Szeged és környéke

2013.12.01. 21:23

2-es villamosvonal: a kivitelező fizetne, kérdés, hogyan

Szeged - Kifejezte fizetési szándékát a 2-es villamosvonal cseh kivitelezője. Kérdés, hogyan törleszti a városnak a nagyjából félmilliárd forintos kötbért. Erről hamarosan tárgyalás kezdődik.

Dombai Tünde

15 nap határidőt kapott október 11-én a 2-es villamosvonal kivitelezője a Szegedi Ítélőtáblától, hogy átutalja az önkormányzatnak a jogerősen megítélt kötbért. A haladék a napokban járt le; a 15 napot ugyanis nem a kihirdetéstől kell számolni, hanem onnantól, hogy a felek írásban átvették a határozatot. És mint kiderült, a kivitelező cégtársulás vezetőjének ügyvédje időközben hosszabb szabadságra ment, nem tudták kézbesíteni az értesítést.

479 napot csúszott a 2-es villamosvonal megépítése. Archív fotó: Karnok Csaba.

479 napot csúszott a 2-es villamosvonal megépítése.
Archív fotó: Karnok Csaba.

Megírtuk: a bíróság 415 millió 465 ezer forint, azaz a szerződésben rögzített maximális összeg és kamatainak kifizetésére kötelezte a kivitelező cégeket. A cseh–magyar cégtársulást a cseh OHL ZS. a.s. vezeti, tagja a Kelet-Út Kft. és a felszámolás alatt álló Középszolg Kft. A konzorciumi tagoknak a kötbérfizetéskor is egyetemleges felelősségük van, vagyis bármelyik cég fizetési nehézsége esetén a másik kettő köteles helytállni.

Maximális összeg

A kivitelező 2010 márciusában kezdte el építeni az új rókusi 2-es villamosvonalat, és a többször módosított határidő szerint 2010. szeptember 18-ára kellett volna elkészülnie, de a teljesítés csak 2011. október 28-án történt meg, a villamosközlekedés pedig 2012 márciusában indult el. Az önkormányzat 479 napos csúszás miatt követelt kötbért, az ítélőtábla szerint a kivitelező nem tudta maradéktalanul megindokolni a késedelmet, úgyhogy a fennmaradó 50 napra jár a maximális kötbér.

– A napokban a cseh cég írásban kifejezte fizetési szándékát, és további egyeztetésekhez kért időpontot a városvezetéstől, amire rövidesen sor kerül – tudtuk meg Faludi Csabától, az önkormányzat jogi képviselőjétől. Vannak ésszerűségi kérdések, vagyis hogy a cég ki tudja fizetni a pénzt, de közben működni is tudjon. Feltételezhető, hogy részletfizetésről akar tárgyalni a cég képviselője Szegeden. Egyik félnek sem kedvez, ha nem fizet, és felszámolás indul ellene, mert onnantól kezdve közbeszerzési eljáráson nem indulhat, magyarán bedől a cég. Az OHL ZS. a.s. arról persze a háttérben egyeztethet a szegedi projektben együttműködő konzorciumi tagokkal, hogy milyen arányban állnak helyt, de ez a várossal folytatott egyeztetéseket nem érinti.

A 2,1 milliárd forint értékben megépült 2-es villamosvonalért a kötbér tőkeösszege 415 millió 465 ezer forint, kamata pedig a teljesítés napjáig ketyeg. A kamat gazdálkodó szervezetek között magas, a mindenkori jegybanki alapkamat plusz 7 százalék. Ebből áll össze a fizetnivaló, ami együtt nagyjából félmilliárd forint lesz. Az OHL ZS. a.s. a honlapja szerint tőkeerős cég, a Cseh Köztársaság egyik legnagyobb építőipari vállalata, többek között épület-, út-, vasút- és vízépítéssel foglalkozik. Fióktelepeket működtet Szlovákiától Azerbajdzsánig. Jelenleg a prágai nemzeti színházat és a prerovi vasútállomást újítja fel, az ostravai tudományos és technológiai parkot építi.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!