Autópiac

2021.10.09. 14:00

Az elektromos autózásban látjuk a gépkocsis jövőt

Az autóvásárlók kevesebb mint negyede venne dízel meghajtású gépkocsit, legtöbben pedig hibrid üzemű autót szeretnének. A márkák népszerűségi rangsorát a Volkswagen és az Opel vezeti, harmadik a Toyota. Az Opinio piackutató applikáció szerint az autómegosztó szolgáltatások iránt is nő az érdeklődés, igaz, kevesen ismerkedtek meg eddig ezzel a fogalommal.

K. A.

20211005 Szeged Elektromos autó töltő. Fotó: Frank Yvette FY Délmagyarország

Fotó: Frank Yvette

Az Opinio kutatása szerint a 16–59 közötti korosztály közel fele szeretne autót vásárolni a következő három év során. A válaszadók valamivel több mint fele használt kocsiban gondolkodik, igaz, az idősebb generációnál már inkább az új autó jelenik meg igényként.

A gépkocsira átlagosan 2,98 millió forintot költenének a válaszadók, a többség, 28 százalék 1–3 millió forint közötti összeget jelölt.

Nagyobb összeget a férfiak, illetve a gazdaságilag erősebb demográfiai csoportok hajlandóak költeni: 50–59 évesek, a diplomások, illetve a fővárosiak. A piacon még mindig a készpénzes, helyben fizetés a domináns, ugyanakkor a megkérdezettek közel 45 százaléka használna fel valamilyen kölcsönkonstrukciót az autóvásárláshoz.

A válaszadók mindössze 20 százaléka rendelkezik 5 évnél fiatalabb autóval. A kocsik életkora és a tervek között nincs egyenes összefüggés. A 2–5 éves autóval rendelkezők ugyanakkora arányban terveznek autóvásárlást, mint azok, akik sokkal öregebb, akár 15 évesnél idősebb autóval rendelkeznek.

Üzemanyag és technológia szempontjából elég bizonytalanok a megkérdezettek. Közel ugyanakkora arányban jelölték a hibrid, az elektromos, illetve a benzines autókat. A villamos meghajtással kapcsolatban nagy a nyitottság, a megkérde­zettek 3 százaléka már most is rendelkezik elektromos autóval, míg további 44 százalék „vevő lenne” egy ilyen gépkocsi beszerzésére. Az elektromos autók a fiatalok és a diplomások körében népszerűbbek az átlagosnál. A megkérdezettek 84 százaléka szerint az alacsonyabb árak segítenék a leginkább az elterjedésüket. Fontos persze még a nagyobb hatótávolság elérése, illetve a több töltőállomás telepítése.

A dízelt viszont mindössze 24 százalék jelölte potenciális választási lehetőségként autóvásárlás esetén. A válaszadók fele kimondottan az elektromos autókban látja a gépkocsi-közlekedés jövőjét.

Az autómegosztó szolgáltatások ismertsége 43 százalék. A magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők, illetve a fővárosban élők között nagyobb az átlagosnál. Az Opinio egy rövid magyarázó szöveg után azoktól is megkérdezte, hogy mennyire lennének nyitottak az autómegosztó szolgáltatások használatára, akik számára ismeretlen volt eddig ez a koncepció. Mindezek alapján a megkérdezettek 46 százaléka mutatkozik nyitottnak az autómegosztás használatára. Ez azok számára igazán vonzó, akik ritkábban, havonta néhány alkalommal ülnek volán mögé.

A legnépszerűbb márkának ezúttal a Volkswagen bizonyult, egy-egy százalékponttal lemaradva mögötte az Opel és a Toyota. Kedvelt a Ford és a Suzuki is, míg a top hetes listában az Audi és a Škoda zárja a sort. A válaszadók az autóvásárlás kapcsán jelölték meg a realitásokat is, figyelembe véve a kedvenc márkáikat.

Életkor szerint a 15–29 évesek preferencialistája tér el a legjobban az átlagostól. Körükben az olyan népszerű márkák, mint a Volkswagen, Opel, To­­yota, Suzuki, rosszul teljesítettek. Ebben a korcsoportban a Subaru, a Fiat, a Lexus, a Seat és az Alfa Romeo a legnépszerűbb – vélhetően ők később fognak szembesülni a vásárlóerő és a vágyak közötti feszültséggel...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában