2019.11.21. 16:36
Van jövője a közösségi közlekedésnek
Elektromos buszok, elektronikus jegyek és bérletek, egymásra épülő vasúti és autóbusz-menetrend. Néhány éven belül ez lesz Magyarországon a közösségi közlekedés jövője. Az ágazat előtt álló feladatokról és innovációs kihívásokról kétnapos nemzetközi konferenciát rendeztek Szegeden, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában.
Míg a vasúton stagnál az utasszám, az autóbuszokon demográfiai okokból csökken. Fotó: Török János
Fotó: Torok Janos
– Nyugat-Európában az emberek 20 százaléka használja a közösségi közlekedést, 80 százaléka pedig az egyéni közlekedést, például a személygépkocsit. Magyarországon jobb a helyzet, 40/60 százalék az arány, de az átrendeződés folyamatos – mondta lapunknak Szeri István, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési kollégiumának elnöke. A szakember szerint azokban a hazai nagyvárosokban, amelyekben rendszeresek a dugók, a torlódások, a közösségi közlekedés újabb világkorát élheti, ehhez persze folyamatos fejlesztésekre, innovációra van szükség. Például az utastájékoztatásban, az elektronikus jegyrendszerek bevezetésében lehetne előrelépni.
Előnyben a vasúti közlekedés
A vasúti és a közúti közösségi közlekedés fejlesztését a kormány is fontosnak tartja. Borbélyné Szabó Ágnes, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője a Nemzetközi Közlekedési Konferencián elmondta, hogy négy területen akarnak előrelépni. A vasúti és az autóbuszos menetrendek összehangolásával magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsanak. Az indokolatlan párhuzamosságokat megszüntetik. Ahol lehetséges, egységes és átjárható tarifarendszert vezetnek be. A buszokkal pedig a vasútra hordják majd az utasokat.
Van jövője a közösségi közlekedésnek
2022-től csak elektromos buszokat vásárolnak
Magyarországon a forgalomban lévő 8500 autóbusz többsége nagyon idős, 14,7 év az átlagéletkor. A kormány ezért jelentős fejlesztéseket tervez – folytatta a minisztérium főosztályvezetője. Az a cél, hogy 2029-ig az összes helyi járatú autóbuszt, „tiszta” üzemű járműre cseréljék. 2021-ig Euró6-os, gázüzemű vagy elektromos buszok beszerzését támogatják, 2022-től pedig kizárólag elektromos járművek vásárlásához biztosítanak költségvetési forrásokat. Az elektronikus jegyek és bérletek fejlesztése is megkezdődött, ehhez 17,8 milliárd forintos uniós támogatást kaptak. A tervek szerint a rendszer 2020 decemberéig elkészül.
A vasút is a 21. századba lép
Nemcsak a buszok, a vasúti kocsik is megérettek a cserére. A MÁV Start Zrt. flottájának nagy része elmúlt 40 éves, ezért új motorvonatokat és IC-kocsikat állítanak forgalomba. Ahol a fejlesztés már megtörtént, az utazóközönség is visszatért: a Budapest-Esztergom vonalon majdnem két és félszeresére nőtt a forgalom.