2020.05.01. 09:26
Így gondozzuk a gumit, ha a vírus miatt nem autózhatunk
Több mint 2 millió autót, a személygépkocsik 60-70 százalékát nem, vagy alig használják tulajdonosaik a járvány korlátozásai miatt. Szokásos havi futásteljesítményük alig 10-15 százalékát teszik meg, a leállás ugyanakkor megviseli, tönkre is teheti az abroncsokat. A Bridgestone összeszedte, mire érdemes figyelnünk.
Figyeljünk oda a guminyomásra!
Fotó: Frank Yvette (Illusztráció)
Magyarországon mintegy 3,7 millió személygépkocsi rója az utakat békeidőben, a koronavírus miatti munkahelybezárások, a home office és a kijárási korlátozások miatt azonban 2,2-2,6 millió autót nem, vagy alig használnak. Adataik szerint egy átlagos autó a szokásos havi 1500-2000 helyett mindössze 150-250 kilométert tesz meg, és akár több nap, sőt hét is eltelik anélkül, hogy a kocsit használná tulajdonosa.
Deformálódhat
– Az abroncsokat akkor is gondoznunk kell, ha a gépkocsit nem használjuk, hogy megakadályozzuk eldeformálódásukat és a napfény károsító hatását. Kiemelten igaz ez a későn lecserélt téliabroncsokra, amelyek lágyabb anyaga különösen rosszul tűri a meleg tavaszi és nyári időszakot – mondja Hunyadi Szabolcs. A Bridgestone magyarországi személygépjármű-abroncs üzletágvezetője hangsúlyozza, érdemes gondoskodnunk a kocsin lévő téliabroncsok cseréjéről, illetve megfelelő gondozásáról, tárolásáról, különösen akkor, ha a korlátozások miatt sokáig nem használjuk az autónkat.
Heti egy kör
Ha autónk huzamosabb ideig áll, emeljük meg az abroncsok nyomását 0,2-0,3 barral, a gumi így kevésbé tud deformálódni amiatt, hogy a kocsi tömege mindig azonos irányból és azonos erővel terheli. Lehetőleg egyenletes és sima felületre parkoljunk, kerüljük a ferde, lejtős szakaszokat, mert azokon oldalirányú terhelést is kapnak az abroncsok, így a melegben eldeformálódhatnak.
Legalább hetente menjünk egy kört a kocsival. Ez azért fontos, mert ha az abroncs állás közben napfénynek és hőnek van kitéve, szerkezete megváltozhat, tartós deformációt, alakváltozást szenvedhet, ami bizonyos sebesség felett a kerék kiegyensúlyozatlanságát okozhatja.
Fénytől védve
Az utcán keressünk árnyékos parkolóhelyet, hogy a napfény ne érje a kocsit és az abroncsokat. Ha ez nem lehetséges, hetente változtassuk meg a kocsi irányát annak érdekében, hogy a napfény és a káros hőhatás ne mindig csak ugyanazt az abroncspárt érje.
A gumimárka nem javasolja a szilikontartalmú UV védőszerek használatát, mert a legtöbb helyen kapható olcsó készítmények hatóanyaga kikezdheti az abroncsokat és repedéseket okoz rajtuk.