Szeged és környéke

2014.01.13. 23:03

Buszpályázat: Kalmár visszavonná

Szeged - A város a jelenlegi tömegközlekedési helyzetet konzerválja azzal, hogy ha most keres buszüzemeltetőt. Ezért visszavonná a pályázatot Kalmár Ferenc városüzemeltetési tanácsnok.

Dombai Tünde

A közgyűlés megszavazta, a város kiírta a pályázatot a szegedi helyi buszközlekedés üzemeltetésére. Azért kell gondoskodni a folytatásról, mert a Tisza Volán 8 éves szerződése az év végén lejár. A testületi ülésen a kereszténydemokrata [namelink name="Kalmár Ferenc"] és a fideszes [namelink name="Póda Jenő"] nemmel szavazott, a kormánypárti frakcióból tartózkodott Gyimesi László, [namelink name="Hüvös László"], [namelink name="Mihálffy Béla"], [namelink name="Pocsai Blanka"] és [namelink name="Rózsavölgyi József"]. Mindenki más „igen" gombot nyomott.

 Ritkítottak, kurtítottak

2012. február 23.: márciustól vonalkurtítással és járatritkítással 157 milliót spórol a város a tömegközlekedésen; 500 millió hiányzik az üzemeltetésből. 2013. március 29.: 500 millió forint hiányzik a tömegközlekedési kasszából. Áprilistól ritkulnak és rövidülnek egyes járatok.

– Nem értek egyet a pályázattal, és ezt a közgyűlés szakbizottságában is kifejtettem. Amikor tűzoltásként hozzá kellett nyúlni a tömegközlekedési hálózathoz, mert kiderült, hogy nincs elég pénz a működtetésére, akkor ezt a munkát rám tolták. Most, mikor stratégia mentén ki lehetne dolgozni egy új rendszert, be sem vontak – indokolt Kalmár Ferenc, aki egyben városüzemeltetési tanácsnok is. Hozzátette, egyértelműen látszott az előző években, hogy át kell világítani a jelenlegi hálózatot. Különben a megoldás állandóan csak a járatok ritkítása és kurtítása lesz. Az a cég, amelyik az utasszámlálást végezte, 3 millió forintért felülvizsgálná a hálózatot. A testület megbízta a polgármesteri hivatal szakirodáját, teremtse elő a pénzt, ennek ellenére nem történt semmi. A Tisza Volán és az SZKT azt is felvetette, hogy szakemberei szakmai bizottságot alakítanak és tapasztalatból javaslatokat tesznek a következő 8 évre. Ezzel szemben a város egy budapesti céget bízott meg, hogy nézze át a lehetőségeket. A tanácsnok szerint a javaslat semmi újat nem tartalmaz, sőt a buszpályázattal a mostani helyzetet konzerválja.

Versenyben. Fotó: Karnok Csaba

Versenyben. Fotó: Karnok Csaba
– A szakértő nem dolgozott ki minden lehetőséget. Azt nézte meg, mi lenne, ha maradna a trolikat, villamosokat és a buszokat üzemeltető két cég, illetve mi lenne, ha az SZKT-nál új divízió épülne ki új buszok vásárlásával. De hát nincs szükség új járművekre, ha itt vannak a Volán buszai. A társaság korábban is ajánlotta, hogy a város hozzon létre velük közös céget. Ezt is meg kell vizsgálni. Én abból tudok dolgozni, amit hivatalosan megtudok, de az előkészítésbe engem nem vontak be, a fővárosi szakértő anyagát például a mai napig nem láttam – válaszolta a képviselő arra, miért maradt ki az egyeztetésből. Úgy látja, ha nem változik a mostani rendszer, az SZKT és a nyertes buszüzemeltető között maradnak a bevételosztási problémák, és ha továbbra is csökken a tömegközlekedésre szánt állami pénz, megint az önkormányzatnak kerül sokba a közlekedés.

A városatya a februári közgyűlésen indítványozza: vonja vissza a város a buszpályázatát. Pár hónappal hosszabbítsa meg Tisza Volán üzemeltetői szerződését, és szegedi szakemberekkel együtt, az utasszámláló cég bevonásával világítsa át a teljes rendszert.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!