Új nyomvonalra helyezték az árvízvédelmi gátat

2020.07.29. 17:00

Jól haladnak az új töltéssel Ferencszállásnál

Négy helyszínen hónapokkal ezelőtt kezdődtek árvízvédelmi munkák a megyében. A fő cél az árvízi biztonság javítása, az árvízi kockázatok csökkentése a térségben élő emberek és javaik, az ipari, gazdasá­­gi létesítmények, valamint a mezőgazdasági területek védelme érdekében.

T. A. P.

Ferencszállás – 2020.07.29. "Hullámtér rendezése az Alsó-Tiszán" A Maros töltés átépítése a legnagyobb része a 4 milliárd forint költségvetésû KEHOP forrású projektnek, a ferencszállási kanyarulat rendezésének. Képen: Borza Tibor osztályvezetõ, Kádár Mihály mûszaki igazgató-helyettes Fotó: Karnok Csaba (KC) – Délmagyarország (DM)

Fotó: Karnok Csaba

– A 2014-től 2021-ig tartó időszakban 330 milliárd forint forrás áll rendelkezésre országosan a vízügyi munkálatokra. A projektek kilencven százalékában már megindult a fejlesztés, folyamatban vannak a beruházások. A következő programozási időszak előkészítésén is gőzerővel dolgozunk – mondta lapunknak Lábdy Jenő.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese hozzátette, a pénzek döntő többsége uniós pályázatból származik, a kisebb részt hazai források teszik ki.

A négy helyszín közül a ferencszállási Maros-kanyarulat töltésátépítése a projekt legösszetettebb eleme.Fotó: Karnok Csaba

A 4 milliárd forintból megvalósuló projekt Makó, Szeged, Hódmezővásárhely és Szentes közigazgatási területét érinti. A vízügyi beruházásban a Tisza folyó levelényi, lúdvári és algyői partbiztosításainak rekonstrukciójára és a Maros ferencszállási kanyarulatának rendezését végzik el.

Ferencszállás határában, a Maroson a fő gondot az okozta, hogy az árvízvédelmi töltés túl közel került a folyómederhez. A szakemberek úgy döntöttek, megnövelik a hullámtér szélességét, azaz távolabb helyezik a töltést a medertől.

– Makó felől, nagyjából 120 méteres mederszélesség volt jellemző, ez a kanyarulatban nyolcvan méterre szűkült. A szűkület következtében télen a jégtáblák feltorlódtak, és támadták a töltés koronáját. Ez indokolta, hogy a töltést távolabb vigyük a folyótól, a partbiztosítást megerősítsük és a középvízi meder szélességét 110 méterre emeljük – magyarázta Borza Tibor, az ATIVIZIG osztályvezetője. Hozzátette, jelenleg a Maros partbiztosításának megerősítését, és az új töltés humuszolását végzik a munkagépekkel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában