2023.11.25. 11:00
Amikor a 10 éves már gimibe megy
Iskolát váltani nem mindig könnyű, az új környezet sokféle kihívást tartogat. A nyolcosztályos gimnáziumi kihívásoknak jártunk utána a vásárhelyi Bethlen-gimnázium oktatóival.

Illusztráció.
A legtöbb diák életében először 14 évesen találkozik a jövőjét is meghatározó iskolaválasztással. Ám sok családban felmerül az igény, hogy az alsó tagozat után nyolc évfolyamos gimnáziumi képzésen folytassa tanulmányait a gyermekük. Ezzel végső soron egy válogatott közegbe kerülve.
A hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium pedagógusai, Csipakné Nagy Bertilla és Prikler Ágnes egyértelműen úgy látják: 10 évesen a gyerekek még nincsenek tisztában képességeikkel, hiszen például a természettudományos érdeklődés is csak később, hetedik és nyolcadik osztályban kezd kibontakozni. Egyértelmű, hogy többnyire a szülők kezdeményezik a váltást, és ideális esetben gyermekükkel egyetértésben döntenek. Motiváció lehet, ha az idősebb testvér már járt a kiválasztott intézménybe, illetve az is, hogy a gimnázium után egyértelműen felsőfokú tanulmányok felé terelnék gyermeküket.
Csipakné Nagy Bertilla úgy látja, az alsó tagozatosoknak évek óta szerveződő bethlenes Kis Tudós Tábor például kellő inspirációt adhat, belelátnak a gimnázium életébe, az ottani munkába. De a nagyobb testvérek pozitív élményei is megadhatják a vágyat a váltáshoz. Ám vajon vannak-e olyan személyiségjegyek, amelyek segítik a beilleszkedést? Mindkét pedagógus úgy látja: egészen különböző egyéniségek is megtalálják a helyüket a nyolcosztályos gimnáziumban. Az idősebbek láthatóan befogadóak a kisebbekkel, ami tovább erősíti önbizalmukat.
Azt nemcsak mi látjuk, ők maguk is érzik, hogy hamarabb önállósodnak. Természetesen odafigyelünk rájuk, de nagy önállóságot igényel az itteni munka. A szabályokat szépen lassan megtanulják, és beilleszkednek a gimnáziumi életbe
— hangsúlyozta Prikler Ágnes. Azt már pedagógustársa tette hozzá: diákjai főként azt említették előnyként, hogy hamarabb ráléptek az érettségihez és a felvételihez vezető útra, ami egyfajta komfortérzetet ad nekik a rájuk váró vizsgákhoz. Prikler Ágnes szerint előny továbbá, hogy végig ugyanazok az oktatók foglalkoznak a gyerekekkel.
Jól látjuk a hangsúlyokat, a készségfejlesztési lehetőségeket, és ez egyfajta szabadságot ad nekünk is
– mondta. Azt szintén hangsúlyozva: az együtt töltött években kialakuló szoros kapcsolat szülők, pedagógusok és diákok között számtalan nehezebb periódust könnyít meg.