2021.10.10. 12:30
Nagyot esett a hazai újautó-piac szeptemberben
Idén az első kilenc hónapban 95 ezer 541 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 5 százalékos növekedés a tavalyi azonos időszakhoz képest, de a szeptemberi 9524 új autó erőteljes visszaesést jelent.
20211005 Szeged Háromnegyed éves új autó-eladás. Képen: Suzuki Vitara Fotó: Frank Yvette FY Délmagyarország
Fotó: Frank Yvette
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a DataHouse Kft. adatai alapján felhívta a figyelmet arra, hogy ezeknek a forgalomba helyezett autóknak mintegy 30 százaléka nem kerül belföldi végfelhasználóhoz, mert hat hónapon belül kivonják a forgalomból reexport, tesztautó-leállítás, bérletből visszavétel, vagy más üzleti okból. Megjegyzik: ez a trend nincs jó hatással a belföldi autóparkra sem a korösszetétel, sem a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem szempontjából.
Az első kilenc hónapban 95,5 ezer, szeptemberben 9524 új személyautó került forgalomba Magyarországon, ez utóbbi 17 százalékos csökkenés éves összevetésben.
Az egyesület hangsúlyozza, az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más káros anyagok szempontjából kedvezőbb lehet.
A full elektromos és a konnektoros hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy sorra jelennek meg az ilyen modellek, és megvásárlásukat az állam is támogatja.
A legutóbb meghirdetett elektromosautó-támogatás pillanatok alatt elfogyott, így az év hátralévő részében a pályázott autók átadása várható.
A szövetség szerint üdvözlendő, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobbnak tartanának egy, a környezetterhelést és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos rendszert.
Kitértek arra is, hogy a használtautó-behozatal továbbra is jelentős: az első háromnegyed évben közel 98 ezer jármű érkezett az országba, ami ismét meghaladja az új személyautók forgalomba helyezését. Megjegyzik, hogy a használtautó-import szabályozása első lépéseként év elején megjelent jogszabály a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező autók behozatalát és forgalomba engedését. Az MGE üdvözli ezt a lépést, de továbbiakat vár, mivel álláspontja szerint az intézkedés hatása nem elég erős.