A meglepetések nélküli ünnepért

2021.11.29. 13:58

Van ingyenes segítség, ha nem szállítana pontosan a külföldi webáruház

Mindig kellemetlen, ha az online rendelt termék nem érkezik meg, vagy hamar meghibásodik. Még fontosabb a megbízható szállítás, gyors ügyintézés, ha a kiválasztott árut karácsonyi ajándéknak szánjuk. Bonyolódik a helyzet, ha külföldi felületen vásároltunk, probléma esetén érdemes az Európai Fogyasztói Központ díjmentes közreműködését, segítségét kérni.

K. A.

Hasznos információk találhatók a portálon. Illusztráció: Kuklis István

A békeidőben is két számjegyű éves bővülést produkáló digitális kereskedelem felfutását felgyorsította a járvány. A hazai online és csomagküldő értékesítés ta­valy múlta felül először az ezermilliárd forintot. A webshopok havi forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot, és az év vége újabb rekordot hozhat.

– A vevők az interneten böngészve könnyen köthetnek ki külföldi székhelyű webáruházakban, ahol a hazai kínálatban akár el sem érhető termékeket is találhatnak. Ezért is fontos tisztában lenniük a határon túl­­ról rendelés kockázataival, és ismerniük a probléma esetén rendelkezésre álló megoldásokat – írta az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Határtalan panaszok

Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország – az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia – vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást. Idén eddig több mint 1100 panasz érkezett hozzájuk a magyar fo­­gyasztóktól az elektronikus kereskedelem kapcsán.

Hasznos információk találhatók a portálon. Illusztráció: Kuklis István

A megalapozott megkeresé­sek csaknem kétharmada si­­ke­resen rendeződik, főleg a jót­­állási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy el­­ma­radó teljesítések orvoslásában járnak el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szán­­dékos megtévesztésekkel szemben. Telefonos és e-mailes elérhetőségeik a www.magyarefk.hu oldalon találhatók meg.

Kétezer ügy

– A minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben már több mint kétezer ügyben adott tanácsot a belföl­­di és határon átnyúló online vá­sárlásokkal kapcsolatban. Közreműködésükkel idén no­vember közepéig 155 magyar vásárló kapott vissza összesen 6 millió forintot. Ha biztosan hazai kereskedőtől rendelünk az interneten, az ITM e-kereskedelmi kisokosában foglaltakat akkor is érdemes megszívlelni – hangsúlyozta Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

Mire érdemes odafigyelni? A weboldal címének „.hu” végződése vagy a magyar nyelvű termékleírások nem feltétlenül jelentik azt, hogy az üzemeltető egy hazai vállalkozás. Érdemes körülnézni a honlap kapcsolat menüpontjában, és inkább mellőzzük a vásárlást, ha csak egy e-mail-címet vagy online kitölthető űrlapot találunk.

Elállási jog

A magyar fogyasztókat akkor is megilleti a jog, hogy a vételtől 14 napon belül indoklás nélkül elálljanak, ha más uniós tagállamban bejegyzett vállalkozás webshopjában vásároltak. A visszaküldés költsége ekkor a fogyasztót terhelheti, ám garanciális probléma esetén, ha a mi­nőségi kifogás jogosnak bizonyult, ez az összeg is visszajár.

– Magyarországon az eladási ártól függően akár két-három év jótállás vonatkozhat a drágább termékekre. Az ár mellett ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, mielőtt a külföldi webshop mellett döntünk a hazai vásárlással szemben – hangsúlyozta a szaktárca.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában