Internet Marketing

2009.05.15. 12:54

Több domain név, egy weboldal

Teljesen életszerű szituáció hogy egy cég több domain nevet is megvásárol. Egyet a cégnevével, továbbiakat pedig a fontosabb termékeik, termékcsoportjaik, szolgáltatásaik megjelölésével. A laikus ezt azon meggyőződése alapján teszi hogy a címsorba beírva az adott url-t, könnyebben rátaláljanak. Ennek azonban nem ez az igazi jelentősége, hisz viszonylag csekély annak az esélye hogy valaki nem a Google-t használva keres egy témát hanem beírja a címsorba hogy „www.asztal.hu”

Ha valaki asztalt keres az inkább a Google-be írja be az asztal, vagy mondjuk az ebédlőasztal szót. A fontosnak ítélt kulcsszavak domainben való megjelenítésének sokkal inkább az a jelentősége hogy ha abban szerepel - maradjunk a példánál - az asztal szó, (pl. www.asztalaruhaz.hu) akkor az asztal szóra keresve a találati listában prioritást évez majd az adott weboldal. Ennél persze sokkal összetettebb a dolog és ettől még nem lesz a honlap feltétlenül az első. Ezen kívül még nagyon sok feltételnek kell teljesülni ahhoz hogy egy weboldal a találati lista elején szerepeljen. Pusztán csak arról van szó hogy a jól megválasztott domain segít abban hogy az oldalunkat többen megtalálják. Ebből a szempontból tehát kimondottan jó ötletnek tűnik több domain nevet vásárolni. Az sem teljesen elhibázott idea, ha a névjegykártyáján valaki a cégneves, rövid, frappáns webcímet tünteti fel, a hosszabb, bonyolultabb, termékre, szmogáltatásra utaló (www.asztal-butoraruhaz-kecskemet.hu) nevet pedig a keresőnek szánja. Ugyanakkor veszélyes terep is a webcímekkel való zsonglőrködés. A Google nem szereti, ezért bünteti is a találati lista manipulációjára irányuló törekvéseket. Kimondottan bünteti (a találati listából történő kizárással) pl. az u. n párhuzamos tartalmakat, vagyis amikor különböző domainek alatt ugyanaz a tartalom jelenik meg. Ez kizárólag a keresők manipulációját és nem a látogatók érdekeit szolgálja. Ez utóbbi pedig a Google legfontosabb szempontja. De mi a helyzet akkor ha egy tartalomról, egy tárhelyről van szó, de több domain mutat rá? Egy ismerősöm megtapasztalta ennek hatásait a közelmúltban. Két egymástól jelentősen eltérő tartalommal rendelkező weboldalt üzemeltetett külön domain nevekkel. Az egyik afféle informatív szakmai cikkekkel, hírekkel feltöltött információs portál, a másik pedig kimondottan termékeket kínáló webáruház volt. Az előbbiről sok-sok link mutatott a webáruházra. Ezt a Google meg is hálálta, szépen működött mindkét portál. Hogy „Google etikailag" mennyire kifogásolható egy ilyen megoldás, már vitatható. Mindenesetre a kereső nem kifogásolta ezt, nyilván nem is érzékelte hogy mindkét oldal azonos érdekeltségbe tartozott. Ekkor viszont a tulajdonos úgy döntött hogy összevonja a két oldalt, vagyis mindkét webcím ugyanarra a tartalomra hivatkozik. Hogy mi történt? Bekövetkezett az elméletileg várható esemény, amire azért én nem mertem volna fogadni, gondolván hogy a Google számára a magyar nyelvterület nem elsődleges és lehet hogy sohasem fedezi fel a párhuzamosságokat. Kb. egy hétre volt ehhez szüksége. A büntetés pedig az hogy szinte lenullázta a korábbi információs mutáció címét. Másképpen fogalmazva nem adódott össze a két oldal korábbi látogatottsága és az egyik webcím tulajdonképpen befagyott. Nem tragédia ez persze még akkor sem ha a látogatottság visszaesett, azt mindenesetre bizonyítja hogy több domain névre, azonos tartalommal nem lehet optimalizálni. Ha valaki mégis több webcímet szeretne, akkor azt tanácsolom hogy optimalizálás szempontjából válassza azt amelyik a termékre, tevékenységre utaló fontos kulcsszavakat tartalmazza, ezt mutassa meg a Google-nek, a külső linkek, hivatkozások erre az egy webcímre mutassanak, a jobban hangzó céges címet pedig csak u.n. effline eszközökön használja. (névjegykártya, újsághírdetés, rádióreklám, stb.) Persze ezt beírva a böngészőbe ugyanaz weboldal jelenik meg mint a másik, keresőknek szánt címre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!