Magazin

2023.06.18. 12:20

Tóth Tibor büszke járgányára – Galéria

A csengelei vállalkozó, a 31 éve CNC marógépeket gyártó Tóth Tibor, aki gyerekkorától szereti a motorokat – eddig 37 kétkerekűje volt –, 2012/2013-ban barátai segítségével épített egy háromkerekűt, egy trájkot, ami a TTrike névre hallgat, a megfejtése: Tóth Tibor Trike. A tankon még a King of Trikes, vagyis a trájkok királya felirat is olvasható – a látottak alapján a megállapítással felesleges vitatkozni.

Imre Péter

Tóth Tibor joggal büszke alkotására, a 2012–2013-ban épített TTtrike-ra. Fotók: Imre Péter

A motorok szeretetét Kedvesapámtól – így szólítottuk szüleinket, tiszteletből, így szerepel a sírkövükön is –, Tóth Istvántól örököltem, aki szuper géplakatos volt, tőle tanultam a szakmát 

– kezdte beszélgetésünket a 70 éves Tóth Tibor, Csengele alpolgármestere, a civilben 31 éve CNC marógépeket gyártó vállalkozó. 

Először 6 évesen egy Csepel nyergébe ülhettem, az első motorom a kerékpárra szerelhető Dongó volt 6. osztályos koromban, majd 14 esztendősen a Komár következett. Sokat dolgoztam, hogy megvehessem, a húsvéti pénzt kiegészítve nyaranta vályogot vetettem, erdőt és szőlőt kapáltam, amitől jó állóképességem lett. Előfordult, hogy szinte csontig lehorzsolódott, kisebesedett a kezem, de betekertem kötszerrel és szigszalaggal, s másnap újra elmentem dolgozni

 – mesélte. 

Közben megérkeztünk történetünk másik főszereplőjéhez, az általa épített trájkhoz.

Harminchét kétkerekű 

A Komár javításra szorult, amit Kedvesapám műhelyében végeztünk el. Emlékeim szerint a faluban a fiatalok között az elsők között voltam, akinek saját motorja volt 

– mondta. 

A „gyors és fürge” mopedet MZ, Jawa, Simson 250, több Honda, Kawasaki követte, mindegyiket kicsit felturbózta, például krómozta a küllőket és azok csavarjait. A két sztár a mai napig a Honda GoldWing és a Harley Davidson Fatboy, az évek során, egymást váltva mindkettőből 8-10 került a tulajdonába – eddig összesen 37 motorja volt –, most egy-egy Fatboy és egy Honda Valkyrie F6C pihen garázsában. 

A trájképítés kezdete 

Mintegy tizenöt éve kecskeméti barátom, Simon Ferenc épített egy trájkot, de nem tudta levizsgáztatni. Megvettem tőle, és a műszaki feltételeknek megfelelő műhelyemben – ahol a CNC marókat gyártjuk – annyira átalakítottuk se­­gítőimmel, hogy rendszámot kaphatott, vagyis közlekedhettem vele a forgalomban. Innen datálódik a trájkok szeretete

 – emlékezett Tóth Tibor. 

Ezt követően még öt, gyári papírokkal és okmányokkal rendelkező, Né­­metországból hozott VW Bogár trájkot épített, formált „saját képére” és kedvére. Majd jött az ötlet, hogy egy teljesen újat alkosson, ami mindenben megfelel kívánalmainak, igényeinek.

Megépül a TTrike 

A Honda motorokat nagyon szerettem és szeretem máig, különleges csodának tartom. A Valkyrie F6C lett az egyik alapja a TTrike névre, vagyis Tóth Tibor Trike-ra keresztelt háromkerekűnek, amit 2012-ben és 2013-ban építettem

 – idézte fel a 10 éve történteket. 

