2020.02.27. 18:02
Szeged legendás zenepedagógusára, Király-König Péterre emlékeztek a Dugonics Társaságban
Király-König Péter 15 évesen kantátát írt a pápa tiszteletére. A zenepedagógus és zeneszerző életéről, munkásságáról és szegedi tevékenységéről Kerek Ferenc zongoraművész tartott előadást.
Király-König Péter 30 évig volt a szegedi zeneiskola igazgatója, műveit mégis ritkán játsszák.
Fotó: KUKLIS ISTVÁN
Király-König Péter 1870-ben Stájerországban született félárvaként.
– A mamáját König Máriának hívták, és egy ikertestvérének, Antonnak is életet adott. Azt azonban nem lehet tudni, ki volt az édesapja – fejtette ki Kerek Ferenc zongoraművész a Dugonics Társaság ülésén, amelynek előadója volt kedden a szegedi városháza sajtószobájában.
Szeged legendás zenepedagógusát féléves korában magához vette feleségével Rudolf Höge angeri kántortanító.
– Nagy szeretetben nőtt fel, és életre szóló értékeket kapott a zenei nevelés révén. A főtanító megtanította trombitálni, hegedülni, orgonálni, emellett nevelőapja szervezőkészsége is nagy mértékben hatott rá – folytatta Kerek Ferenc.
Ifjú zseni
König ifjú korában nagyon szépen énekelt, így 11 évesen az admonti bencés iskolába került kórustagként, ahol kisgimnáziumi éveit töltötte.
– Majd 1885-ben átvették a grazi főgimnáziumba, ahol diákként rendszeresen komponált. XIII. Leó pápa tiszteletére írt kantátáját bemutatták a kollégiumban, tanárai nagyra becsülték tehetségét – hangsúlyozta.
Fogadalom helyett szenvedély
Az érettségi évében meghalt nevelőapja. Patrónus híján nem tudott egyetemre menni, így visszatért az admonti kolostorba, ahol novíciusként teológiai tanulmányokat folytatott. 1893-ban Liszt egyik leghíresebb tanítványa, Emil von Sauer zongoraművész javaslatára nyolc nappal felszentelése előtt – hátat fordítva a kolostornak, engedve valódi szenvedélye erejének –, jelentkezett a budapesti Zeneakadémiára, ahol Koessler János növendéke lett. Két fő szakja volt: a zeneszerzés és az orgona. Zeneakadémiai évei alatt tehetsége elismeréseképpen igen magas ösztöndíjban részesült.
Átszervezte a zeneiskolát
A Zeneakadémia után a monarchia különböző helyszínein színházi muzsikusként, korrepetitorként, karmesterként tevékenykedett. 1904-ben került Szegedre a zeneiskola élére, ahol 1935-ig dolgozott igazgatóként.
– Nagy tudású muzsikusként került Szegedre. A Zeneakadémia tantárgy-tematikájából, képzési struktúrájából nagyon sokat átültetett a zeneiskolába. A hosszú és rövid tanszakokat különválasztotta. Előbbibe tartozott például a zongora és a hegedű szak, utóbbiba a mélyvonósok. Alsó, közép és akadémiai osztályokra bontotta az oktatást. Akik eljutottak az akadémiai szint végére, a fővárosi Zeneakadémián bizottság előtt tanári diplomát, a legjobbak pedig művészdiplomát is szerezhettek – mondta Kerek.
Méltatlan bánásmód
Az előadó elmondta: disszertációjához végzett kutatása során szemtanúk említették, hogy az 1970-es években a könyvtárból sok értéktelennek minősített kottát kihordtak a szemétbe, amik között Király-König Péter szerzeményei is megtalálhatóak voltak.
– Akik tudták, persze mentették a König-partitúrákat, és így aránylag elég sok műve megőrződött, amik jelenleg a Somogyi-könyvtárban találhatók – emlékeztetett az előadó.
Bár művei elérhetők, mégis ritkán szerepelnek a szegedi klasszikus zenei élet repertoárjában. Az esten részt vevő Gyüdi Sándor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgatója hangsúlyozta, ennek mindenekelőtt anyagi oka van.
– Mire a könyvtár kéziratos partitúrájából előadható, zenekari mű keletkezik, annak költsége egymillió forintnál drágább – közölte Gyüdi.