Makó és környéke

2011.02.16. 14:42

Szemét egy hely ez: a 43-as mentén 51 tonna szemetet gyűjtöttek!

Makó, Hódmezővásárhely – Sokat elárul kultúránkról az, hogyan kezeljük a szemetet. A 43-as út nemcsak a román átutazóktól piszkos, találtunk kisteleki papírt is a szemétben kotorva.

Segesvári Csaba

Amíg volt szigorú határátlépés, és ellenőrzés a határátkelők közelében összpontosult az utazószemét-tömeg. Azonban amióta szabadon közlekedhetünk, a Romániába irányuló vendégmunkás-áradat immár a nagylaki határátkelő közelében ürítik szemetesüket. Sőt, az idősebbek még arra is emlékeznek amikor osztrák sógoraink a „Magyar, ne lopj!" táblával üdvözöltek minket. Talán a román, bolgár EU állampolgároknak is érdemes lenne egy hasonló, „Ne szemetelj" feliratot elhelyezni?

A feltételezéseken túl végigjártuk a 43-ast, a 47-est, és az 5-ösre is kilátogattunk, hogy kukázhassunk egy kicsit. Deszket elhagyva, a 43-as út 22-es kilométerénél lévő parkolóba álltunk be, hogy megnézzük – mivel várjuk a hosszú úton megfáradt tranzitutasokat. A válasz: szeméttel. Nem is akármennyivel! Az utat szegélyező árkot gazdagon borította a műanyagpalack-föveny, a fekete zsákokat már megközelíteni sem mertük. A tároló – ami közel 1 köbméteres lehet – csurig volt „anyaggal", legyen az építőanyag, vagy éppen kommunális hulladék. Úgy tűnik, nemcsak a külföldiek hagyják az út mellett szemetüket. Az egyik zsákot már kirágták a kutyák, belőle kikandikált a kisteleki Spar csomagolóanyaga – Makótól alig 15 kilométerre. Nem valószínű, hogy a többi, magyar hulladékkal együtt, egy szemeteszsákba a románok hordták volna ide.

Szemétben élünk - a külföldieknek talán tábla kellene? Fortó: Segesvári Csaba (galéria)


A következő, alig 6 kilométerre lévő pihenő, a Kiszombor előtti is szemetes. Vagyis pontosabb, hogy akad némi nem szeméttel borított hely is. A kuka aljában 2009-es blokk árulkodik arról, hogy régóta ott pihen a szemét, gumiabroncsok és zöld hulladék is várja az utazást megszakítókat. Az erős szél miatt a környező földek is zacskódíszektől pompáznak – a Kiszombor közeli parkoló és környéke inkább hasonlít egy szeméttelepre, európai uniós település külterületére. Találtunk szegedi zsákot is, valaki a műanyag palackokat a Szegedi Környzetgazdálkodási Kft. zacskójában tette ki. Az egyik zsákban viszont üres alumíniumos dobozokat láttunk – ha a gazdája tudta volna, hogy az alumínium nem szemét, ugyanis az egyik kereskedelmi láncban pénzt is adnak érte, talán nem bízza a kóbor kutyákra széthordását. A határ előtti egyik utolsó megálló az Apátfalva előtti. Innen már elhordták a szemetet, csak az árkot és a szántóföldet díszíti a sok száz évig megmaradó nejlonhalmaz. A 43-as út 38-as kilométerénél lévő pihenőnél a maradékot felgyújtották, ami békésen füstölgött a tranzitút mellett.

Átmentünk a 47-es útra, hogy megnézzük, mennyire szemetes a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő főút. Röviden: alig. Egyetlen bejárót találtunk, ahol a gondos honpolgárok a fa tövébe szórták építési és kommunális hulladékaikat. A 47-esen Szeged és Hódmezővásárhely között mindössze egy pihenő van – a Kastélykert szálló előtti rész. Itt sem találtunk szemetet – így a tiszta környezet záloga is lehet, hogy megszüntetjük a pihenőket.

Az 5-ös út Balástya és Szeged közötti szakasza a legkevésbé szennyezett. Feltételezhetően azért, mert az autópálya elkészültével a tranzit a kijelölt, kukákkal sűrűn ellátott pihenőkben marad. Egyedül az étteremnek készült, nádtetős épület tövében találtunk pár zsák szemetet – de ezt sem a külföldiek hordták oda. Eléggé valószínűtlen, hogy egy turista tévéképcsövet, elhasznált cipőz hagyjon az út mellett. Ugyanez igaz lehet a zacskókból előkerülő tisztálkodási szerek dobozaira, vagy éppen a tejfölös és tejes dobozokra.

Az utakat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője, [namelink name="Pécsi Norbert"] a delmagyar.hu-nak elmondta, hogy az egész évben az utak mentén végzett szemétszállítási munkáikat az utóbbi időben sajnos szélmalomharc jellemzi, ugyanis az illegális szemétlerakók napról napra szaporodnak.

Szemétben élünk - a külföldieknek talán tábla kellene? Fortó: Segesvári Csaba (galéria)


Társaságuk évente egy kisebb megyeszékhely éves kommunális hulladékának megfelelő, nagyjából százezer köbméter szemetet gyűjt össze a harmincezer kilométeres országos közúthálózat mellől. Az utakat kétszáz útellenőrünk figyeli folyamatosan, jelentéseikből kiderül, hogy a parkolókban, pihenőkben és általában az utak mentén továbbra is jellemző az illegális szemétlerakás. A háztartási hulladéktól, a veszélyes anyagokon és a használt háztartási gépeken keresztül a sittig minden megtalálható az utak mentén.

Hetvenhét üzemmérnökségük az alap útüzemeltetési és fenntartási feladatok mellett végzi a szemétgyűjtési munkákat. A koncentrált helyeken, azaz az utak menti pihenőhelyeken és parkolókban folyamatosan és sűrűn szállítják el a szemetet biztonságos lerakókba, de az utak mellett is végzünk szemétgyűjtést. "A szeméthegyek azonban minden erőfeszítésünk ellenére újratermelődnek. Az éves szemétgyűjtési munkáink több százmillió forintba kerülnek" – mondta Pécsi.

A Magyar Közút az elmúlt öt évben szemétgyűjtési akciókat is szervezett a Föld napján, hogy felhívják a figyelmet erre a helyzetre. "Szemétgyűjtési akcióink célja, hogy a fiatalabb generációnak is természetessé váljon a környezet megóvása. Az akciók megszervezésével társaságunk hozzá kíván járulni ahhoz, hogy az a több ezer ember, többségükben fiatalok, akik részt vesznek a szemétgyűjtési programjainkban, később jobban odafigyeljenek szűkebb és tágabb környezetük megóvására. 2009-ben és 2010-ben egyébként alkalmanként ötvenezer önkéntessel gyűjtöttük országszerte a Föld napján a szemetet" – tudtuk meg.

2010-ben a Makói Üzemmérnökség összesen csaknem 51 tonna szemetet szedett össze a 43-as főút mentén.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!