2019.08.02. 11:02
"A művészet egy párbeszéd" - Bocsárdi László rendezésében láthatjuk a Koldusoperát a hétvégén
Brecht Koldusoperáját Magyarországon először 1930-ban mutatták be. Az azóta eltelt közel száz évben a felkavaró erejű művet számos társulat beemelte a repertoárjába. A fülbemászó slágerek, izgalmas zenei formavilág mellett a kortárs valósághoz fűződő érzékeny viszonya lehet a Koldusoperának az a vonása, amiért ennyire közkedveltté vált.
Az újszegedi színpadra szánt előadás – amely a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Tamási Áron Színház koprodukciójaként jött létre – a mű társadalomkritikai dimenziói mellett igyekszik kibontani az olyan témákat is, mint a szerelem, barátság, gyermek-szülő viszony, árulás, bosszú. Az előadás rendezője, Bocsárdi László mesélt lapunknak a készülő előadásról.
– A mű magyar nyelvterületen Koldusopera címen terjedt el. Mindhárom fordítás ezt használja, miközben a német eredeti Dreigroschenoper pontos fordítása Háromgarasos opera lenne. Ez a cím tartalmaz egy olyan önreflexív, ironikus gesztust, amely összhangban van a mű szellemiségével is, ezért sokkal szerencsésebb választásnak tartom, mint a romantikusabb ízű Koldusopera címet. Az utóbbi cím azért is problematikus, mert egyenlőségjelet tesz a brechti–weili átirat, és az annak alapjaként szolgáló, John Gay által írt 18. századi mű között, amelynek valóban Koldusopera volt a címe.
Bocsárdi László szerint a darab kirántja a nézőt a fekete-fehér világkép kényelméből. FOTÓ: FRANK YVETTE
A Háromgarasos opera legérdekesebb vonása viszont éppen az, hogy polemikus viszonyba kerül az alapművel, az ott megjelenő témákat egy mélyebb, analitikus, kevésbé naiv nézőpontból mutatja meg. Relativizálja az egyértelműnek tűnő viszonyokat, képes kirántani minket a fekete-fehér világkép kényelméből, s egy zavarba ejtő „szürke zónába" taszít. Brecht zsenialitása, hogy ehhez az aktushoz olyan formát is talál, amely elvárja a befogadótól, hogy ne csak fogyasztója legyen a történetnek, hanem társalkotója is. Ez az attitűd a mai ember számára talán még nagyobb kihívást jelent, mint a korabeli nézőnek, ugyanis a mai populáris kultúra azt nevelte belénk, hogy kész üzeneteket fogyasszunk, mindinkább kritikátlanul. Ehhez képes Brecht arra emlékeztet minket, hogy a művészet egy párbeszéd. Az alkotók állítanak valamit, lehetőleg minél provokatívabb formában, a nézőtéren ülőket pedig ingerli ez az állítás, s arra ösztönzi őket, hogy a színpadon látottakról saját véleményt alakítsanak ki. Így a mű nem tartalmaz üzenetet – állítja a rendező, aki nem hisz abban, hogy a művészetnek egyértelmű üzeneteket kellene megfogalmaznia.
– A Háromgarasos operát főleg azoknak a nézőknek ajánlom, akik nyitottnak érzik magukat egy olyan kalandra, amelyben készek bevállalni, hogy olyan tartalmakkal és formai megoldásokkal találkozzanak, amelyek felülírják az egy-egy témához fűződő elvárásokat, vagyis feje tetejére állítják a megszokott valóságérzékelésüket. Brecht műve leleplezi azokat a hátsó gondolatokat, amelyek egy adott szituációban mindannyiunk fejében megfordulnak, de legszívesebben nem is veszünk tudomást róluk. Ezért a vele való találkozás kockázatos vállalkozás, a bátrak számára viszont felemelő élményt nyújthat.