Beruházás

2020.07.31. 12:00

Kétmilliárdból épülhet kamionparkoló Balástyánál

A korábbi pályázati körökben lekötetlenül maradt, úgynevezett visszahulló források sorsáról döntöttek a közelmúltban a EU-tagállamok képviselői. A jelenlegi uniós költségvetési időszak egyik utolsó kiírásából öt magyar érdekeltségű program nyert támogatást, köztük egy kamionparkoló a balástyai sztrádalehajtónál.

Kovács András

Kamionok az autópályán – néha parkolniuk is kell. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Az Európai Hálózatfinanszíro­zási Eszköz (CEF) napokban lezárult pályázati körében 130 program jutott összesen 2,1 milliárd euró támogatáshoz. Az Európai Bizottság az ér­­tékelésnél figyelembe vette az úgynevezett nemzeti kohéziós borítékokat, amelyek 2016 végéig elkülönített forrásokat tartalmaztak a később csatlakozott tagállamok számára. Magyarország e tételt már elő­zőleg teljesen lefedte hazai be­­ruházásokkal, és a későbbi pályázati fordulókban is sikeresen szerepelt.

Sztrádalehajtó

A jelenlegi kiírásban befutó ma­­gyar érdekeltségű fejlesztések révén biztonságos kamionparkolókat alakítanak ki az M5-ös autópálya mentén. Csongrád-Csanád megyében 131, Kiskunfélegyházánál pe­­dig 171 hellyel. – A kamionparkoló az M5-ös autópálya balástyai kijáratánál lévő hotel melletti „szükségmegálló” he­lyén, a szálláshely tulajdonosa, a Transz-Depar Kft. magánte­rületén épül. A parkoló a balástyai önkormányzat által kezelt útra csatlakozik, azon a burkolat megerősítését a cég vállalta – tudtuk meg a Csongrád-Csanád megyét érintő fejlesztésről.

Kamionok az autópályán – néha parkolniuk is kell. Fotó: Karnok Csaba

2022-re megépül

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztályának kérdéseinkre adott válaszából kiderült, a ki­­vitelezőt a törvényi előírásoknak megfelelően közbeszerzésen választják majd ki. A beruházás tervezett összköltség nettó 2,1 milliárd forint, amelyet 83 százalékban uniós támogatás fedez. A munkák még idén megkezdődhetnek, a kamionparkoló építése a tervek szerint 2022-ben fejeződhet be.

A legutóbbi kiírásban befutó magyar projektek legjelentősebbike a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat gyorsítása, ez a Kelenföld–Hegyeshalom vo­­nalon tervezett biztosítóberendezési, központi forgalom­irányítási és egyéb rendszerfejlesztésekkel történik majd. Az átjárhatóságot szolgáló beavatkozások nyomán az utazásidő negyedórával csökkenthető, a menetrendi kínálat bővíthető lesz az osztrák főváros és Nyugat-Európa felé.

További fejlesztések

Támogatást nyert még a ma­­gyar légiforgalmi irányító, a HungaroControl közreműködésével megvalósuló úgynevezett SESAR Telepítési Program újabb eleme. Ezeken felül egy magyar érintettségű német programban a TEN-T hálózaton működő – hazánkban is rendszeresen megforduló – Siemens mozdonyokba fedélzeti egység prototípusokat fejlesztenek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában