A mozgáshiány okozza a legtöbb problémát a gyerekeknél

2020.04.19. 19:47

Összehozza a családot a távmunka és az otthon tanulás

Komoly kihívások elé állítja a digitális oktatás a családokat, a szülőknek az otthoni távmunka mellett gyermekeik tanulását is felügyelni kell. Puroszné Nagy Magdolna, aki négy fiúgyermeket nevel férjével, elmesélte, hogyan alakította át életüket a sajátos helyzet.

Hajó Edina

Szeged, 20200416. Négy gyerekes Purosz család mindennapjai koronavírus járvány idején. Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország

Fotó: Frank Yvette

Március 16-án álltak át a ma­­gyar diákok és tanáraik a digitális oktatásra, az egyetemeken egy héttel később indult a távoktatás. Nemcsak a pedagógusoknak, diákoknak, a szülőknek is meg kellett tanulniuk olyan szavakat, mint a google classroom, a videócsetes óra, és a legtöbb nappali edzőteremmé változott. Egy többgyermekes családban pláne nem egyszerű megszervezni a napi rutint, főként akkor, ha a szülők is otthon dolgoznak. Puroszné Nagy Magdolna férjével négy gyereket nevel, mindannyian fiúk.

Pozitívum: nincs korán kelés

– Sokáig hihetetlennek tűnt ez a helyzet, az elején még elég lazán fogtuk fel, a fiúk első gondolata az volt: „de jó, nem kell korán kelni”. Aztán ahogy jöttek a feladatok egyre nagyobb mennyiségben, akkor rájöttünk, szinte egész nap ta­nulniuk kell. Magdi helyzetét nehezíti, hogy legkisebb, elsős fia, Filipposz mellett három végzős is van: Leonidasz 24 éves, Ma­­rosvásárhelyen utolsó éves egyetemista, Ahilleasz 19 éves, érettségi előtt áll, Alexandrosz (Alexi) pedig nyolcadikos.

Magdi elmesélte, ő és görög származású férje is otthon dolgozik azóta, amióta kijárási korlátozás van. Mindkettőjük munkája napról napra válto­zik, így azt is este beszélik meg, ki tanul másnap a legkisebbel. Magdi a Korábban Érkeztem Alapítványnál dolgozik, online konzultációkat tart várandós kismamáknak, koraszült édesanyáknak, és online szülésfelkészítő csoportos órái is vannak. – Ezekhez nyugodt teret kell biztosítani, ami az itthon lévő négy férfi mellett nem könnyű. Emiatt nagyon nehéz napi ritmust beállítani – mesélte mosolyogva.

Írni, olvasni tanulnak

Az vált be náluk, hogy reggel tovább alszanak a gyerekek, addig a szülők dolgoznak. 10 óra körül indul az élet, a nagyobbak már megoldják a digitális tanulást egyedül. – Filipposznak viszont segítenünk kell, hiszen ő elsős, most tanul írni, olvasni. Elvileg ha nekem van konzultáci­­óm, akkor a férjem ül le vele, ám Filipposz nagyon huncut, ragaszkodik hozzám, így néha még este is tanulnom kell vele. Nehéz egy elsőst megtanítani írni, olvasni, mindezt dokumentálni, fotózni, videózni és visszaküldeni – fejtette ki.

A gimisnek egy-két tantárgyból van online órája, a nyolcadikos Alexinél most indultak be az online órák, amikor adott időpontban ott kell ülnie a gépnél. Az a szerencséje, hogy túl van a középiskolai felvételin, így talán neki van a legkönnyebb dolga mind közül, ám ennek ellenére tisztességesen megoldja a feladatokat. Az érettségi előtt álló Ahilleasz nagyon izgul, nehéz tanári ma­­gyarázat nélkül megküzdeni néhány tantárggyal.

 

A saját tér hiánya konfliktusokhoz vezet

Az édesanya elmesélte, a mindennapos testnevelés, az edzések kimozgatják a fiúkat, most ennek hiánya jelenti az egyik legnagyobb nehézséget, leginkább a legkisebb fiú számára. A másik probléma a számítógép és az okostelefon varázsa, hiszen a tanulás után ott ragadnak előtte csetelni vagy játszani. – Ennek a korlátozása nagy feladat nekünk, főleg a 8 évesnél, akinél eddig nem volt mindennapos telefonhasználat. Ráadásul a mozgás hiánya növeli a feszültséget a fiúk kö­­zött. Arról nem is beszélve, hogy nincs mindegyiknek külön szobája, a saját tér hiánya konfliktusokhoz vezet – magyarázta. Társasházban laknak a belváros közelében, ám édesanyjuk naponta egyszer délutánonként leküldi őket sétálni, biciklizni, valamint van egy kiskertjük, oda szoktak még kijárni.

Mindenki kiveszi a részét a házimunkából

Ahilleasz legjobb barátja a szomszédban lakik, ők szoktak találkozni, együtt elmennek kutyát sétáltatni. A többiek telefonon és Messengeren keresztül tartják a kapcsolatot barátaikkal. Legnagyobb fiuk Marosvá­sárhelyen ragadt, neki édesany­­ja szerint a közösségi élet hiányzik a legjobban, ugyanis ott szigorúbb intézkedések vannak, mint nálunk. Magdi szerencsésnek mondja magát, férje, Alexandrosz a háztartásban is segít neki. Bár a főzéshez ő maga ragaszkodik, ugyanis szerinte fontos, hogy a fiúk jókat egyenek. Így sokszor együtt főzőcskéznek, ezt a járvány­ügyi helyzet pozitív hatásaként említi. Ugyanez vonatkozik a házimunkára is, amibe jobban bevonták a gyerekeket is. – Mindig megbeszélem velük, ki mit vállal, mindenkinek el kell végeznie valamit. A legkisebb például autót porszívózott nemrégiben, a 19 éves pedig önállóan is főz – részletezte.

A helyzet önállóságra nevel

Az édesanyának az a tapasztalata, hogy ez a helyzet sok téren önállóságra készteti a gyerekeket. A reggeli rohanás nem hiányzik nekik, a közösség és a barátok annál inkább. Úgy fogalmazott, bár sok a gyerekek feladata, de elosztják, így nem túlterheltek. Természetesen sok feszültséget is okoz az összezártság, ám pozitívumként értékeli, hogy több időt töltenek egymással, többet beszélgetnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában