2021.05.02. 09:55
Autókkal telezsúfolt utcák- akár az udvarok alatt is lehetne parkolni
A belvárosi és a kertvárosi részekben is panaszkodnak a lakók Szegeden az autók mennyisége miatt. Az új társasházakban sokszor nem elég egy parkolóhely egy lakáshoz, a történelmi városmagban sokszor parkolóhely sincs a régi épületekhez. Az építészkamara elnöke a mélygarázsokban, parkolóházakban látja a megoldást. Előbbi akár a tömbök udvara alá is épülhetne.
A szegedi belváros zsúfolásig megtelik autókkal nap mint nap. Mélygarázsokkal, parkolóházakkal lehetne kezelni a helyzetet. Illusztráció: Török János
Fotó: Illusztráció: Török János
Biztosan itt is társasház lesz, előtte meg parkoló az autóknak – egy móravárosi házbontás kapcsán szomorkodott így egy környékbeli lakos az interneten. Nem ő az első, aki megemlíti, hogy a családi házak helyére épülő társasházakkal az autók száma is szaporodik az utcán – na meg a házak udvarain, a kertek helyén.
A kertvárosi részekről folyamatos a panasz, hogy nem lehet elférni, ma már egyre gyakoribb, hogy két járművel is rendelkezik egy-egy háztartás. Sok helyen látni, hogy letérkövezik a ház előtti közterületet, és parkolóhelynek használják. Ezzel a művelettel viszont a zöldfelülettől veszik el a helyet egy amúgy is poros levegőjű nagyvárosban.
Autók minden centin
Sem a belvárost, sem a kertvárosi részeket nem ennyi autóra méretezték – mert a belvárosi szűk utcákból is rengeteg a panasz. Pataki Bálint, a Csillag autósiskola vezetője botrányos parkolások kapcsán nyilatkozta lapunknak 2020 novemberében: mióta a járványügyi intézkedések keretében ingyenessé tették a parkolást, még nagyobb a zsúfoltság a belvárosban.
A Hajnóczy, a Gogol és az Oskola utcát emelte ki, mint rossz példákat
– utóbbin időnként még a kijelölt gyalogátkelőn is várakoznak. Ahol tudják, az udvart is parkolónak fogják be, de így sincs elég hely. Az udvarokat ráadásul jobb lenne visszafoglalni, és rekreációs célra használni – na de hogyan?
Schulcz Péter, a Csongrád Megyei Építészkamara elnöke az autómentesített belváros híve. Arról kérdeztük: milyen építészeti megoldásokat lehetne találni, hogy a zsúfoltságot megszüntessük, mégis visszafoglaljuk a terepet a gépektől?
Egy lakás, több jármű
A kertvárosi részekre más szabályozás vonatkozik, mint a történelmi városmagra, tudtuk meg: más a beépítettség módja, a lakásszám is eltér a belvárositól. Jelenleg az új építésű társasházaknál a telek méretétől teszik függővé az építhető lakások számát, és egy lakáshoz egy parkolóhelyet kötelező biztosítani telken belül. Ez 2021. április elsejéig másfél parkolóhely volt lakásonként, ami jobban igazodott a realitásokhoz: egy családhoz ma már sokszor két, de akár három jármű is tartozhat.
Most az egy lakás-egy autó előírás sem mindig teljesül: az építészkamara vezetője úgy tapasztalta, sok a trükközés beruházói oldalról. A „telken belül” azt jelenti, hogy az udvart is használhatják e célra – a szabályzat azt is meghatározza azonban, hogy mekkora százalékát kell zöldterületként felhasználni, mekkora részen fedhető burkolattal. Miután a ház megkapta az engedélyeket, már senki nem ellenőrzi, a továbbiakban mi történik az udvarral.
– Egy normális polgári világban meg sem próbálnák tönkretenni a környezetünket, de ez nálunk nem működik – mutatott rá az építészmérnök.
A legoptimálisabb megoldás az lenne, ha a házak alá mélygarázsok, teremgarázsok épülnének. Ez azonban költséges, és nincs rajta haszon
– legalábbis anyagi. Az, hogy mennyivel más lenne pihenni egy olyan udvarban, ahol növények élnek, és nem autók állnak, nehéz számszerűsíteni. Az új lakások vevői nagyobb részben fiatalok, az anyagi lehetőségeik korlátozottak, az építtető pedig minél nagyobb hasznot szeretne kivenni a beruházásból.
Hová tegyük a parkolót?
A belvárosi szűk utcákban az ingyenes parkolás bevezetése óta minden négyzetcentimétert elfoglalnak az autók, sokszor szinte lehetetlen közlekedni. A gondok nagy része azonban akkor is megmarad, ha majd megint fizetni kell – világított rá Schulcz Péter.
Nem gondolunk bele, a gépkocsik milyen szinten rombolják az életterünket: nemcsak a járdák és az utak állapota sínyli meg a zsúfoltságot, hanem a növények, a fák, és a régi épületek homlokzata is tönkremegy a savas környezettől, ami a szennyezésnek köszönhető.
Amikor ezek a házak épültek, egészen más elv és logika szerint építkeztek, gépjárművek elhelyezését nem kellett számításba venni.
Az épületek egykor szabályosan épültek meg, de nincs parkolási lehetőségük. A védett házakra könnyített gépkocsi-elhelyezési előírások vonatkoznak, nem kell parkolóhelyet biztosítani. Marad az utca – de mi lehetne az alternatíva?
Mélygarázs, parkolóház
Szegeden az Arany János téri parkolóházat kihasználatlanság miatt bezárták, már csak a Honvéd téri üzemel. Pedig a jövő a parkolóházak és mélygarázsok építésében van, ha meg akarjuk őrizni a történelmi belvárost – figyelmeztetett az építészkamara elnöke.
Nyugatabbra, gazdagabb országokban ezek működő megoldások. A foghíjtelkeken parkolókat, parkolóházakat lehetne létrehozni, ahol minimális bérleti díjjal parkolhatnának a közelben lakók. A szakember azt is el tudja képzelni, hogy a nagykörúton kívül tárolják autóikat a belvárosiak ilyen létesítményekben – de a jellemző az, hogy mindenki a kapu közelében szeret megállni. Nem akarnak gyalogolni az emberek tíz métert sem, pedig tényleg szép a belvárosunk.
Milliárdos költségek
Az igazán optimális megoldás az lenne az építészmérnök szerint, ha új házak már csak mélygarázzsal épülhetnének. Arra is lenne azonban mód, hogy a régi történelmi háztömbök kapjanak ilyet. Egy-egy teljes háztömb felújításánál lenne arra lehetőség, hogy az udvar alá mélygarázs épüljön, arra pedig kertet telepítsenek, közösségi teret hozzanak létre. Ezek a beruházások azonban milliárdos költséget igényelnének.
Az építész úgy véli: érdemes lenne egy városi közös alapot vagy alapítványt létrehozni parkolóházak, mélygarázsok építésére, adománygyűjtéseket szervezni
– közösségi érdek, hogy megmaradjon a belvárosunk. Nem csak pénzről van szó: kicsit a kényelemből is lejjebb lehetne adni. Mondjuk hazasétálni a parkolóháztól, ahol leraktuk az autót. A mélygarázs, felette zöldfelülettel, a panelos területek parkolási gondjaira is megoldást jelenthetne.