Amikor a fantáziának a szavak szabnak határt

2024.03.06. 08:40

A digitális világ kihívásaira válaszolnak a logopédusok

A képzelet miként függ össze a kimondott szóval? Hogyan határozza meg a gyermeki fantázia a beszédkészséget és fordítva? Miként függhet össze a diszlexia a beszédhibával? A Logopédia Európai Napja alkalmából Csaholczi Kádár Annamária logopédussal, pszichológus jelölttel kerestük a választ.

Tábori Szilvia

A tükör előtt gyakorolva gyorsan fejlődnek a gyerekek. Fotó: Tábori Szilvia

Főként a fantáziát fejlesztő foglalkozásokra, a szülő és gyermek közötti, beszélgetéssel és beszéltetéssel töltött minőségi idő, a mondókázás fontosságára hívta fel a figyelmet elsőként Csaholczi Kádár Annamária logopédus, pszichológus jelölt, egyebek mellett a vásárhelyi Aranyossy Ágoston Református Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola munkatársa. A Logopédia Európai Napja apropóján a szakterület aktuális kihívásairól kérdeztük a hódmezővásárhelyi szakembert.

Mi történik a fantáziával?

Nem nehéz elképzelni, hogyha felgyorsult világunk ezernyi ingere még a felnőtteket is megterheli, milyen hatással lehet a gyermekek fejlődésére. Az okos eszközöket – ahogy nevük is jelzi – valójában átgondoltan kellene használnunk. Sokat ronthatnak ugyanis a gyermekek képességein, meghatározza fejlődésüket és akár a normálistól eltérő pályára állíthatja őket 

– hangsúlyozta Csaholczi Kádár Annamária. Majd arra hívta fel a figyelmet, különösen veszélyes, hogy a korai digitális eszközhasználat miatt a gyermeki fantázia nem, vagy a normálistól eltérően fejlődhet.

Fotó: Tábori Szilva

Arra a kérdésünkre, hogy miként hat ez a nyelvi- és beszédkészségre elmondta, a gondolkodás és a beszéd, a nyelvhasználat szoros összefüggésben állnak, oda-vissza működő folyamatok, tehát a problémák kihatnak egymásra. Majd arról a meglepő jelenségről is beszámolt, hogy a digitális eszközök használata miatt egyre több gyermek a magyar kifejezéseket angollal helyettesíti már óvodásként.

Fejlesztéssel javuló koncentráció

A három-, majd ötéves korban kötelező logopédiai szűrés, majd a terápiás foglalkozások az iskolás évek miatt különösen fontosak. Mint azt a szakember hangsúlyozta, előfordulhat, hogy az iskolában már diszlexiával küzd az a kisgyermek, akinek elmaradt a logopédiai ellátása. A megkésett beszédfejlődés, az artikulációs zavar kitűnően fejleszthető, a gyerekek gyorsan tanulnak.

Mindig lépésről lépésre haladunk. Egyrészt erősítjük az ajkakat és nyelvet, az esetleges renyheség miatt. Hívóképekkel tükör előtt ülve gyakoroljuk a hangok helyes kiejtését, hogy vizuálisan is rögzüljön. A kialakult és megerősödött hangot és mentális képet pedig szépen lassan szókapcsolatokba, szavakba, mondatokba vezetjük át. Egyúttal fejlesztjük a memóriát, javul a koncentráció

 – magyarázta a szakember. 

Leomlanak a falak

Elmondta azt is, hogy az olyan jeles napok, mint a március 6-i Logopédia Európai Napja sokat tesz azért, hogy a szülők és a szakemberek közötti falak leomoljanak, a negatív előítéletek megszűnjenek. Minél ismertebb a logopédusok munkája, annál inkább számít természetesnek és elfogadottnak.

 Az európai nap mostani központi témája a különböző szakmai területek, szakemberek kapcsolódása. Lényegesen összetettebb terület ez, mint sokan gondolnák. A logopédus egyáltalán nem magányos farkasként dolgozik, hanem része egy szakmai csapatnak, amelyben mindenkinek megvan a szakterületéhez kapcsolódó feladata.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában