Szeged és környéke

2014.08.26. 12:32

Elszabadult egy villamos Szegeden: 800 métert száguldott

Szeged - Elszabadult egy villamos kedd reggel Szegeden a Pulz utcai remízből. A vezető nélküli jármű a Károlyi-kollégium előtti megállóig jutott. Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt tragédia.

Arany T. János

Elszabadult egy csuklós Tatra villamos a Szegedi Közlekedési Kft. Pulz utcában lévő telephelyéről kedd reggel hét óra után nem sokkal. A jármű néhány másodperc alatt, pár száz méteren annyira felgyorsult, hogy nem lehetett megállítani.

22 tonna lendületben

A Tatra KT4 egy vezetőállású, csuklós, négyajtós villamos. Magyarországon ezt a típust csak Szegeden állították forgalomba. Tömege 22 tonna. A villamoson 116-an férnek el, ebből 26 ülőhely. A Tatra engedélyezett csúcssebessége 70 km/h, teljesítménye 4×40 kilowatt.

A villamosvezető próbálta utolérni a száguldó járművet és kulccsal kinyitni az ajtót, de hiába futott, lemaradt. A remíz kapuja hajnalban a szolgálatkezdettől nyitva van, a kapusnak valószínűleg csak meglepődni volt ideje, a járművet ő sem tudta megállítani.

Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója azt mondta, az egész vonalat azonnal áramtalanították. A vezető nélküli villamos a nagy körforgalmon túljutva, 800 méter megtétele után a Kossuth Lajos sugárúton, a Károlyi-kollégium előtti megállóban állt meg.

Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt tragédia, a felgyorsult villamos nem siklott ki és nem okozott balesetet. – Az őrangyal velünk volt – fogalmazott az igazgató, aki hozzátette, Szegeden még soha nem történt ehhez hasonló eset.

Egy ilyen Tátra szabadult el. Fotó: Karnok Csaba

Egy ilyen Tátra szabadult el.
Fotók: Karnok Csaba

Tóth nem kívánt feltételezésekbe bocsátkozni. Azt mondta, a felelősség megállapítása a hatóság feladata. Ennek eredménye egy hónap múlva várható.

Kerékpárral üldözte

2010 júniusában egy prágai villamos szabadult el a kocsiszínből feltehetően azért, mert a jármű vezetője elfelejtette rendesen behúzni a fékeket. Az üres villamos áttörte a remíz kapuját, megindult a síneken, és útközben áthaladt egy forgalmas, négysávos úton is. A villamosvezető megállított egy arra haladó kerékpárost, elkérte tőle biciklijét, majd üldözőbe vette a villamost. Végül sikerült elérnie a járművet, felkapaszkodott rá, és megállította. Az 50 éves férfit azonban annyira megviselték az izgalmak, hogy szívrohamot kapott, és kórházba kellett szállítani.

A baleset után az SZKT rövid közleményt adott ki, amiben azt írták, hogy a Kossuth Lajos sugárút Károlyi-kollégium előtti szakaszán műszaki hibás villamos áll, melynek vizsgálata folyamatban van. Ennek ideje alatt villamospótló autóbuszok közlekedtek az Európa Liget–Anna kút és a Szeged Plaza–Anna-kút között.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vizsgálja. A „Szegeden történt váratlan vasúti eseményről" a hatóság közleményt adott ki. Ebben azt írják, az eddigi információk szerint a telephelyen egy villamos vezetője leszállt járművéről, hogy átállítson egy váltót. Eközben a jármű a vezetőtől távolodva elindult a város felé. A villamos áramszedője megsérült, a feszültséget lekapcsolták, így a villamos lendületének elvesztése után, körülbelül egy kilométer megtétele után megállt. A mozgásból 700 méter a telephelyen kívül történt.


Itt még gurult és csak a körforgalmon túl állt meg a villamos

Itt még gurult és csak a körforgalmon túl állt meg a villamos.
[namelink name="Tóth István Tibor"], az SZKT ügyvezető igazgatója azt mondta, az egész vonalat azonnal áramtalanították. A vezető nélküli villamos a nagy körforgalmon túljutva, 800 méter megtétele után a Kossuth Lajos sugárúton, a Károlyi-kollégium előtti megállóban állt meg.

Ezen az úton gurult vezető nélkül a Tátra.

Ezen az úton gurult vezető nélkül a Tátra.
A helyszíni szemlét követően a szakmai vizsgálat tovább folytatódott az SZKT telephelyén. Az érintett szakaszon egy ugyanilyen járművel próbát végeztek a KBSZ balesetvizsgálói annak megállapítására, hogy az elmondások alapján rekonstruált mozgás lehetséges-e. Tovább folyik az adatrögzítő kiértékelése. A jármű áramszedőjének helyreállítását követően, néhány napon belül a KBSZ további próbákat tervez annak megállapítására, hogy műszaki hiba vagy mulasztás történt. A villamosokon ugyanis van egy berendezés, amely megakadályozza, hogy a jármű nyitott ajtókkal elinduljon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!