Szeged és környéke

2009.06.05. 22:27

Csengele nem vette be a cumit

Csengele - Tízmilliós nagyságrenddel több állami normatívát kap egy település, ha nem egyedül, hanem társulásban üzemelteti oktatási intézményét. Mégis maradt Csongrád megyében 7 olyan kistelepülés, amely önállóan tartja fenn iskoláját.

R. Tóth Gábor

Algyő, Bordány, Csengele, Nagymágocs, Székkutas, Zákányszék, Zsombó. Hét olyan település maradt Csongrád megyében – a városokat nem számítva – amely nem tagja intézményfenntartó társulásnak, vagyis továbbra is önállóan működteti általános iskoláját.

A megyében létrejött kistérségeknek – csongrádi, hódmezővásárhelyi, kisteleki, makói, mórahalmi, szegedi, szentesi – ugyanis fontos feladata az oktatási feladatok centralizálása. Erre ösztönzi őket a szaktárca: több település összefogásával így juthatnak az oktatási intézmények nagyobb állami támogatáshoz. A 2007-ben alakult Szegedi Kistérség Többcélú Társulásában például a kistérség 8 települése vesz részt, Szeged 3 iskolája mellett benne van Tiszasziget, Újszentiván, Szatymaz, Sándorfalva, Kübekháza, Dóc és Deszk. Mintegy 3200 gyermek tanul a mamutiskolában. A kimaradt Domaszék és Röszke közösen hozott létre társulást, csakúgy, mint a mórahalmi kistérségben Ásotthalom és Öttömös vagy Pusztamérges és Ruzsa.

A mártélyi iskolában. Ők jól jártak a társulással. Archív fotó: Tésik Attila

A mártélyi iskolában. Ők jól jártak a társulással.
Archív fotó: Tésik Attila

– A társulás a fenntartó számára jelentős többletnormatívát jelent, a belépő település így saját költségvetéséből – méretétől függően – akár 10–30 millió forintot is megspórol. Ezt a tapasztalatok szerint ritkán forgatják vissza az oktatásba – hallottuk Porkoláb Mihálytól, a Magyarországi Iskolaszövetségek Szövetségének (MIASZÖSZ) titkárától. Szerinte 300 tanuló alatt nehezen őrizhető meg az önállóság. A társulás mellett és ellen is szólnak szakmai érvek: minél kisebb egy település, annál gyengébben teljesítenek a tanulási felméréseken a diákok – míg a mamutintézményekben gondot okozhat, hogy a több száz fős tantestület tagjai gyakran nem is ismerik egymást.

– Tavaly szeptember óta kistérségeken átnyúló együttműködésünk van Mártéllyal. Pénzügyi okokból jött létre a társulás: 20 millió forint többletforráshoz jutunk így. Nem bántuk meg a lépést – értékel Gémes László, Szegvár polgármestere, hozzátéve: a gyerekeknek nem kell utazniuk az iskolák között.

– Nem vettük be a cumit – indokolja a kimaradást [namelink name="Sánta Ferenc"], Csengele polgármestere –, motivációnk az volt, hogy megőrizzük önállóságunkat. Mi jelen esetben a „cumi"? – 2007-ben valóban csökkent 10 millió forinttal az állami normatíva, mert kimaradtunk, de azóta nem kapunk kevesebbet, mintha csatlakoztunk volna. Így megmaradt az önkormányzat tulajdonában a két éve épített óvoda is. Az oktatást szent dolognak tartjuk – fogalmazott Sánta Ferenc. A 110 millió forintból működő iskola büdzséjéhez 40 milliót ad az önkormányzat. Nem is tervezik a belépést: közel 150 fős az iskola, az óvodában több mint 70 gyermek van, biztosított az „utánpótlás".

Tolna: 5 önálló iskola

Egyre rosszabb helyzetben vannak a kisiskolák, van, ahol a közüzemi díjakat sem tudják kifizetni – hangzott el a Tolna Megyei Kisiskolákért Alapítvány közelmúltban rendezett konferenciáján. Tolnában csupán 5 olyan kistelepülés van, amely még önállóan működtet nyolcosztályos általános iskolát. Az 1018 fős Gyulaj intézményének állami támogatása például két év alatt 18 millió forinttal csökkent.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!