Makó és környéke

2013.06.14. 21:45

Fiatalokat hoz a faluba az M43-as

Maroslele - Menetrend szerint járó autóbuszt Szegedig, váratlan átmenő forgalmat, néhány házvásárló városit, de legfőképp reményt hozott Maroslelének, Óföldeáknak az M43-as autópálya. A megyeszékhelyhez közel került falvakban azt remélik, a válság után hozzájuk is költöznek csöndet szerető fiatal házasok.

Bakos András

Maroslelét, Földeákot és Óföldeákot eddig a Tisza és a Maros választotta el Szegedtől. A legközelebbi híd a Maroson Makónál, a Tiszán Algyőnél volt, és bár létezik a tápai komp, egész évben nem lehet rá számítani. Így kerülni Makó vagy Hódmezővásárhely felé kellett, autóval ez negyven perc legalább a megyeszékhelyig. Az M43-as megépülése óta lényegesen lerövidült a menetidő: Szeged Marosleléről 7 perc alatt elérhető az autópályán. A változás első jele az volt, hogy a falu határában szerény, falusi benzinkutat működtető vállalkozás átköltözött a másik végébe, az M43-as lehajtója mellé, és modern töltőállomást nyitott shoppal, kávézóval. A kúttal szemben most gumijavító szerviz indult. Tulajdonosa, [namelink name="Szabó János"] azt mondja, másfél hónapja kezdtek működni igazán, reklámmal nem volt ideje foglalkozni, de a pályáról tényleg jön munka. A leghamarabb kapcsoló vállalkozás mégis a Tisza Volán volt, amely helyközi buszjáratot indított a pályán át Szeged és Földeák között, Maroslele és Óföldeák érintésével.

Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Jellemző változás még, hogy miközben Deszk, Ferencszállás, Klárafalva, Makó komoly átmenő forgalomtól szabadult meg a pálya révén, Maroslele szélső, Rákóczi utcáján megjelentek a külföldi autók. Itt hajtanak le, akik Nyugat-Európa felől Temesvár felé mennének tovább. Útvonaluk innen: Maroslele, Makó, Kiszombor. Ennek nem nagyon örültek a helybeliek. Annak viszont igen, hogy mint Martonosi György polgármestertől tudjuk, négy városi család már vett házat Lelén. – Nálunk 5 és 10 millió forint között lehet rendes, lakható házat venni, és mivel a legtöbb porta 1000-1500 négyzetméteres, kertészkedni is lehet a ház mellett. Most csatornázunk, őszre ugyanazt nyújtjuk infrastruktúrában, amit egy város – sorolja az előnyöket Martonosi.

A közeli Óföldeákon 145 ház áll, ebből 10 eladó. 1,2-1,5 millió forintért 70 négyzetméterest lehet venni, de árulnak – lassan 6 éve – 4 szobásat, kétszinteset, két fürdőszobával. 6-7 millióért a helyiek szerint már vihetné, aki letesz érte ennyit.

– Mi arra számítottunk, hogy miután Maroslelén minden eladó ház elkel, irántunk, a mi házaink iránt is nő az érdeklődés, hiszen csak 7 kilométerrel vagyunk messzebb. A válság közbeszólt, remélem, nem sokáig – halljuk Hajnal Gábortól, Óföldeák polgármesterétől.

Nem véletlenül „kardozott" az önkormányzat [namelink name="Mágori Józsefné"] országgyűlési képviselő segítségét kérve azért – a hírek szerint eredménnyel –, hogy a közútkezelő felújítsa a Lóczi-kanyar útját. Ezen a szakaszon a legrosszabb az aszfalt. Emellett minden eshetőséget megragadnak, amivel reklámozni lehet legfontosabb tőkéjüket, a csöndet és a Szegedhez való közelséget. Óföldeák kivilágította középkori erődtemplomát, hogy az M43-asról is látsszon. Ez a reklám behatárolható réteget ér el: akik autópályán jönnek házat venni, ha nem is a legvagyonosabb, de rendes egzisztenciájú emberek, középkorúak, fiatalok. Épp az a korosztály, amely az elmúlt évtizedekben, munkalehetőség híján, jórészt elhagyta ezt a vidéket. [namelink name="Hajnal Gábor"] általános iskolai osztálytársai közül például senki sem maradt itthon rajta kívül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!