Azok az Apró betűs részek – Visszatérítés, avagy hogyan tudja védeni magát a fogyasztó?

2020.03.16. 07:35

Utazás, foglalás, világjárvány

Az utazásközvetítők nem véletlenül ragaszkodnak a bánatpénzhez, őket is kötbérezik lemondás esetén. Ha eddig nem olvastuk el rendesen a szerződést, akkor tegyük meg, hogy tudjuk, mire számíthatunk.

K. A.

Tanácstalan utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. ILLUSZTRÁCIÓ: BACH MÁTÉ

Fotó: Bach Máté

Mostanában sokan szembesülhettek azzal, hogy a már kifizetett út lemondása esetén hogyan reagál az utazási iroda, a szálloda vagy a légitársaság. Mire számítson az, aki szeretne sztornózni egy már befizetett utat? Sokan csak most olvassák el az általános szerződési feltételek „apró betűs” részét, hogy mit is jelent egy olyan vis maior helyzet, amit nem a szálloda, nem az utazási iroda, nem a légitársaság, hanem egy járvány okozott.

Bánatpénz

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége arra hívja fel a figyelmet, hogy ha valaki egy utazási irodán keresztül foglalt, a társaság bánatpénz megfizetését követelheti. Egy bizonyos határidőn túli lemondásnál akár az út árának felét is kérhetik, és minél közelebb van az utazás napja, annál nagyobb az összeg. Nem feltétlenül a fogyasztót akarják megrövidíteni, az irodát is súlyos kötbérfizetési kötelezettség terheli, ha lemondja a kiközvetített szállást vagy a repülőjegyet.

Ha az utas közvetlenül maga rendeli meg a szállást az interneten, a visszaigazolásban egyértelműen leírják, hogy az kötbérmentesen meddig mondható le. Vagy az lehetséges, de a teljes összeget elveszíti. Ez utóbbi esetben – a piac már csak ilyen – az ár sokkal kedvezőbb, azért is szeretik jobban, mint a meghatározott ideig díjmentesen lemondhatót.

Átfoglalás

A most kialakult világjárvány miatt egy esetben jogosult a fogyasztó a befizetett díj azonnali visszatérítésére, ha a szerződéskötés után „utazásra nem javasolt” célországok közé sorolta a Külügyminisztérium. Ezen nincsen rajta sem Görög-, sem Horvátország, de még Olaszország sem! Természetesen a lehetőség ilyenkor is fennáll, hogy a felek a szerződést közösen módosítsák, és egy más időpontra átfoglalják az utat.

Határzár

Egy járattörlés teljesen önálló életet él. A napokban derült ki, hogy az USA is beutazási tilalmat vezetett be, tehát rengeteg járatot törölnek. Ilyenkor lehetőség van az átfoglalásra, vagy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a repülőjegy árát.

Tanácstalan utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. ILLUSZTRÁCIÓ: BACH MÁTÉ

Fel kell készülni arra is, hogy a célország bármikor lezárhatja határait, ilyen esetben védtelen az utas. Fontos, hogy a sztornóbiztosítás kizárólag akkor védi a fogyasztót, ha ő kerül utazásképtelen állapotba. Ha külföldön állapítják meg, hogy megfertőződtünk, akkor fizet a biztosító, ha az ország közegészségügyi rendelkezése miatt kerül karanténba, akkor a társaság nem fog téríteni.

Járt már pórul közösségi közlekedéssel?

A gép nem ember, mégis hibázik – hova forduljunk, ha rossz jegyet ad ki a buszállomáson vagy a vasúti pályaudvaron az automata? Hol reklamálhatunk, ha nem érezzük jogosnak a büntetést? Előfordul, hogy késik a vonat vagy a távolsági busz, mi a teendő, ha ebből komolyabb kárunk származik? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a panaszfal@delmagy­ar.hu címre várjuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában