Gurulni szeret az abroncs

2020.05.01. 09:26

Így gondozzuk a gumit, ha a vírus miatt nem autózhatunk

Több mint 2 millió autót, a személygépkocsik 60-70 százalékát nem, vagy alig használják tulajdonosaik a járvány korlátozásai miatt. Szokásos havi futásteljesítményük alig 10-15 százalékát teszik meg, a leállás ugyanakkor megviseli, tönkre is teheti az abroncsokat. A Bridgestone összeszedte, mire érdemes figyelnünk.

Kovács András

Figyeljünk oda a guminyomásra!

Fotó: Frank Yvette (Illusztráció)

Magyarországon mintegy 3,7 millió személygépkocsi rója az utakat békeidőben, a koronavírus miatti munkahelybezárások, a home office és a kijárási korlátozások miatt azonban 2,2-2,6 millió autót nem, vagy alig használnak. Adataik szerint egy átlagos autó a szokásos havi 1500-2000 helyett mindössze 150-250 kilométert tesz meg, és akár több nap, sőt hét is eltelik anélkül, hogy a kocsit használná tulajdonosa.

Deformálódhat

– Az abroncsokat akkor is gondoznunk kell, ha a gépkocsit nem használjuk, hogy megakadályozzuk eldeformálódásukat és a napfény károsító hatását. Kiemelten igaz ez a későn le­­cse­rélt téliabroncsokra, amelyek lágyabb anyaga különösen rosszul tűri a meleg tavaszi és nyári időszakot – mondja Hunyadi Szabolcs. A Bridge­stone magyarországi személygépjármű-abroncs üzletágve­­zetője hangsúlyozza, érdemes gondoskodnunk a kocsin lévő téliabroncsok cseréjéről, illetve megfelelő gondozásáról, tárolásáról, különösen akkor, ha a korlátozások miatt sokáig nem használjuk az autónkat.

Figyeljünk oda a guminyomásra!
Fotó: Frank Yvette (Illusztráció)

Heti egy kör

Ha autónk huzamosabb ideig áll, emeljük meg az abroncsok nyomását 0,2-0,3 barral, a gumi így kevésbé tud deformálódni amiatt, hogy a kocsi tömege min­­dig azonos irányból és azonos erővel terheli. Lehetőleg egyenletes és sima felületre parkoljunk, kerüljük a ferde, lejtős szakaszokat, mert azokon oldalirányú terhelést is kapnak az abroncsok, így a melegben eldeformálódhatnak.

Legalább hetente menjünk egy kört a kocsival. Ez azért fontos, mert ha az abroncs állás közben napfénynek és hőnek van kitéve, szerkezete megváltozhat, tartós deformációt, alakváltozást szenvedhet, ami bizonyos sebesség felett a kerék kiegyensúlyozatlanságát okozhatja.

Fénytől védve

Az utcán keressünk árnyékos par­­kolóhelyet, hogy a napfény ne érje a kocsit és az abroncso­kat. Ha ez nem le­­hetséges, he­tente változtassuk meg a kocsi irányát annak érdekében, hogy a napfény és a káros hőhatás ne mindig csak ugyanazt az abroncspárt érje.

A gumimárka nem javasolja a szilikontartalmú UV védőszerek használatát, mert a legtöbb helyen kapható olcsó készítmények hatóanyaga kikezdheti az abroncsokat és repedéseket okoz rajtuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában