányhivatalokban
Tovább bővült azoknak az ügyeknek a köre, amelyeket már online is elintézhetünk otthonról. Életbe lépett a bürokráciacsökkentő csomag, ami a vállalkozásoknak is több esetben könnyebbséget jelent.
20210111 Szeged A járványhelyzet ideje alatt is megy a munka a Kormányablakban fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI
Fotó: Kuklis István
Januártól már 449 kormányhivatali ügyet intézhetünk otthonról kényelmesen, online elektronikus űrlap segítségével. A változtatás szerint a csecsemőgondozási vagy a gyermekgondozási díj iránti kérelem is online nyújtható be, így nem kell személyesen felkeresni a kormányablakokat. Utoljára októberben módosult a www.magyarorszag.hu oldalon intézhető ügyek köre, akkor vált elektronikussá a lakcímváltozás bejelentése, az elveszett eSzemélyi igazolvány, a jogosítvány és az útlevél pótlása, ezáltal a kormányablak felkeresése teljes mértékben kiváltható.
Csökkenő terhek
A Miniszterelnökség közleménye szerint a bővülő online ügykör annak a bürokráciacsökkentő csomagnak a része, amit idéntől vezettek be hazánkban. Ennek eredményeként csökkentek az egyéni vállalkozók és a gazdasági társaságok adminisztratív terhei is, hiszen 2021-től nem kell külön felkeresniük az adóhatóságot, a gazdasági kamarát és a jegyzőt bankszámlanyitás vagy megszüntetés kapcsán.
Emellett az egyéni vállalkozóknak most már lehetőségük van a kamarai nyilvántartásba vétel iránti kérelmet a tevékenység megkezdésének bejelentésével egyidejűleg kezdeményezni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál.
Új rendszer segít
Egyszerűbbé vált a jelzálogjog bejegyzése is, és megszűnt az építésügy hatósági engedélyek meghosszabbítására irányuló eljárás, míg az eddig kezdeményezhető hosszabbítás ideje beleolvadt az alapengedély hatályába. Ezzel az építkezés megkezdésére 4 év, a befejezésére további 6 év áll rendelkezésre.
Szintén újdonság az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer, amelynek köszönhetően gyorsabban és hatékonyabban tájékozódhatunk az egyes kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységet végzőkről, azok nyilvános adatairól. Többek között az üzlet helyéről, nyitvatartásáról és az árusított termékek köréről ad információkat.
60 napig érvényesek
Mint ismert, szintén a személyes találkozások csökkentése érdekében a kormány meghosszabbította a mostani veszélyhelyzet ideje alatt, azaz a november 4. után lejáró okmányok érvényességét, beleértve a gépjármű forgalmi engedélyekbe bejegyzett műszaki érvényesség idejét is.
Ezek az okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak, csak ezt követően kell meghosszabbítani az érvényességet. Ugyanez a határidő vonatkozik azokra az igazolványokra is, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet idején jártak le. Ezeknek is automatikusan meghosszabbodott az érvényességük.