2023.02.14. 17:30
Cucorka hozta a farsangot Szegeden
Rémalakkal érkezett a farsang hajdanán a rókusi és fölsővárosi, első bálba. Az alsótanyaiak fánkot ettek, és ha elfelejtették vendégüket megkínálni, látogatójukra cudar kórság szállt. A lányok pedig felettébb szégyellhették magukat, ha az utolsó bál utáni hajnalon hamut találtak az ablakpárkányukon.
A néphagyományban a farsang a bálok és a lakodalmak időszaka volt. Fotó: Fortepan / Déri György
Vízkereszt óta javában zajlik a farsang, amely egészen a nagyböjt kezdetéig, hamvazószerdáig tart. A néphagyományban a lakodalmak és a bálok időszaka volt ez, Szegeden jellegzetes szokásokkal tarkítva. Az első bálok sajátos figurája volt Fölsővároson és Rókuson az úgynevezett cucorka.
– Ez egy csúf, női alak. A beöltöztetett személyt fehér lepelbe burkolták, hatalmas csizmát viselt, a felsőtestén egy összehúzott alsószoknyát. Hosszú nyaka egy bot, annak a tetején egy alma nagyságú fej volt, amelyen kontyot viselt. Éjfél után betért a bálba. Ahogy megjelent, a lányok megriadtak, és félrevonultak, amiért a férfiak leszidták a cucorkát – mondta el lapunknak Kulik Melinda muzeológus, az alsóvárosi Napsugaras Tájház munkatársa. A szidás után a hagyomány szerint a cucorka hajlongani kezdett, és közölte, hogy nem a rossz szándék vezérelte, hanem az örömszerzés, mert a harmadik határon túlról meghozta a farsangot.
– Amikor a farsang rövid volt, tovább szidták a cucorkát, de végül mindig megbocsájtottak neki, és felszólították, hogy táncoljon. A cucorka azt a lányt választotta, aki leghamarabb megy férjhez – magyarázta a muzeológus.
Nemcsak a farsang elejéhez, hanem népnyelven a farsang farkához is számos érdekes népszokás kötődött.
– A hamvazószerdát megelőző kövércsütörtökön zsíros ételeket kellett fogyasztani a bő termés érdekében. Az alsótanyaiak, tehát az Alsóváros tanyavidékén élők ilyenkor fánkot ettek, és ha egy vendéget nem kínáltak meg fánkkal, akkor az a hagyomány szerint rühessé vált – sorolta Kulik Melinda.
Szegeden húshagyó kedden táncoltatták vagy hordták ki a telet, ami azt jelentette, hogy egy vénasszony formájú rongybabát a Tiszába dobtak.
– A nagyböjt előtti utolsó bál napján maskarások járták az utcákat. Elöl két zászlós vitéz haladt, az egyik lóháton, a másik szamáron. Őket kifestett arcú vagy bajszos menyecskék és pityókás öregasszonyok, valamint papírcsákót viselő legények, azaz huszárok követték. Ezt úgy mondták, hogy koledálni vagy szödögetni jártak házról házra. Énekeltek, táncoltak, a két vitéz pedig a következő szavakat mondta a háziaknak: „ ha gyüttök, lösztök, ha hoztok, ösztök” – mesélte a muzeológus. A rövid strófa az utolsó bál helyszínére utalt, és ha erre a háziak adtak valamilyen ételt-italt – tyúkot, kacsát, tojást, bort, kalácsot – a maskarásoknak, az azt jelentette, hogy ők is részt fognak venni a bálon.
– Az első világháborúig volt szokás a kakasütés. A húshagyó keddi vecsernye előtt egy, a koledálás során szerzett kakast kikötöttek, egy legény szemét bekötötték, megforgatták, majd le kellett egy bottal ütnie a kakast. Ezt addig játszották, míg valakinek nem sikerült – említett még egy érdekességet a Napsugaras Tájház munkatársa. Az utolsó bálon éjfélkor maskarás legények szalmával tömtek ki ruhákat, amelyeket elástak a mulatság helyszínének udvarán.
– Ezzel jelképesen közel hozták a jövő évi farsangot. Hajnalban pedig a legények hamut szórtak a lusta lányoknak az ablakába, akik a fonóban nem dolgoztak szorgosan – mondta.
Szegedi hírek
- Permeteznek éjszakánként Szegeden
- Kétpúpú tevecsikó született a Szegedi Vadasparkban
- Több mint 4600 diák érettségizik Csongrád-Csanád vármegyében
- Vármegyei közlekedésbiztonsági versenyt rendeztek Szegeden - Fotók
- Szeged arcai címmel nyílik képzőművészeti kiállítás a Móra-múzeumban