Internet Marketing

2009.04.15. 20:44

Internet a jövő marketing eszköze?

Nem csak a jövő, de a jelen kereskedelme és marketingje is egyre jelentősebb mértékben az interneten keresztül bonyolódik. Hazánkban is vannak már látványos sikertörténetek, de az amerikai példák minden képzeletet felülmúlnak. Csak idő kérdése hogy az iwiw mellett mi magyarok is további sikersztorikkal dicsekedhessünk.

Az internet talán napjaink legdinamikusabban fejlődő iparága, hihetetlen iramban nő a felhasználók és az elérhető tartalmak mennyisége is. A világháló az élet számtalan területét alakította át az elmúlt évek során, de ez még valószínűleg csak a kezdet, a jövő bizonyára még nagyon sok meglepetést tartogat az emberiség számára. Az internet az életünk szinte minden területét átszövi, legyünk egyszerű felhasználók akik a hálón böngészve vásárolunk, hivatali ügyet intézünk, tanulunk vagy csak szórakozunk, esetleg egy vállalkozás tulajdonosaként az internet az értékesítési tevékenységünk fontos része. E-közben kevesen gondolnak arra hogy minek köszönhető hogy az információk elképesztően hatalmas kínálatában jó esetben az internetező rábukkan arra amit keres, a webáruház kínálatára pedig elegendő vásárló érkezik. Csak Magyarországon sok millióra tehető az üzleti célú weboldalak száma. Manapság persze már nemcsak a vállalkozásoknak, intézményeknek, szervezeteknek, hivataloknak van weblapja hanem a magánszemélyek hobbi oldalai, blogjai is duzzasztják az amúgy is bőséges kínálatot.

A laikus internetezők nemigen látják át a világháló működési mechanizmusát, azt azonban legtöbbjük tudja hogy ha valamilyen Őt érdeklő tartalmat keres, akkor beírja a keresőbe az adott szót vagy szavakat. Ez a kereső hazánkban az esetek többségében a Google. Ez az oka annak hogy ha keresésről beszélek akkor kizárólag Google-re fogok hivatkozni ezután. Az könnyen belátható, ha nem lennének keresők akkor sokkal nehezebb lenne a dolgunk. Ebben az esetben csak úgy juthatnánk el egy adott oldalra ha ismernénk a címét (url) vagy az oldalakon elhelyezett linkek segítségével. Ez bizony nem ugyanaz mint amikor beírjuk a keresőbe a keresett szót és a Google találatok százezreit, millióit kínálja fel, és akkor még csak a magyar nyelvterületről beszélünk. Valószínű hogy a felhasználók többsége még sohasem töprengett el azon hogy a kereső egyrészt honnan ismer ilyen hihetetlenül sok oldalt és miért éppen az adott honlapokat, miért az adott sorrendben kínálja fel. A netezők számára csak az a lényeg hogy ezek a találatok relevánsak legyenek, vagyis megtaláljuk a felkínált oldalakon azt amit éppen keresünk. A kereső tulajdonosa számára is ez a cél és egyben a legnagyobb kihívás. Olyan oldalakat sorolni a találati lista élére, ami kiszolgálja a felhasználók igényeit. Ellenkező esetben az internetezők elpártolnának a kereső szolgáltatótól. Hogy csinálják mindezt?

A Google kereső óriás viszonylag rövid, néhány éves története igazi sikersztori és nem túlzás azt állítani hogy a Microsoft után a világ második informatikai és gazdasági csodája. Néhány egyetemista garázs vállalkozása kevesebb mint tíz év alatt sok milliárdos üzletté nőtte ki magát. A cég több ezer alkalmazottja a világ szinte valamennyi internethasználójának életére gyakorol valamilyen hatást, hisz a keresőn kívül számtalan egyéb szolgáltatást nyújt hogy csak a legfontosabbakat említsem, a Gmail, a Google map. Ebben a sorozatban elsőként a kereső szolgáltatás működésével ismerkedünk meg. Ez elsősorban azok számára lesz hasznos akik üzleti vagy egyéb célból működtetett weblapjaik látogatottságát szeretnék megnövelni.

A látogatók száma természetesen nem kizárólag azon múlik hogy az oldalunkat a Google hányadik oldalon hozza, de több év tapasztalatai és statisztikái alapján nyugodt szívvel kijelenthetem hogy átlagos üzleti vagy hobbi site látogatóinak több mint hatvan százaléka a kereső segítségével talál el az adott honlapra. Ez alól csak a legismertebb portálok, pl. Origó, Index, Délmagyar stb. a kivétel. A nagy kérdés tehát az hogy min múlik hogy egy oldal hogyan szerepel a Google-ben? Az on-line marketing egyik legfontosabb és legizgalmasabb területe a keresőoptimalizálás, más néven keresőmarketing, vagy angol mozaikszóval SEO, azaz Search Engine Option. Érdekesség hogy ezt a három szót beírva a Google-be 315 millió találatot kapunk. Ez nagyjából, de nem pontosan azt jelenti hogy a Google adatbázisában 315 millió olyan weboldal található melyekben a fenti három szó előfordul. Azért csak nagyjából mert a listában többször is előfordulhat ugyanazon weboldal különböző aloldalai. De a szám azt gondolom így is döbbenetes. Nézzük mi a helyzet a kifejezés magyar megfelelőjével. „Kereső optimalizálás". 1 760 000. Ez sem kevés, különösen hogy egy közel sem általánosan elterjedt kifejezésről van szó, annyira nem hogy valószínűleg nincs százer ember az országban aki hallott már erről.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!