2021.01.25. 18:18
Új egyetemi tankönyv – középpontban a napjaink emberét érő képdömping
A camera obscurától a virtuális valóságig sok érdekes, változatos témával foglalkozik Pusztai Virág közelmúltban megjelent tankönyve. Szerzője, az SZTE adjunktusa úgy véli, a Vizualitás és média címmel megjelent kötetet mindenki haszonnal forgathatja.
20210121 Szeged Pusztai Virág a rajz tanszék adjunktusa új média tankönyvet írt. Fotó: Frank Yvette FY Délmagyarország
Fotó: Frank Yvette
– 2019-ben jelent meg A képekből összerakott ember című tudományos munkám. Számos, ott publikált gondolat visszaköszön ebben a kötetben is, most azonban az lebegett a szemem előtt, hogy a tudományos előképzettséggel nem rendelkező olvasó se veszítse el a fonalat, és minél kevesebbszer kelljen az idegen szavak szótára után nyúlnia – mondta lapunknak Pusztai Virág adjunktus.
Az SZTE oktatója hozzátette,
a kötet elsősorban azoknak szól, akik a médiaszakmák, a vizuálismédia-tartalmak előállítása iránt érdeklődnek, de bízik benne, hogy haszonnal forgathatják a tudatos médiafogyasztásra való nevelést fontosnak tartó pedagógusok is.
– Célom az volt, hogy a média vizuális kultúrával való kapcsolódási pontjait helyezze előtérbe. Jelenleg a JGYPK Televíziós műsorkészítő felsőoktatási szakképzésére járó hallgatókkal foglalkozom a legtöbbet. Ez a szak népszerű a karon, négy féléves képzés, amelynek utolsó féléve teljes egészében gyakorlat, amit vagy nálunk, a stúdióban, vagy különböző sajtóorgánumoknál töltenek a hallgatók.
A Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó partner volt az új könyv megjelentetésében, így a Televíziós műsorkészítés című kötet után most kiadták a Vizualitás és médiát is. A könyv a látás és a kép mibenlétének körvonalazása után a kép és az ember, illetve a kép és a művészet viszonyába igyekszik rövid betekintést adni, középpontba állítva a napjaink emberét érő képdömpinget mint korjelenséget. Ezt követően a vizuális kommunikáció legalapvetőbb egységeit és mechanizmusait tekinti át, majd egy-egy külön fejezetben tér ki a fotó, a mozgókép és az újmédia vizuális kultúrában betöltött szerepére.
Az utolsó fejezet a vizuális média befolyásoló erejével foglalkozik, többek között a rajzfilmeknek a gyerekre gyakorolt hatását tárgyalja.
– Ha belegondolunk, milyen óriási hatással van a gondolkodásunkra, ízlésünkre, értékrendünkre a média, amely e hatást egyre inkább képek révén fejti ki, akkor beláthatjuk, mennyire fontos lenne, hogy a médiatartalmak előállítói tudatosan és felelősséggel bánjanak a képekkel – fogalmazott a szerző.