akár több millió forintba is kerülhet

2021.04.08. 11:10

Félmilliónyi robogó közlekedik az utakon kötelező biztosítás nélkül

A Magyarországon üzemelő mintegy 600 ezer robogónak csak a 15-20 százaléka után fizetik rendszeresen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjat. A mulasztóknak szerződéskötéskor nem kell retorziótól tartaniuk.

Kovács András

Biztosítás nélkül kockáztat a robogós. Illusztráció: Löffler Péter

Fotó: Illusztráció: Löffler Péter

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségé kiemelte, a tulajdonosok egy része nem is tudja, hogy a biztosítási kötelezettség nemcsak a rendszámmal ellátott járművekre, hanem valamennyi, a közúti forgalomban részt vevő segédmotoros kerékpárra kiterjed. Ennek hiányában a balesetben okozott kárt a vétkesnek kell megtérítenie – a luxusautóknál kis koccanásból összejöhet a hét számjegyű javítási költség.

Biztosítás nélkül kockáztat a robogós.
Illusztráció: Löffler Péter

Az MNB legutóbb kiadott biztosítási statisztikái szerint a 12 kW – 16,3 lóerő – alatti teljesítménykategóriában 420 ezer forint volt a motoros balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Személyi sérülés esetén ez az összeg könnyen elérheti a több milliót is.

– Fontos, hogy a díjfizetést eddig elmulasztó robogósoknak biztosításkötéskor a korábbiak miatt nem kell retorziótól tartaniuk. Ellentétben ugyanis a gépjárművekkel, esetükben nincs fedezetlenségi díj, amit visszamenőleg ki kellene fizetniük – hívta fel a figyelmet Cselovszki Zsolt, a szövetség elnökségi tagja.

A robogók kártörténetét nem tartják nyilván, így a fizetendő díjat bonus-malus nem befolyásolja.

Rendszám híján alvázszámra kötnek kötelezőt a biztosítók, ilyenkor ennek meglétét a járműre kiragasztott matrica igazolja.

Egy jól látható azonosító jel bevezetése számos problémát megoldhatna. Gyakori, hogy a károkozó robogós elhagyja a baleset helyszínét, és ilyenkor szinte lehetetlen a beazonosítása.

Jogilag már ez is cserbenhagyás. A helyzetet súlyosbítja, ha a vétkes segédmotoros egy olyan helyszínről „tűnik el”, ahol a szabályos autósnak hirtelen kellett fékeznie. Ha eközben a kocsi vezetője megsérült, az már a kötelező segítségnyújtás elmulasztása.

A kötelező rendszámmal könnyebben lehetne kiszűrni azokat a járműveket is, amelyeknek hatósági azonosítóval kellene rendelkezniük, mert 50 köbcentiméter feletti a lökettérfogatuk vagy 45 kilométer/óránál nagyobb a potenciális sebességük – ami felett már nagymotoros jogosítvány szükséges.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában