2022.03.06. 17:04
Elektromos autó biztosítása
Az elektromos autóknak a hagyományos járművekénél magasabb a javítási költsége, ezért a teljes körű casco megkötésének szükségességére hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége.
20210621 Dunaújváros Elektromos gépjármű töltő oszlopok a városban Fotó: Laczkó Izabella LI Dunaújvárosi Hírlap DH
Fotó: Laczkó Izabella
– A hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromosé pedig 600-700 ezer forintra is rúghat, ezért a gépjármű biztosításainak díja is magasabb lehet, mint a hagyományos. Különösen a casco kerülhet többe a borsosabb javítási költségek miatt – írja közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége.
Tavaly nem egészen egy év alatt több mint másfélszeresére, 20 ezer fölé emelkedett a közúti forgalomban lévő tisztán elektromos gépkocsik száma Magyarországon. A gyors bővülés mögött az is ott van, hogy a kormány 2016 óta több programban csaknem 15 milliárd forinttal támogatta új elektromos autók beszerzését. Emellett a 4-5 éves – import – járművek is kezdenek megjelenni a hazai használtautó-piacon.
A Magyarországon gépjármű-biztosítást kínáló 12 társaság nagyobb hányada kínál kötelező, illetve casco biztosítást a hazai újautó-választékban elérhető elektromos modellek döntő többségére. – Vannak társaságok, amelyek azokra a típusokra nem adnak ajánlatot, amelyek hivatalos javítása itthon nem megoldható – hívták fel a figyelmet. A közleményben megjegyezték, hogy más társaságok egyes modellekre csak egyedi kockázatelbírálással, eseti döntés alapján vállalnak fedezetet. Ugyanakkor a biztosítók portfóliójában csupán néhány százalékos az elektromos meghajtású járművek aránya.
A szövetség azt javasolja, hogy az elektromosautó-tulajdonos olvassa át alaposan a jármű kézikönyvét és tartson be minden gyári előírást a jármű karbantartása és használata során is, hiszen ezek feltételei lehetnek a casco-szolgáltatás nyújtásának.
Javasolt a szerződési feltételek szokásosnál gondosabb áttanulmányozása, hogy az ajánlattétel előtt az ügyfél megismerjen minden olyan speciális szabályozást – például a töltésre vonatkozó korlátozás –, amely esetlegesen az elektromos járművekre vonatkozik. Érdemes meggyőződni róla, hogy a társaság feltételei milyen kártérítést biztosítanak elektromos járművekre. Valóban kiterjed-e a biztosítás minden alkatrészre, tartozékra, biztosítási eseményre – például „tankolás” közbeni töltőkábellopásra –, vannak-e az elektromos járművekre vonatkozó különleges megkötések, rendelkezések?