Szeged és környéke

2016.08.09. 12:20

Veszélyes spórolás: nyáron is téli abroncson

Sok autós csökkenti úgy a költségét, hogy a télre javasolt 4 milliméteres profilmélységet már nem tudó téli gumit nyáron ,,járja le". Nincs ez másként Szegeden sem. Lakótelepi, rakparti és a legdrágább fizetőparkolós zónában elvégzett villámfelmérésünk tökéletesen mutatja: azért a pénz az úr.

Kovács András

A nonstopgumi.hu és a hasznaltauto.hu az idei nyári szezon közepén is megnézte a hazai autósokat. A véletlen mintavételes vizsgálatból kiderült, veszélyesen magas azok aránya, akik spórolásból a használt téli gumijukat nyáron is az autójukon hagyják. A Budapesten és a főváros tágabb agglomerációjában évek óta zajló felmérés 2016-os eredményei szerint júliusig az autósok 26 százaléka hagyta fent téli gumiját az autóján.


Egy budapesti lakótelep parkolójában például a kocsik több mint harmadán volt téli abroncs – eközben Szentendrén csupán az ötödén.


Tegnap reggel a szegedi Huszár Mátyás rakparton a Novoteltől indulva az első 20 autóból 15-ön téli gumi volt! Ezek álltak legközelebb a lehajtóhoz – ők foglalták el legkorábban az ingyenes parkolóhelyeket. Továbbsétálva persze változott a kép, így a 84 autónál már 30 százalékra „javult" a téli abronccsal közlekedők aránya.


Vasárnap este 8 óra körül Makkosházon, a Hont Ferenc utcai lakótelepi nagy parkolóban a 98 autóból 32-n volt téli gumi. Szándékosan számoltuk pihenőnapon és este, hétköznap, dologidőben ennél sokkal rosszabb lenne a helyzet. Aki ugyanis munkába használja, nagyobb eséllyel koptat autóján évszaknak megfelelő abroncsot.


A másik véglet a legdrágább belvárosi parkolózóna, a Széchenyi tér. Aki meg tudja fizetni a közel 500 forintos óránkénti díjat, annak nem kell nyáron is téli gumival járnia. 40 autóból csupán négyen láttunk nem nyári abroncsot.

 

Az a kisebbik rossz, ha nyáron járunk téli gumival, mint fordítva - mondják a szervizben. Fotó: Török János

Jenovai Szabolcs autószerelő az új nyári és a kopott téli gumival – az utóbbi most veszélyes. Fotó: Török János

– Sok autós a javasolt 4 milliméteres profilmélységet már nem tudó téli gumit nyáron járja le – mondta Katona Mátyás, a hasznaltauto.hu főszerkesztője. Ez nem ütközik a jogszabályokkal, mégis komoly kockázattal jár. Magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedvesen harmadával nagyobb fékútra kell számítani. Továbbá egy-egy nagyobb fékezés valósággal ledarálja a téli gumi felületét, így az néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető.


A szegedi, Vásárhelyi Pál utcai Marso szerviz szakembere, Nagy Marco azzal kezdi, hogy a kezünkbe nyomja a mintakorongot a nyári- és a téligumi-keverékkel. Természetesen az utóbbi a puhább. – Ezen a négytenyérnyi felületen érintkezik az autónk az úttal, mégsem veszi mindenki komolyan a gumiválasztást. Pedig nemcsak saját életükkel, másokéval is játszanak a felelőtlenek – hangsúlyozza.

 

A nyáron is futó téli gumi a szegénység jele, ugyanakkor a biztosítónál ilyenkor más megítélés alá esik a kártérítés. – Sajnos mi is a kelleténél gyakrabban találkozunk téli abronccsal a nyár közepén – fogalmaz Nagy Marco. – Ha már dönteni kell, akkor az a kisebbik rossz, ha nyáron járunk téli gumival, mint fordítva. Igaz, megnő a fékút, gyorsabb a kopás, de a nyári gumi télen nagyobb veszélyt jelet.

Négy évszakos?


Felvetődik, hogy aki olyan szegény, annyira keveset autózik, hogy mindenképpen csak egyféle garnitúrát használ, jó választás lehet-e a négy évszakos abroncs. Bár a szakma szerint ebből igazán jót máig sem sikerült gyártani. – Ezen az éghajlaton nem szerencsés, olyan forróság lehet nyáron, annyira pattognak a mínuszok télen, hogy egyféle gumival ez nem oldható meg – mondja Nagy Marco.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!