2022.05.13. 14:00
Feladta a leckét a j betű
Az elmélyült, gyakori olvasás, a papírra vetett saját gondolatok hatékonyan javítják a helyesírást. Sokan vizuális típusok, mások inkább a fülükre hallgatnak, de egyformán eredményesek lehetnek.
Nem lyukasóra: ismét versenyezhettek a legjobbak a kistérségi helyesírási versenyen. Fotó: Tábori Szilvia
A hagyományos mórahalmi megyei döntő nélkül ugyan, de idén ismét megrendezték a kistérségi helyesírási versenyt két év kihagyás után a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskolában. A városi intézmények legjobbjai közül tizenhárman indultak a második osztályos korcsoportban, a harmadik és negyedik évfolyamosokat tizenhatan képviselték.
Csonkáné Détár Ágnes tanítónő, az alsós munkaközösség vezetője általános tapasztalatait a gyerekek helyesírásáról úgy összegezte: vegyes a kép, sokan nagyon ügyesen dolgoznak, kifejezetten kevés hibával, viszonylag jó helyesírási érzékkel. Más tanulók bár nagyon ügyesek a saját közösségükben, iskolai tanórákon, ám a versenyek stresszhelyzetében gyengébb eredményt érnek el. Előfordulhat, hogy az idegesség miatt esetleg a megszokottól nehezebben oldanak meg feladatokat. Arra a kérdésre, hogy a sok gyakorlás mellett mi fejlesztheti leginkább a helyesírást, a tanítónő elsőként az olvasást említette.
Az elmélyült és gyakori olvasás egyértelműen fejleszt. Sajnos a mai gyerekek meglehetősen keveset találkoznak nyomtatott szöveggel, könyvekkel. Emellett a papírra vetett gondolatok is hatékonyan támogatják a megfelelő helyesírást. Ez sajnos szintén kevéssé jellemző. A közösségi médiafelület és a hasonló internetes oldalakon kerek, egész mondatok helyett főként rövidítve, a szavakat, mondatokat gyakran jelekkel helyettesítve kommunikálnak. Ez érezteti hatását – hangsúlyozta Détár Ágnes.
A megkérdezett diákok közül többen a pontos és elipszilonos j helyesírására vonatkozó feladatokat tartották a legnehezebbnek. Détár Ágnes szerint ezen szavak helyesírása a konkrét szabályok hiánya miatt valóban nehezebb. Vannak, akik vizuálisan maguk előtt látják a szavakat, könnyebben le is írják azokat. Mások inkább úgymond a fülükre hallgatnak, kitűnően érzik a rövid és hosszú hangok közötti különbségeket. Változatos, hogy ki melyik készségét hívja segítségül feladatmegoldáskor.
De sokat számít az is, ki mennyire figyel órán, mennyire ragad meg a fejében a tananyag. A tudatosabb gyerekek a szabályok felől keresik a megoldást, annak ellenére, hogy alsó tagozatban a szabályok kevésbé dominálnak. A jelenlegi oktatási gyakorlat szerint a stabil, megbízható helyesírásnak negyedik osztály végére kellene kialakulnia.