Szeged és környéke

2012.02.27. 21:07

Betegszállítók bajban

Szeged - Nem vállal több fuvart csütörtöktől az egyik szegedi betegszállító cég. Egy év alatt 7 milliós deficitet halmozott fel az alulfinanszírozottság miatt. Helyette a másik három vállalkozásnak kellene helytállnia, de azt mondják, ez jogilag és anyagilag is megoldhatatlan. Márciustól ellátás nélkül maradhat a megye több települése és Szeged negyede. <br>

Timár Kriszta

Március elsejétől nem szállít több OEP-finanszírozott beteget a Maros Sped Kft. A négy szegedi betegszállító cég egyike már egy éve jelezte: a piacon uralkodó jelenlegi feltételekkel nem lesz hajlandó tovább végezni ezt a munkát. Most beváltotta „fenyegetését".

Üres a hordágy. Március elsejétől nem szállít több OEP-finanszírozott beteget a Maros Sped Kft. Fotó: Schmidt Andrea

Üres a hordágy. Március elsejétől nem szállít több OEP-finanszírozott beteget a Maros Sped Kft.
Fotó: Schmidt Andrea

Ki viszi át a beteget?

A Maros Sped szállította a betegeket Szőregről, Deszkről, Hódmezővásárhely egy részéről, Algyőről, Újszentivánról, Tiszaszigetről, illetve Szeged negyedéről. Hogy csütörtöktől ezek a páciensek hogyan jutnak el az egészségügyi intézményekbe, illetve onnan haza, egyelőre nem tudni. Jelen állapot szerint szerencse kérdése, hogy valaki kap-e ellátást vagy sem – Szeged esetében például lehet, hogy az utca egyik oldalán lakót elviszik, a másikat meg nem. A területi felosztás ugyanis sokszor még a szomszédokat is szétválasztotta.

– Teljes a káosz, és csak még nagyobb lesz. Ebben pedig nem kívánunk a továbbiakban részt venni – fogalmazott [namelink name="Terhes Zoltán"] ügyvezető igazgató. A cég 2010 decemberében vette át a betegszállítást egy kiesett szolgáltató helyett. – Fogalmunk sem volt, mire vállalkozunk, hiszen nem kaptunk adatokat az ellátási területről. Hamar kiderült, hogy komoly gondok vannak az egész rendszerrel. Csak egyet említek: óriási és eltúlzott az igény a betegszállításra. Sokszor például szociális indokkal hívnak bennünket beteghez – nincs pénze eljutni az orvoshoz, így kérnek neki „ingyentaxit". Mi viszont minél többet szállítunk, annál kevesebb a kilométerpénzünk. A cégvezető elmondta: egyetlen év alatt 7 millió mínusz keletkezett ebből a tevékenységből. Úgy döntött, kiszáll, mielőtt az egész céget tönkretenné ez a vállalkozás. – Úgy tudom, több vezető csak azért nem teszi ezt meg, mert már mindenén jelzálog van, és kényszerpályára került. Én ezt nem akartam megvárni – fogalmazott.

A Maros Sped kiesésével komoly ellátási problémák adódhatnak csütörtöktől. Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH) kötelezte ugyan a másik három szegedi betegszállító céget, hogy tartalék autóikkal lássák el a kieső területeket, az érintettek ezt megtagadják. Azt mondják, a határozat a törvénnyel és a gazdasági racionalitással is ellentétes.

– A tartalék autók arra valók, hogy helyettesítsék az éppen üzemképtelen aktív járműveket, nem arra, hogy határozatlan időre folyamatos szolgálatba álljanak. Az állapotuk ezt nem is teszi lehetővé. Személyzet sincs, aki vezesse. Nem vizsgázott ember pedig nem vehet részt a betegszállításban – sorolta aggályait [namelink name="Tanács Róbert"], az Országos Betegszállító Szolgálat Csongrád megyei irányító szervezetének vezetője. Hozzátette: a helyettesítést egyik cég sem tudná megoldani anélkül, hogy saját ellátási kötelezettségét ne veszélyeztetné. Már most is veszélyesen alulfinanszírozott a tevékenységük, most pedig pluszfeladatot is be kellene vállalniuk, fedezet nélkül. Ezért mennek szembe a hatósági döntéssel.

– Több megoldási javaslatot is felvetettem az OTH-nak, de érdemi választ nem kaptam – mesélte Tanács Róbert. Szerinte a legideálisabb megoldás az lenne, ha Szentesről irányítanának Szegedre autókat – ott ugyanis aránytalanul nagy a kapacitásuk a betegszállítóknak. – Északon alig több mint 8000 beteg jut egy autóra, míg Szegeden 20 ezer. Érthetetlen, hogy miért bennünket akarnak tovább terhelni ilyen körülmények között is – vallja. Az ügyben megkérdeztük az Országos Tisztiorvosi Hivatalt is, ám a kommunikációs osztályra küldött e-mailünkre lapzártánkig nem kaptunk választ.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!