Makó és környéke

2008.01.22. 22:19

Vegetálnak a helyi járatok Makón

Makó - A Makó–Újszeged vasúti szárnyvonal felszámolásának hírére nem növekedett számottevően a két város közötti buszjáratok telítettsége – ám e nélkül is jellemzően a megye legjobban prosperáló járata Makó–Szeged buszvonal. Ezzel szemben a helyi járatok gyakorlatilag vegetálnak Makón.

Illyés Szabolcs

Nem növekedett látványosan az utasforgalom a Makó–Szeged helyközi járatokon az utóbbi hónapokban elhíresült vasúti szárnyvonalbezárások hírére sem, ám a vonal még így is a legjobban prosperálók közé tartozik a megyében. Mező István, a Tisza Volán Zrt. közszolgáltatási divízióigazgatója elmondta: a társaság közel 400 buszából 37 tartozik Makóhoz.

– Délelőtt és a délutáni, esti órákban is a legjobban kihasznált járatok közé tartozik a Makó–Szeged közötti járat, hasonlóan gazdaságosan üzemeltethető még a Vásárhely–Szeged vonal is. A nagyobb városokat összekötő vonalak azért hatékonyak, mert oda-vissza is hasonló nagyságrendű utasforgalommal terhelhetőek. Nem ilyen rózsás a helyzet a makói helyi járatok kapcsán, hiszen itt csak a városi támogatással és az állami normatívával együtt jöhetünk ki nullszaldósra – összegezte az utóbbi hónapok tapasztalatait a divízióigazgató.

Szirbik Csabától, a Tisza Volán Zrt. makói területi igazgatójától megtudtuk: az utasszám évek óta stagnál a helyi járatokon. A helyzetet ráadásul jelentősen árnyalja, hogy továbbra is ingyenesen vehető igénybe az úgynevezett Tesco-járat, ami a pályaudvartól a multihoz szállítja az utasokat.

Makó jellemzően kerékpáros város, ezért helyi járatokon kevesen utaznak, a Makó–Szeged között járó buszok viszont sokszor teljes kihasználtsággal közlekednek. Fotó: Karnok Csaba
– Makó jellemzően kerékpáros város, így számottevő igény a helyi tömegközlekedésben csak a nagyobb üzemekben dolgozók részéről merül fel. A Medicor mindhárom műszakjához indul buszunk, emellett a Szefo Búza utcai épületéhez és a FÉG-hez egy-egy járat közlekedik – tette hozzá a vezető.

A helyivel szemben jelentős helyközi forgalom kiindulópontja a legtöbb utas számára a főtéri buszpályaudvar – amit eséllyel a megyében megújuló állomások közül utolsóként fognak renoválni, bár a társaság reménykedik: az idei ROP-pályázaton tudnak támogatást szerezni a három évvel ezelőtt tervezett beruházás megvalósításához.

– Folynak a tárgyalások, egyeztetések, hiszen engedélyes tervvel rendelkezünk. Így, ha nyerünk a március 10-én lezáruló tenderen, még idén ősszel átadhatjuk az új makói buszpályaudvart. A csongrádi példából tanulva, ahol a renoválás a télbe csúszott, csak akkor kezdünk bele idén, ha biztos, hogy szeptemberig befejezhető az átépítés. Nem szeretnénk ugyanis, ha az utasok a téli hideg, csapadékos időben várakoznának. Amennyiben nem biztosított az őszi befejezés, a munkálatok 2009-re csúsznak – tájékoztatott Mező István.

Makovecz-tervek alapján felépülő buszpályaudvar?

Vita folyik a makói buszpályaudvar felújítási terveiről is. Felvetődött ugyanis, hogy a tervezett fürdőberuházással átformálódó belváros összképébe jobban illeszkedne egy Makovecz-tervek alapján felépülő pályaudvar. Ám a Volánnak ez újabb, tízmilliós nagyságrendű költségtöbbletet jelentene. Elképzelhető, hogy az elhúzódó egyeztetések miatt „beelőz" a makóinál jóval nagyobb szegedi pályaudvar-koncepció, és a megyeszékhely óriáskomplexuma előbb készül el, mint a makói – tájékoztatott Mező István, a Tisza Volán Zrt. divízióigazgatója.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!