2011.02.16. 14:42
Szemét egy hely ez: a 43-as mentén 51 tonna szemetet gyűjtöttek!
Makó, Hódmezővásárhely – Sokat elárul kultúránkról az, hogyan kezeljük a szemetet. A 43-as út nemcsak a román átutazóktól piszkos, találtunk kisteleki papírt is a szemétben kotorva.
Amíg volt szigorú határátlépés, és ellenőrzés a határátkelők közelében összpontosult az utazószemét-tömeg. Azonban amióta szabadon közlekedhetünk, a Romániába irányuló vendégmunkás-áradat immár a nagylaki határátkelő közelében ürítik szemetesüket. Sőt, az idősebbek még arra is emlékeznek amikor osztrák sógoraink a „Magyar, ne lopj!" táblával üdvözöltek minket. Talán a román, bolgár EU állampolgároknak is érdemes lenne egy hasonló, „Ne szemetelj" feliratot elhelyezni?
A feltételezéseken túl végigjártuk a 43-ast, a 47-est, és az 5-ösre is kilátogattunk, hogy kukázhassunk egy kicsit. Deszket elhagyva, a 43-as út 22-es kilométerénél lévő parkolóba álltunk be, hogy megnézzük – mivel várjuk a hosszú úton megfáradt tranzitutasokat. A válasz: szeméttel. Nem is akármennyivel! Az utat szegélyező árkot gazdagon borította a műanyagpalack-föveny, a fekete zsákokat már megközelíteni sem mertük. A tároló – ami közel 1 köbméteres lehet – csurig volt „anyaggal", legyen az építőanyag, vagy éppen kommunális hulladék. Úgy tűnik, nemcsak a külföldiek hagyják az út mellett szemetüket. Az egyik zsákot már kirágták a kutyák, belőle kikandikált a kisteleki Spar csomagolóanyaga – Makótól alig 15 kilométerre. Nem valószínű, hogy a többi, magyar hulladékkal együtt, egy szemeteszsákba a románok hordták volna ide.
A következő, alig 6 kilométerre lévő pihenő, a Kiszombor előtti is szemetes. Vagyis pontosabb, hogy akad némi nem szeméttel borított hely is. A kuka aljában 2009-es blokk árulkodik arról, hogy régóta ott pihen a szemét, gumiabroncsok és zöld hulladék is várja az utazást megszakítókat. Az erős szél miatt a környező földek is zacskódíszektől pompáznak – a Kiszombor közeli parkoló és környéke inkább hasonlít egy szeméttelepre, európai uniós település külterületére. Találtunk szegedi zsákot is, valaki a műanyag palackokat a Szegedi Környzetgazdálkodási Kft. zacskójában tette ki. Az egyik zsákban viszont üres alumíniumos dobozokat láttunk – ha a gazdája tudta volna, hogy az alumínium nem szemét, ugyanis az egyik kereskedelmi láncban pénzt is adnak érte, talán nem bízza a kóbor kutyákra széthordását. A határ előtti egyik utolsó megálló az Apátfalva előtti. Innen már elhordták a szemetet, csak az árkot és a szántóföldet díszíti a sok száz évig megmaradó nejlonhalmaz. A 43-as út 38-as kilométerénél lévő pihenőnél a maradékot felgyújtották, ami békésen füstölgött a tranzitút mellett.
Átmentünk a 47-es útra, hogy megnézzük, mennyire szemetes a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő főút. Röviden: alig. Egyetlen bejárót találtunk, ahol a gondos honpolgárok a fa tövébe szórták építési és kommunális hulladékaikat. A 47-esen Szeged és Hódmezővásárhely között mindössze egy pihenő van – a Kastélykert szálló előtti rész. Itt sem találtunk szemetet – így a tiszta környezet záloga is lehet, hogy megszüntetjük a pihenőket.
Az 5-ös út Balástya és Szeged közötti szakasza a legkevésbé szennyezett. Feltételezhetően azért, mert az autópálya elkészültével a tranzit a kijelölt, kukákkal sűrűn ellátott pihenőkben marad. Egyedül az étteremnek készült, nádtetős épület tövében találtunk pár zsák szemetet – de ezt sem a külföldiek hordták oda. Eléggé valószínűtlen, hogy egy turista tévéképcsövet, elhasznált cipőz hagyjon az út mellett. Ugyanez igaz lehet a zacskókból előkerülő tisztálkodási szerek dobozaira, vagy éppen a tejfölös és tejes dobozokra.
Az utakat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője, [namelink name="Pécsi Norbert"] a delmagyar.hu-nak elmondta, hogy az egész évben az utak mentén végzett szemétszállítási munkáikat az utóbbi időben sajnos szélmalomharc jellemzi, ugyanis az illegális szemétlerakók napról napra szaporodnak.
Társaságuk évente egy kisebb megyeszékhely éves kommunális hulladékának megfelelő, nagyjából százezer köbméter szemetet gyűjt össze a harmincezer kilométeres országos közúthálózat mellől. Az utakat kétszáz útellenőrünk figyeli folyamatosan, jelentéseikből kiderül, hogy a parkolókban, pihenőkben és általában az utak mentén továbbra is jellemző az illegális szemétlerakás. A háztartási hulladéktól, a veszélyes anyagokon és a használt háztartási gépeken keresztül a sittig minden megtalálható az utak mentén.
Hetvenhét üzemmérnökségük az alap útüzemeltetési és fenntartási feladatok mellett végzi a szemétgyűjtési munkákat. A koncentrált helyeken, azaz az utak menti pihenőhelyeken és parkolókban folyamatosan és sűrűn szállítják el a szemetet biztonságos lerakókba, de az utak mellett is végzünk szemétgyűjtést. "A szeméthegyek azonban minden erőfeszítésünk ellenére újratermelődnek. Az éves szemétgyűjtési munkáink több százmillió forintba kerülnek" – mondta Pécsi.
A Magyar Közút az elmúlt öt évben szemétgyűjtési akciókat is szervezett a Föld napján, hogy felhívják a figyelmet erre a helyzetre. "Szemétgyűjtési akcióink célja, hogy a fiatalabb generációnak is természetessé váljon a környezet megóvása. Az akciók megszervezésével társaságunk hozzá kíván járulni ahhoz, hogy az a több ezer ember, többségükben fiatalok, akik részt vesznek a szemétgyűjtési programjainkban, később jobban odafigyeljenek szűkebb és tágabb környezetük megóvására. 2009-ben és 2010-ben egyébként alkalmanként ötvenezer önkéntessel gyűjtöttük országszerte a Föld napján a szemetet" – tudtuk meg.
2010-ben a Makói Üzemmérnökség összesen csaknem 51 tonna szemetet szedett össze a 43-as főút mentén.