2020.07.31. 12:00
Kétmilliárdból épülhet kamionparkoló Balástyánál
A korábbi pályázati körökben lekötetlenül maradt, úgynevezett visszahulló források sorsáról döntöttek a közelmúltban a EU-tagállamok képviselői. A jelenlegi uniós költségvetési időszak egyik utolsó kiírásából öt magyar érdekeltségű program nyert támogatást, köztük egy kamionparkoló a balástyai sztrádalehajtónál.
Kamionok az autópályán – néha parkolniuk is kell. Fotó: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) napokban lezárult pályázati körében 130 program jutott összesen 2,1 milliárd euró támogatáshoz. Az Európai Bizottság az értékelésnél figyelembe vette az úgynevezett nemzeti kohéziós borítékokat, amelyek 2016 végéig elkülönített forrásokat tartalmaztak a később csatlakozott tagállamok számára. Magyarország e tételt már előzőleg teljesen lefedte hazai beruházásokkal, és a későbbi pályázati fordulókban is sikeresen szerepelt.
Sztrádalehajtó
A jelenlegi kiírásban befutó magyar érdekeltségű fejlesztések révén biztonságos kamionparkolókat alakítanak ki az M5-ös autópálya mentén. Csongrád-Csanád megyében 131, Kiskunfélegyházánál pedig 171 hellyel. – A kamionparkoló az M5-ös autópálya balástyai kijáratánál lévő hotel melletti „szükségmegálló” helyén, a szálláshely tulajdonosa, a Transz-Depar Kft. magánterületén épül. A parkoló a balástyai önkormányzat által kezelt útra csatlakozik, azon a burkolat megerősítését a cég vállalta – tudtuk meg a Csongrád-Csanád megyét érintő fejlesztésről.
2022-re megépül
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztályának kérdéseinkre adott válaszából kiderült, a kivitelezőt a törvényi előírásoknak megfelelően közbeszerzésen választják majd ki. A beruházás tervezett összköltség nettó 2,1 milliárd forint, amelyet 83 százalékban uniós támogatás fedez. A munkák még idén megkezdődhetnek, a kamionparkoló építése a tervek szerint 2022-ben fejeződhet be.
A legutóbbi kiírásban befutó magyar projektek legjelentősebbike a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása, ez a Kelenföld–Hegyeshalom vonalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel történik majd. Az átjárhatóságot szolgáló beavatkozások nyomán az utazásidő negyedórával csökkenthető, a menetrendi kínálat bővíthető lesz az osztrák főváros és Nyugat-Európa felé.
További fejlesztések
Támogatást nyert még a magyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl közreműködésével megvalósuló úgynevezett SESAR Telepítési Program újabb eleme. Ezeken felül egy magyar érintettségű német programban a TEN-T hálózaton működő – hazánkban is rendszeresen megforduló – Siemens mozdonyokba fedélzeti egység prototípusokat fejlesztenek.