Kompromisszumos megoldás a négy évszakos abroncs

2021.11.07. 11:28

Ne spóroljunk a téligumin!

Egyre többen választanak négy évszakos abroncsszettet a téli garnitúra helyett, hogy megtakarítsák a gumicsere költségét. Lehet, hogy kevesebbet vagy ritkábban autózunk idén télen is, az időjárásnak megfelelő autógumin azonban nem érdemes spórolni.

Kovács András

Szeged, 20211103. Jön a téliabroncs szezonja. Képen: téli gumi csere a Marsonál. Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország

Fotó: Frank Yvette

Magyarországon egyre szélsőségesebb az időjárás, így gyakran előfordul télen, hogy az enyhébb napokat nagy mennyiségű csapadék vagy hirtelen fagy követi. Így az utak sokszor vizesek, jegesek és csúszósak, ami veszélyforrást jelent. A szezonális gumicsere költség, a négy évszakos abroncsok elnevezésük ellenére nem felelnek meg 100 százalékban minden időjárási tényezőnek.

– A négy évszakos gumik ötvözni próbálják a nyári és a téli gumiabroncsok előnyeit, ám az extrémebb időjárási viszonyok, például erős havazás esetére csupán ez csupán kompromisszumos megoldás. Futófelületük kialakítása eltér a kimondottan téli használatra tervezett abroncsokétól, ezért télies útviszonyok között tapadási képességük korlátozottabb lehet. A nyárigumikkal összehasonlítva kialakításuk és mintázatuk miatt nagyobb menetzajjal gurulnak, de ke­vésbé érzékenyek az időjárási körülményekre – írja a flottakezelésben piacvezető LeasePlan.

A négy évszakos gumi elsősorban azoknak lehet előnyös, akik viszonylag keveset használják kocsijukat, és adott esetben, extrém időjárásnál nem jelent problémát egy-egy utazás elhalasztása.

Akik hideg éghajlatú helyen élnek és vezetnek, ennél speciálisabb megoldásra van szükségük.

A téli gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy a legzordabb időjárásban is megbízható teljesítményt nyújtsanak. Anyagkeverékük lágyabb, tervezett üzemi átlaghőmérsékletük alacsonyabb, mint a négy évszakosaké. Ez megakadályozza, hogy az abroncsok hidegben megmerevedjenek, ami csökkentené a tapadást. A téligumik speciális összetételük mi­­att rugalmasabbak maradnak, ami javítja a súrlódást, az oldalvezetést és a tapadást. Ez az egyik oka annak, hogy a szakemberek többsége a téli abroncsokra való cserét javasolja, ha a hőmérséklet tartósan 7°C alá süllyed.

A „harapóélek” sekély rések a gumiabroncs futófelületén, minden rés megharapja az utat, amikor az abroncs elfordul, ez­­által javul a tapadás a havas felületen. Bár a négy évszakos gumiknak is van harapóélük, a télinek több van, ami fokozott tapadást biztosít. A téligumik használata akár 5 százalékkal javíthatja a fékezési és akár 20 százalékkal a kanyarodási teljesítményt havas és jeges utakon a négy évszakoshoz ké­­pest.

– Miközben a személyautó-­ és a tehergépkocsi-gumiabroncsok piaca stagnál idén a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, töretlen a vásárlói kedv a személyautókra gyártott négy évszakos abroncsok iránt, itt 20 százalékos növekedést regisztráltak éves összevetésben – közölte a a napokban Magyar Gumiabroncs Szövetség. Ugyanakkor hozzátették, a dinamikus növekedés ellenére a négy évszakos abroncsok relatív népszerűsége még nem forgatta fel a piacot, mind­össze 7-8 százalékot tesznek ki jelenleg a személyautókra gyártott abroncsok piacán be­­lül. A szegedi Marsónál az el­­múlt hetekben körülbelül 10 százalék körül alakult a négy évszakosok aránya, a többi téligumi volt.

Az Europool adatai szerint a négy évszakosok eladási aránya 2020. júliusban kiugró volt, a 8,5 százalék az egy évvel korábbi közel kétszeresét jelentette, és augusztusban is átlagon felüli, 6,9 százalékos maradt. Lengyelországban a 2020-as arány akkorra már már 12 százalék felett alakult, Németországban pedig először átlépte a 20 százalékot. Vagyis volt olyan hónap, hogy ötből egy új szett már négy évszakos volt.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában