Szeged és környéke

2014.09.12. 22:43

Napi 100 vonattól dugul be a Szabadkai út

Szeged - Érden és Gyomaendrődön is alul kerülik el az autósok a vasutat: így szüntették meg a vonatok okozta dugót. A megoldás Szegeden is működhetne, a Szabadkai úton minden 10. percben 2-5 percre záródik a sorompó. A 2,5 milliárdos beruházásra még várni kell.

Segesvári Csaba

 Napi 5513 kocsi a szabadkai úton

A Magyar Közút NZrt. 2013-as felmérése szerint az 5-ös Szabadkai úti szakaszát naponta 5513 autó használja. A bajai úti, 55-ös átjárónál ennél jóval több, 8973 autó/nap forgalmat regisztráltak. Csakhogy a bajai útnál mindössze a Budapestre ingázó, ütemes menetrend szerint közlekedő vonatokkal találkozik az autós, a Szabadkai úton pedig az összes, Szegedről induló és ide tartó szerelvénnyel.

– Nemcsak a magam, hanem számos szentmihályi lakos nevében írok. Hihetetlen a kecskési vasúti átjáró: egyik nap a városba menet 23 percet álltam a sorban úgy, hogy egymás után háromszor engedték fel és le a sorompót. Mindenki aki erre jár, panaszkodik. Gyakorlatilag azok, akik a vasúton túl élnek, nem tudják kiszámítani, mikorra érnek a belvárosba. Olyan, hogy ne legyen sorompód, nincs. Legalábbis nekem fél év alatt egyszer sem volt – panaszolta egy olvasónk.

A Szabadkai úti vasúti átjáró az egyik legzsúfoltabb Szegeden, ugyanis itt ér össze a budapesti vonal a szabadkaival és a békéscsabaival. A helyzetet bonyolítja, hogy a vasúti teherforgalom is ide összpontosul: a vonatdömping eredménye, hogy naponta többször bedugul a Szabadkai út, a sor nemegyszer a Móravárosi körútig ér. Az olykor 750 méteres, 100-120 autós sor pedig csak lassan oszlik fel.

A helyzetre létezik megoldás, az aluljáró. A MÁV 2006-ban kevesebb mint egy év alatt átépítette az érdi, Diósdi úti vasúti átjárót. Szegeddel ellentétben Érden nem magasított töltésen futott a vasúti pálya, hanem az úttal egy szintben. A környezet beépítettsége is a szegedihez hasonló, balról, jobbról házak szegélyezik az átjárót.

Az érdi beruházás 2 milliárd forintba került, úgy, hogy a közutat lesüllyesztették és felépítettek két vasúti hidat. Sikerült megoldást találni Gyomaendrődön is, ahol a Fő utat keresztezi a Budapest–Lőkösháza vasútvonal. A vasúti pálya rekonstrukciójával egy időben aluljárót építenek a 46-os úton. A 2,5 milliárd forintos beruházást decemberben adják át.

Újra sorompó. Naponta többször alakul ki olyan, 100-120 kocsiból álló sor, ami miatt bedugul a Szabadkai út. A szerző felvétele

Újra sorompó. Naponta többször alakul ki olyan, 100-120 kocsiból álló sor, ami miatt bedugul a Szabadkai út. A szerző felvétele
– A Szabadkai úti vasúti átjárót is érintő vasútvonalakon augusztusban naponta 80-85 személyszállító vonat, illetve 10-15 tehervonat közlekedett – tudtuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságtól. A vasúttársaság közlése szerint a sorompó a vonatok útátjáróhoz érkezése előtt legalább 30 másodperccel lezáródik. A napi 90-100 vonat eredménye: egy 16 órás műszakban óránként több mint hatszor 2-5 percre lecsukódik a sorompó. Vagyis kora reggeltől késő estig minden tizedik percben 2-5 percig zárva az átjáró. A vasúttársaság hozzátette, a rendező pályaudvari tolatásnál a IV. számú őrhelyről kézi kezeléssel csukják, illetve nyitják a sorompót. Biztonsági okokból ilyenkor akkor is lecsukják, ha a tehervonat nem halad át az útátjárón, csak megközelíti azt.

A vasúttársaság ugyanakkor azt is közölte, jelenleg nem rendelkeznek olyan beruházási tervvel, amely Szegeden, a Szabadkai úton lévő vasúti átjáró átépítésére vonatkozna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!