PR-cikk

2023.07.26. 00:00

Novembertől új kerékpárutat használhatnak a maroshátiak

Mintegy 12 kilométer hosszú hivatásforgalmi kerékpárút épül Csongrád-Csanád és Békés vármegye határától Pitvaroson keresztül Csanádpalotáig a 4434. jelű Gyula–Makó összekötő út mentén. A kivitelezés bruttó 2,76 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból várhatóan november végére készül el. A fejlesztést többek között a települések között megnövekedett kerékpáros forgalom indokolta.

Delmagyar.hu

Perneki László (balról), Gémes László és Radó Tibor helyezték el a 12 kilométeres kerékpárút alapkövét. Fotó: Kovács Erika

Csongrád-Csanád Vármegye Önkormányzata Csanádpalotával és Pitvarossal konzorciumi együttműködést kötött a kerékpárút megépítését szolgáló Területfejlesztési Operatív Program keretében meghirdetett TOP-3.1.1-15 kódszámú és „Fenntartható települési közlekedésfejlesztés” című felhívásra történő támogatási kérelem beadására.

A TOP-3.1.1-15-CS2-2019-00001 azonosító számú projekt keretében az épülő kerékpárút a vármegyehatáron közvetlen kerékpárforgalmi kapcsolatot létesít a Mezőhegyesről épülő kerékpárúttal, összekapcsolja Pitvarost Csanádpalotával, és ezzel csatlakozik a Csanádpalotát Kövegy községgel összekötő, már meglévő kerékpárúthoz.

Sok az autó

A térség lakói sokat nyernek az új kerékpárúttal. Az egyik, amiért hasznos lesz, az a régóta problémát jelentő áthaladó gépjárműforgalom.

A battonyai nemzetközi határátkelőhely évről évre jelentős forgalmat bonyolít le, amelyet a közelmúltban megépített csanádpalotai M43-as autópálya-határátkelőhely jelentősen lecsökkentett, de korántsem szüntetett meg. A nyári szabadságolásokkor és az év végi karácsonyi időszakban rendszerint megnő a határforgalom és ezzel arányosan megnő a várakozási idő is mind a nagylaki, mind a csanádpalotai határátkelőhelyeken, ezért az autósok a legközelebbi battonyai határátkelőhelyet választják átkelésük idejének csökkentésére.

Mezőgazdasági gépek az utakon

Az idényszerű mezőgazdasági gépjárműforgalom szintén nehezíti a közlekedést. A mezőgazdasági gépek magas felépítményűek, rendszerint szélességük is meghaladja az átlagos gépjárműszélességet. Legtöbbször kiegészítő munkagépekkel/adapterekkel egybekapcsoltan, egy vagy két pótkocsivontatmánnyal terhelten közlekednek, gyakran sáros kerekekkel kanyarodnak fel az úttestre. Fékezésük, kanyarodásuk, egyenesből való kilengésük, tömegük egyenként is jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot hordoznak magukban.

Egyre több a biciklis

Mivel növekedett a települések között a kerékpáros forgalom, megnőtt az igény a biztonságos kerékpáros közlekedést jelentő, elválasztott kerékpárút kialakítására. A települések egymáshoz viszonylag közel, 6-7 kilométerre fekszenek, ami a kerékpáros közlekedésnek rendkívüli módon kedvez. A viszonylag rövid távolságok jó bebiciklizési lehetőséget kínálnak, ugyanakkor a 4434-es főút burkolatszélessége és burkolatának minősége nem biztosítja a kerékpárosok biztonságos közlekedését. Az úthibák kerülgetése fokozza a közlekedési balesetek számát.

Növeli a turisztikai vonzerőt

E települések foglalják magukba a Maroshát vidékfejlesztési kistérséget, amely országosan is jelentős és egyedülálló turisztikai programmal rendelkezik. A térség meghatározó települése Mezőhegyes, amely az UNESCO 1972-ben alapított Világörökség Programjának világörökség várományos települése, valamint számtalan országos és regionális szintű turisztikai attrakcióval bír.

A fenntartható közlekedésért

A fejlesztés hozzájárul(hat) az éghajlatváltozás mérsékléséhez, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez, az élhető települési környezet kialakulásához, valamint az EU2020 és a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia fenntartható fejlődésre és közlekedésre vonatkozó céljainak a teljesüléséhez is.

A projekt a települési lakosság mobilitásának környezetileg (levegőszennyezés, zajterhelés) és pénzügyileg fenntarthatóbbá tételét szolgálja.

 

Erre halad majd a kerékpárút

Pitvaros külterületen Mezőhegyes felől a nyomvonal a 4434. jelű Gyula–Pitvaros–Makó összekötő út déli oldalán. A külterületi kerékpárút építtet szélessége: 2.30 m, hasznos szélessége: 2.00 m.

Pitvaros belterületen a belterületi kerékpárút a Mezőhegyesi út mellett a József Attila utcáig párhuzamos halad, majd a József Attila utcában folytatódik kb. 100 métert, majd a hrsz. 250. ingatlanon keresztül halad el a község újonnan épített Egészségközpontja mellett. Ezt követően fordul dél felé a Kossuth Lajos utca keleti (páros) oldalán, és halad tovább ismételten párhuzamosan a 4434. jelű úttal.

Pitvaros és Csanádpalota külterületen a tervezett kerékpárút az útburkolattól szintén min. 2 méter távolságra kerül megtervezésre, figyelembe véve az útburkolathoz kapcsolódó mezőgazdasági földutakat.

Csanádpalota belterületen a 4434-es út meglévő körforgalmánál a meglévő gyalogosátvezetés mellett történik a kerékpáros-átvezetés.

Ezt követően a tervezett nyomvonal végszelvénye a Kövegy felé vezető meglévő kerékpárút burkolatához csatlakozik.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában