Internet Marketing

2009.06.12. 12:16

Kicsik vagy nagyok?

Az idén három diák jelentkezett irodánknál nyári gyakorlatra, ebből ketten Szegedtől több mint 100 km-re lévő városból. Magam is csodálkoztam hogy miért akar valaki Székesfehérvárról egy szegedi webstúdióhoz jönni nyári gyakorlatra. A válasz egyszerű. Meggyőző, bizalomgerjesztő volt a weblapunk és ígéretesek a referenciáink. Másrészt a környékbeliek válaszra sem méltatták a diák lány megkereséseit. A szegedi jelentkező már meg is kezdte gyakorlatát. Csinos, az biztos, de úgy tűnik ügyes is. Grafikát és marketinget tanul. Nálunk ki jut neki mindkettőből bőven, de addig még sok mindent meg kell tanulnia. Elképesztő hogy a különféle oktatási rendszerek milyen kevéssé gyakorlatiasak.

No de nem is erre akartam kilyukadni. A szegedi tanuló néhány nappal a kezdés után bevallotta hogy először kicsit csalódott volt a kétszemélyes, kissé szerény irodánk láttán. A weben látottak alapján többre számított. Rátapintott a lényegre! A webes jelenlétnek éppen ez az egyik sajátsága ami lehet előny, de akár hátrány is, hogy a kínálat megfelelő, netán profi megjelenítésének köszönhetően nehéz megállapítani hogy a valóságban milyen fajsúlyú, kvalitású vállalkozás húzódik meg a háttérben. Előny ez azért mert profi, de kis vállalkozások is nagy lehetőségekhez juthatnak a weben. Vannak olyan milliárdos forgalmú webáruházak hazánkban akik tucatnyi munkatárssal uralják a piac adott szegmensét. Persze akadnak hátrányok is, hisz a tisztességtelen hozzáállásnak is kedvez mindez, hisz egy profi weboldallal sokakat meg lehet téveszteni, ami persze nem jellemző de egy szélsőséges példa jól szemlélteti hogy mire gondolok: egyetlen hacker képes egy nemzetközi bank weblapját lemásolni és azzal esetleg megkárosítani a pénzintézet ügyfeleit.Nos mi azonban egy tisztességes és törekvő kisvállalkozás vagyunk, benne a szakma sűrűjében, ezt nemcsak az ügyfeleink, de a diákunk is megtapasztalta már az első napokban, hisz magáról a webről többet tanult nálunk egy hét alatt mint az iskolában egy év alatt, legalábbis ezt mondta, de a nap végén már szemmel láthatóan zsong a feje, tehát úgy tűnik nem hiábavalóan telik az ideje. Lehet hogy lazításképpen néha elküldöm egy kis felvágottért a boltba, a párizsit nem szeretem. A nagy cég kis cég összehasonlítással egyébként gyakorta kell szembenéznünk. Az ügyfelek zöme jobban hisz azoknak a vállalkozásoknak amelyek, szép nagy irodákban dolgoznak sok okos fiatallal. Pedig állítom hogy a megrendelő érdekei nem ez alapján dőlnek el. Érvrendszerem a következő. Mi nem akarunk minden megrendelést bármi áron megszerezni. Vannak feladatok amelyeket inkább egy nagy vállalkozással célszerű elvégeztetni, másokat hatékonyaban és gazdaságosabban megoldanak a kicsik. Számtalanszor előfordul hogy egy ajánlatkérőnek azt mondom hogy ez a feladat meghaladja a képességeinket és nagyságrendünket, lehetőségeinket még akkor is ha kettőnkön kívül még számtalan alvállalkozót tudunk bevonni szükség szerint. A nagyságrend önmagában még nem minőségjelző, még akkor sem, ha egy nagy cég kétségkívül nagyobb erőforrásokkal rendelkezik. A nagy cipőgyárak mellett is jól megélnek a manufaktúrák, pusztán azért mert egészen mást kínálnak, másban jók mint a nagyok. A naggyá válásnak számtalan olyan feltétele, ára van, akinek nem mindenki tud, vagy akar megfelelni, de ez nem azt jelenti hogy nem jók a szakmájukban. Szóval mik a kicsik esetleges előnyei az internet marketing