2021.12.21. 07:49
Fizetési nehézségek esetén könnyítéseket kell kidolgozniuk a bankoknak
A jegybank elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a törlesztési moratóriumból kikerült vagy abban részt nem vevő ügyfelek esetleges fizetési nehézségeinek kezelésére dolgozzanak ki könnyítő megoldásokat.
Bankautomata. A pénzintézetnek segítenie kell az ügyfeleit. Illusztráció: Ádám János/MW
Fotó: Ádám János
Vezetői körlevelében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) arra hívta fel a figyelmet, hogy az ügyfeleknek közérthető tájékoztatást kell nyújtani a rendelkezésükre álló lehetőségekről.
– Amennyiben egy pénzintézet monitoringrendszere törlesztési problémát azonosít valamelyik ügyfelénél, akkor azt közvetlenül javasolt megkeresni a fizetési terheket csillapító megoldások felajánlásával – hangsúlyozta a jegybank. Az ilyen eszközök alkalmazása a pénzintézetnek is érdeke, hiszen azt a célt is szolgálja, hogy a kihelyezés nagyobb valószínűséggel térüljön meg.
Az MNB a lehetséges megoldásokat is felsorolta, amelyek közül az egyik rövid távú az, ha az adós csökkentett részletet vagy csak kamatot fizet a törlesztés egyidejű átstrukturálásával. Hosszabb távú megoldás lehet, ha a pénzintézet meghosszabbítja a futamidőt, kamatot csökkent vagy egyéb árazási kedvezményt nyújt. A bank lehetőséget biztosíthat az ügyfélnek a fedezet értékesítésére, egyesek kiengedésére, cseréjére is. Szóba jöhet új adósságrendezést szolgáló hitel felajánlása is, új feltételekkel, például adóstárs bevonásával vagy a régi feltételek egy részének megszüntetésével.
Bankautomata. A pénzintézetnek segítenie kell az ügyfeleit.
Illusztráció: Ádám János/MW