Szeged és környéke

2014.04.10. 23:34

Hazárdjáték az 5-ös és a 43-as főúton

Szeged - Két megyei főút egy-egy szakasza is nagyon veszélyes a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. felmérése szerint. Az M5-ös megyei szakaszán is kockázatosabb közlekedni, mint az M1-esen.

Segesvári Csaba

Elkészült a magyar úthálózat baleseti kockázati térképe – közölte a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI). Összesen 2918 kilométernyi útszakaszt vizsgáltak, több mint kétszáz önkormányzat bevonásával.

 A burkolattal is baj van

A Magyar Közút Zrt. 2013-as adatai szerint Csongrád megye 1331 kilométer állami úthálózatából mindössze 83-nak jó a burkolata, 756-nak rossz. Nagyon nyomvályúsnak viszont csak 115 kilométer számít.

Az eredmények feldolgozása még folyamatban van, az viszont kiderült: a 43-as Deszk és Klárafalva, valamint az 5-ös út Balástya és Kistelek közötti szakasza az egyik legveszélyesebb megyénkben. Annak ellenére, hogy a régi főutakkal párhuzamosan ma már autópálya is fut.

A KTI szakemberei összevetették az egyes szakaszok forgalmi adatait a baleseti statisztikákkal, így készítették el Magyarország kockázati térképét. Azaz minél több baleset történik egy adott útszakaszon, annál veszélyesebb ott közlekedni. A térkép nem öncélú: a legfontosabb feladat az Unióban a közúti biztonság növelése, a 2010-es szint felére kell csökkenteni hat éven belül a közúti balesetben elhunytak számát.

– Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy nincsenek az országban „halálutak", hanem csak bizonyos útszakaszok, amelyek veszélyesebbek – mondta az eredmények ismertetésekor [namelink name="Berta Tamás"], a KTI vezetője. Hozzátette, javaslatokat tesznek a helyzet javítására, ezek jellemzően kis költségvetésű forgalomtechnikai beavatkozások lesznek.

Baleseti helyszínelés az 5-ös főúton. Itt közlekedni kifejezetten veszélyes. Fotó: Segesvári Csaba

Baleseti helyszínelés az 5-ös főúton. Itt közlekedni kifejezetten veszélyes. Fotó: Segesvári Csaba
Az elemzésből megtudtuk: annak ellenére, hogy a gyorsforgalmi utak a legbiztonságosabbnak számítanak, az M5-ös Csongrád megyei szakasza végig piros, azaz veszélyes. Hogy mindenkinek könnyen értelmezhető legyen a KTI térképe, színekkel jelezték az útszakaszok besorolását: a zöld a legbiztonságosabbakat, a sárga a kis kockázatú, a narancs a közepes, míg a piros a veszélyes utakat jelöli. A legveszélyesebb útszakaszokat feketére festették.

Csongrád megyében közlekedni biztonságosabb, mint például Győr-Moson-Sopron megyében. A KSH adatai szerint míg megyénkben 2013-ban mindössze 25 halálos baleset történt, addig Győr-Moson-Sopronban 40. Viszont van még hova fejlődni: Nógrád megyében ez a szám mindössze 8.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!