Szentes

2023.10.09. 19:30

Hazalátogatott „ikertestvéréhez” a nosztalgiavonat - Galéria

A szentesi motorgarázs működését meghatározó három jármű közül a legidősebb, az 1928-ban gyártott Bcmot 390-es motorvonat (Sebes Zsilzony) egy napra hazalátogatott aktív éveinek helyszínére és vasútvonalaira. A motorgarázsban kicsit megpihent „ikertestvére”, a 353-as motorvonat társaságában, ami változatlanul a szentesi vasúttörténeti kiállítóhelyen tartózkodik.

Darók József

Időutazást tehettek a 95 éves motorvonaton. Fotó: Darók József

A 95 éves motorvonat Kőbánya-Kispestről vasárnap 11.10-kor futott be a szentesi vasútállomásra, fedélzetén tucatnyi utassal, akik nosztalgiautazásra vágytak. A vasútállomáson csupán pár percre megmutatva magát a vonatfotósoknak, a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány Szentesi Gépészeti Gyűjteménynek mellékvágányán folytatta útját a Sebes Zsilzony. Ott megkereste a 353-as mozdonyt, amellyel annak idején együtt láttak el szolgálatot.

Hogy utaztak a 95 éves motorvonaton? –érdeklődött a gyűjtemény kurátora az utasoktól, majd elmesélte, ő bizony nagyon kellemesen utazott rajta, kifejezetten élvezte, pedig több ezer kilométert is megtettek vele annak idején. Szentesen újult meg és a 353-assal párban, két kályhafűtésű mellékkocsit vontatva közlekedett tíz éven keresztül. Komoly nosztalgiaforgalmat bonyolítottak le, alig van olyan vasútvonal, ahol nem fordultak meg ezzel a vonattal 

– mondta a kurátor.

Volt rá példa, hogy az 1989-es Utazás kiállítás négy napja alatt a Nyugati pályaudvar és Kőbánya tehervonat állomás között ingáztunk, majdnem kétezer kilométert mentünk

 – említette Valkai Csaba.

A 390-esen Kiss II József volt a beosztott mozdonyvezető, aki jelenleg a szentendrei múzeum 422-es motorkocsiján teljesít szolgálatot nyugdíjasként. A 353-as mozdony vezetője Csanádi Sándor volt, rajtam kívül csak két embernek volt kulcsa a járművekhez. Amikor küldték a meghívót, benépesítettük a vonatot és mentünk

 –mesélte Valkai Csaba, hozzátéve: 10 év alatt említésre méltó szolgálatképtelenség, baleset nem fordult elő.

Fontos és érdekes adalékkal szolgált még a kurátor arról, hogy vasúttörténeti szempontból igencsak emblematikus a helyszín: 1928-ban Európában elsőként Szentesen épült a Ganz motorkocsik számára javítóhely. 24 motorkocsival Szentes kezdte meg a mellékvonali motorkocsis üzemet –árulta el az értékes szakmai gyűjtemény kurátora. A város életében mérföldkő volt a motorgarázs, a dízelmotorkocsik bölcsőjének ide telepítése, jelentős fejlődést hozott a vasúti és a műszaki, gépész kultúra kialakulásában.

A nosztalgiavonat reggel 7 órakor indult, Szolnokot érintve jött Szentesre, innen Gádoros felé folytatta útját. Onnan visszajött, majd Orosháza és Mezőtúr vonalon robogott a fővárosba. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában