Szeged és környéke

2007.04.17. 16:19

Kötelező a gyermekülés - Maradtak kérdőjelek

A KRESZ március végi módosítása következtében 150 centiméteres magasság alatt kötelező a gyermekbiztonsági rendszer használata – életkortól függetlenül. Azokban az autótípusokban, amelyekbe nem szerelhető be gyermekbiztonsági ülés, nem is lehetne 3 év alatti gyermeket szállítani.

R. Tóth Gábor

A kormány március végén rendeletben módosította a KRESZ-t. Eddig 12 éves kor alatt kötelező volt a biztonsági gyermekülés használata, ám mostantól az életkor helyett már csak a magasság számít. A gépkocsiban utazó, 150 centiméternél alacsonyabb gyermeket ugyanis „a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható".

Ennek értelmében viszont a gyerekülés beszerelésére gyárilag alkalmatlan gépkocsikban, például régi Trabantokban, kis Polskikban 3 évnél fiatalabb gyermekek egyáltalán nem szállíthatók.

A rendelet nem mindenhol világos: kérdés például, utazhat-e 149 centis, 16 éves kamaszgyermek az első ülésben, gyermekbiztonsági rendszer nélkül, hiszen az eddigi 12 éves korhatár megszűnt, viszont így meglehetősen életszerűtlen szituációk állhatnak elő.

Árak

Az újszülötteknek, csecsemőknek 11 és 50 ezer forint között lehet gyermekülést találni, 8 hónapos kortól 3 éves korig, vagyis 9 és 18 kilogramm között 17 és 300 ezer forint a két határ, a középkategória pedig 40-50 ezer forint, ugyanannyi, mint a 9 és 36 kilogramm közti kategóriában.

Újdonság, hogy a rendelet gyermekbiztonsági ülés helyett „rendszerről" beszél, amely lehet integrált vagy nem integrált. A jogsicentrum.hu értelmezése szerint előbbinek a hevederek vagy hajlékony elemek kombinációját kell tekinteni, tehát ide sorolható a gyermekülés, a biztonsági öv. Nem integrált gyermekbiztonsági rendszer alatt például a párnaszerű ülésemelőt kell érteni, amelyet a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt kell használni.

Török Szabolcs, az egyik szegedi tulajdonú babaház vezetője szerint az újszülöttkortól 36 hónapos korig, 18 kilogrammos tömegig használatos gyermekülést nem szabad megspórolni, ugyanis a gyermeket egy 40 kilométeres sebességnél bekövetkező balesetnél olyan ütközési energia éri, mintha a harmadik emeletről dobnák le. – Ennek ellenére nem áldoznak erre eleget a szülők, inkább ezer forintért vesznek valamilyen habból készült selejtet, ami pusztán arra jó, hogy nem bünteti meg őket a rendőr – mondja, hozzátéve, hogy a szülők általában 4-5 éves gyermeküknek választanak ülést, idősebbeknek szinte egyáltalán nem vesznek.

– A 9 és fél éves kisfiamat is gyermekülésbe ültetem. Nem is ellenkezik, minden csak szoktatás kérdése. A szülők felelőssége tehát óriási – vallja egy másik szegedi babaáruház név nélkül nyilatkozó tulajdonosa, aki vásárlóitól a gyermek súlyát, életkorát és magasságát tudakolja meg, ezek alapján javasol ülést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!