A Valkyrie F6C-ből kivágta a motorrészt, egy erre a célra vásárolt Volkswagen Bogárt kettévágott a torziós rugózásnál, így a futómű benne maradt a „szeletben” – ezt a kettőt építette össze. Került még a „triciklibe” Mercedes differenciálmű, első villának Komfort, valamint több gyári, úgynevezett BOOM trike-alkatrész, például sárvédőt, tankot, ülést is felhasznált – így született meg a 6 hengeres gépcsoda. 

Nagyon büszke vagyok rá! Ebből a világon csak egy van, nem jön velem szembe az úton, ezért is „vettem a nevemre” 

– mondta viccelődve Tibor. 

Papírmunka 

Ezzel még nem ért véget az alkotási folyamat, ami tartalmazta a műhelyszemlét is, ahol mindent rendben találtak az illetékes szakemberek. A KPM-ben a központi gépjármű-közlekedési hatóság főosztálya és a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet vizsgálta meg ala­­posan az egyedi járművet, hogy megfelel-e minden követelménynek, kaphat-e rendszámot, hogy részt vehessen a forgalomban, s ezzel túrák és kirándulások főszereplője lehessen. Még olyan apróságra is figyeltek, hogy megfelelő irányban, előre áll-e a kürt. 

A hathengeres csodamotor minden szemszögből impozáns látvány.
Fotó: Imre Péter

Olvasóink már bizonyára kitalálták: happy end lett a vége, a TTrike megkapta a rendszámot, és azóta, 2014-től bejárta az ország szinte minden ze­gét-zugát. 

Annyira megfeleltünk az elvárásoknak, hogy kis szériában további 10 gyártására kapott engedélyt a műhely, de ezzel nem foglalkozunk, mert nem gazdaságos. Igaz, lett volna megrendelő, és a létező példányt is többen szerették volna már megvenni. 


Túrák, kirándulások 

Túrákon, országos motorostalálkozókon jártam, jártunk már vele – többször elkísért feleségem, Ilona, akivel óvodás korunk óta ismerjük egymást –, mindenütt nagy sikert aratott, szépségversenyeket nyert, például a Harley Davidson-fesztiválon. Sokan gratuláltak. Érdekesség, hogy Gyökér András barátommal szinte egy időben építettünk trájkot, és végig támogattuk egymást mindenben

 – mesélte. 

Közben előkerült a 2014-ben a budapesti Európai Motorépítő Bajnokságon elhódított serleg. 

Erre azért nagyon büszke vagyok!

 – jelentette ki. 

Itt említsük meg a motor két különlegességét: a Tóth Tibor kifejlesztette szegecselést utánzó festést – a szépségversenyeken jelentős plusz volt –, és a hangtechnikát a 100 wattos erősítővel. 

Általában mindenhová ze­­nélve gurulok be, így sokkal hatásosabb, rögtön észrevesznek

 – közölte kacsintva Tibor. 

És az anyagiak... 

Még soha nem számoltam ki fillérre, hogy mennyibe került a trike megépítése. Ami fix: a tervezés és a bevizsgálás 1,2 millió forint volt 2014-ben, a Honda Valkyrie akkor mintegy 3 milliót kóstált, a használt Volkswagen Bogár 80 ezret. Ehhez vehetjük a munkadíjat, a rezsiórabérem 7–10 ezer forint, vagyis ha mindent összeadunk, mintegy 12 millió forintba került a motor. A rengeteg utánajárást, utazást, alkatrészek beszerzését nem is számítva 

– kalkulált Tóth Tibor. 

Figyel a fiatalokra 

Arra a kérdésre, épít-e még egyet, határozott, felkiáltójeles nem volt a válasz. Viszont elárulta, igyekszik odafigyelni a helyi motorozó fiatalokra, a biztonságos közlekedés felé terelni őket, és még hozzátette: a csengelei motorostalálkozón nagyszerű streetfighter-bemutatót tartottak, vagyis sikeres profi csapat formálódhat belőlük. 
 

 


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!