világában? Csak a saját példámmal, példáimmal tudok élni. Az elmúlt évek során két fájdalmas felmondásunk volt. Statisztikailag ez elenyésző, azonban.... Nem anyagi értelemben fájt ez, inkább a szakmai hiúságunkat bántotta a dolog. Illetve látom hogy az általunk elért eredmények hogy válnak semmivé és ez a cég tulajdonosait szemmel láthatóan nem zavarja. Kb. két év alatt igen látványos eredményt értünk el az adott szegedi nagyvállalat internetes kommunikációját illetően, a Google-ből a legfontosabb kulcsszavakra szép számban érkeztek a látogatók. Az oldal tartalma és formai megjelenése már lehetett volna jobb is, de ehhez gyakorlatilag semmilyen támogatást nem kaptam a cégtől. Végül egy nagy reklámstúdiót bíztak meg a komplett arculat megteremtésével, beleértve a weboldalukat is. Szép és jól használható lett az új oldal, elismerem. A keresőoptimalizálás viszont teljes egészében elmaradt és a jelenlegi szintet látva ez már pótolhatatlannak tűnik, hisz a technológiai alapok eleve rosszak. Hogy mindennek mi az eredménye? A Google-ből teljesen eltűnt a cég. Nem lesz könnyű pótolni a kieső látogató számot. Mindegy, ezt is tudomásul kell venni. A másik ügyfélvesztésünk oka az hogy a megrendelő úgy érezte hogy nem törődünk velük eléggé. Még az is lehet hogy volt egy kis igazsága. A feladatot egy teljesen amatőr grafikus vette át, aki csinált egy viszonylag szép, új dizájn-t, de kiirtotta a hírlevél feliratkozás lehetőségét, sőt a régi listát is veszni hagyta, áldozatul esett a fotógaléria jelentős része és az RSS feliratkozási lehetőség, stb. Ezek hiányát persze a megrendelő szintén nem észlelte, hiába igyekeztem korábban kiképezni a web mibenlétére. Mindezzel együtt annyira szerencsére nem profi az új kolléga a webprogramozásban hogy a teljes struktúrát szétzilálja és esetleg ezzel, teljesen ellehetetlenítse az oldalt, keresőmarketing szempontból. A keresőben továbbra is viszonylag jól szerepel az oldal, még akkor is ha az átállással kiesett az általunk működtetett partner rendszerből. Úgy tűnik tehát hogy az amatőr ezúttal kevesebb kárt okozott mint a profi. Ebből persze nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, ettől az amatőr még amatőr marad. Kérdés persze hogy ki dönti el hogy ki az amatőr és ki a profi. Azt is el kell ismerjem hogy a megrendelők erről nyilván másként vélekednek, ha őszintén elmondanák a váltás okait, esetleg kiderülne hogy mi is sok mindent elrontottunk és tanulhatnánk is belőle, de felénk ez a fajta magatartásforma nem jellemző. Mindenesetre mi azért levontunk néhány fontos tanulságot. No még egy utolsó rövid eset. Egy szegedi belsőépítészettel foglalkozó cég azzal keresett meg hogy szeretnék a weboldalukat felújíttatni, vagy ha szükséges teljesen újra csináltatni. Több látogatót szeretnének, tehát már hallottak az online marketingről és a keresőoptimalizálásról. Nagyon dicséretes. Ja és egy kazánkovács (teljesen komoly) barátjával készítették a jelenlegi weboldalukat, tehát ne számítsak nagy csodára. Hát tényleg nem az, de nem is katasztrofális. Becsszóra mondom, profi weboldalak gyakran kevésbé felelnek meg az online marketing elvárásainak.No most jól megmondtam a frankót. Győzködtem a hölgyet hogy azért kicsi és puha hogy ne fájjon. Komolyra fordítva a szót nem érdemes a kicsit és nagyot, a profit és amatőrt hasonlítgatni, mindegyik másra való. A lényeg hogy az ügyfél megtalálja a számára legmegfelelőbb megoldást

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!