Csongrád-Csanád megye

2022.10.25. 19:30

A sofőr higgadt döntése életeket menthet

Átlagos sebességnél szinte elkerülhetetlen az ütközés az autó elé ugró vadállatokkal. Bizonyos manőverekkel mégis csökkenthetők a károk, megelőzhetők a személyi sérülések.

T. Sz.

A vadveszélyt jelző tábláknál érdemes egy kicsit lelassítani. Illusztráció: Ádám János/MW

Az ütközés az útra kiugró vaddal, lakott területen kívül 90 kilométer/óra sebességgel haladva, az esetek kilencven százalékában elkerülhetetlen. A sofőr gyakorlata és vezetési tapasztalata, illetve a hidegvér rengeteget számíthat egy ilyen helyzetben, mert másodpercek töredéke alatt kell dönteni 

– mondta lapunk megkeresésére Ágoston Péter hódmezővásárhelyi gépjárművezető oktató. 

Mint azt a tapasztalt szakember magyarázta: a vad mindig az utolsó pillanatban, rendszerint féktávolságon belül ugrik az autó elé. A blokkolásgátlóval felszerelt autóknál lehet padlóig nyomni a féket, az autó irányítható marad. ABS nélküli kocsiknál viszont a blokkolt első kerekekkel könnyen kezelhetetlen lesz a gépjármű. 

Ekkor az út lejtése szerint szinte mindig az árok felé csúszik a kocsi. Ágoston Péter szerint a hirtelen kormánymozdulatok csak árthatnak. Meg kell próbálni úgy irányítani az autót, hogy az út jobb széle felé húzódva frontális ütközés helyett a vad az autó sarkával találkozzon. Ezzel csökkentve a személyi sérülés lehetőségét. Egy száz kilogramm feletti őz hatalmas károkat okozhat. 

Sajnos számtalan, személyi sérüléssel járó, súlyos közúti balesetről lehetett hallani az elmúlt években. Van, aki az állatot sajnálva, a következmények latolgatása nélkül hajt inkább az árokba, mintsem elgázolja az állatot. De előfordult, hogy a sofőr a másik sávba kormányozta az autót, frontálisan ütközve a szemből jövő autóval. A frontális ütközés az egyik legsúlyosabb balesetnek számít közutakon, ott lépnek fel ugyanis a legnagyobb erők 

– magyarázta az oktató. Az ütközést legfeljebb 40-50 kilométer/órás sebességgel kerülhetnénk el, de nyilván országúton ez nem egy reális tempó.

Az oktató azt hangsúlyozta még: fontos figyelni a vadveszélyt jelző táblákat, jelentősen növelhetjük az elkerülő manőver esélyét, ha 10-20 kilométer/órával csökkentjük a sebességet. Fontos ugyanakkor az optimális követési távolság, hogy ha az előttünk haladó autó ütközne vaddal, ne rohanjunk bele. Egy esetleges ütközéskor pedig higgadt manőverrel a lehető legjobb döntéseket kell hoznunk.  

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában