2021.07.28. 06:20
Hatékony és gyors vitarendezés
Több mint 54 ezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének tizedik évfordulóját most ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz.
– A Magyar Nemzeti Bankon belül működő testület a tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 ezer banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 ezren elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak hozzánk, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik – sorolta Kovács Erika.
A testület elnöke hozzátette, az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval.
A bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetésnél elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek között. Ha ez sikertelen, és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben. Egymillió forint alatti vitás ügyekben – ezek adják az esetek nagyobb részét – a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek.
Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat. Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bankkal az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötöttek, 54 millió forintra rúgott.
A járványkockázat csökkenésével júniustól – a biztonsági intézkedések betartásával – ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatásai. Emellett az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatók a vitarendezési kérelmeik.
Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest. Az ügyfél – sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után – ugyanis ilyenkor végre szemtől szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel.
– A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is – összegezte Kovács Erika.