Szeged és környéke

2011.10.23. 19:44

Munkáját is elveszítheti a hitele miatt az autósoktató

Szeged - Öt éve 3,5 millió forint svájcifrank-alapú hitelből vásárolt egy szegedi autósoktató magának egy gépjárművet, ami a mai napig a munkaeszköze. Majoros Gabriella már kifizetett 2,3 milliót, de még 2,6 millió forinttal tartozik a pénzintézetnek. Fennáll a veszélye, hogy a közel duplájára nőtt havi törlesztőrészlet miatt a munkáját is elveszíti, ugyanis lefoglalhatják és elvehetik tőle a lízingelt autót.

Munkatársunktól

A 2006-ban megbízhatónak, autókereskedők és finanszírozók által is ajánlott svájcifrank-alapú hitel mára sokaknak rémálommá vált. Az évekkel ezelőtt 150 forinton folyósított kölcsön már tavaly októberben, az akkor még „mindössze" 200 forintos árfolyamon is jócskán megterhelte az adósok pénztárcáját. Azóta 240 forint felett adják-veszik a svájci frankot.

– 11 éve dolgozom autósoktatóként Szegeden. 2006- ban úgy döntöttem, hogy ideje egy újabb autót venni, egy 1,3-as multijet Fiat mellett döntöttem. 6 évre 3,5 millió forint hitelt szerettem volna felvenni, 2006-ban erre havi 50 ezer forintos törlesztés jött ki. Az akkori banki jövedelemvizsgálat – lévén, hogy vállalkozó vagyok – nem engedett havi 43 ezer forintnál nagyobb összeget, emiatt 6 év helyett 10 évre adósodtam el – kezdte történetét [namelink name="Majoros Gabriella"], akinek jelentősen megnőtt a munkájához elengedhetetlen autó törlesztőrészlete.

Majoros Gabriella: Ha elveszik az autót, akkor is megmarad a tartozásom, csak nem lesz miből fizetni Fotó: DM/DV

Majoros Gabriella: Ha elveszik az autót, akkor is megmarad a tartozásom, csak nem lesz miből fizetni.
Fotó: DM/DV

– Egyáltalán nem felelőtlenség munkaeszközre ennyit szánni, hiszen 2006-os árfolyamon napi 1300 forintos kiadást jelentett az autólízing – magyarázta a ma is autósoktatóként dolgozó Majoros Gabriella, aki nem érti, ha 2006-ban a bank csak 43 ezer forint törlesztést engedett, miből gondolja, hogy 2011-ben ennek közel a dupláját ki tudja fizetni?

A szerződés szerint

Majoros Gabriella első, fizetési nehézségek miatt kért átütemezése befogadása mellett a pénzügyi szolgáltató levélben jelezte, kamatot is emel: „A Lízingszerződés Módosítása magába foglalja, hogy a Felek megállapodnak (...) a lízingszerződés éves ügyleti kamata 1 százalékkal növekszik." Majd a későbbi késedelmes fizetések miatt kapott újabb levélben közölte a lízingcég: „az Önnel (…) kötött lízingszerződés vonatkozásában a hatályos Retail ügyfélszegmens ügyfél-minősítési szabályzata és Értékvesztés és céltartalék-képzési szabályzata alapján (...) elvégezte a szerződéskötést követő kockázati besorolást. Megállapítottuk (...) olyan mértékű fizetési késedelem is bekövetkezett (...), amely a kockázati alapú többletértékvesztés megképzését indokolja. (...) Fentiek alapján tájékoztatjuk, (...) ügyleti kamatlábát évi 3,5 százalék mértékben (...) megnöveli."

Története a 2008-ban kirobbant gazdasági válsággal bonyolódott, a frank jelentős felértékelődésével korábbi számításai felborultak. Dolgozik, pénzt keres, mégsem tudja időben törleszteni az adósságát.

– A pénzintézetek messze nem olyan segítőkészek, mint hangoztatják. Megcsúsztam a fizetéssel, átütemezést kértem. Kaptam egy levelet a lízingcégtől, hogy köszönettel megkapták a kérelmemet, és ennek tükrében a futamidő-hosszabbítással egyetemben 1 százalékkal megemelik a kamatomat. Könyörgöm, én könnyítésért, nem büntetésért fordultam a lízingcéghez! – panaszolta Majoros Gabriella, aki lehetőségeihez képest folyamatosan fizette autója hitelét.

Az újabb, immár 20 százalékos frankdrágulás betett az oktatónak. 2011 októberében 73 ezer forintot fizet az autójáért. – Megpróbáltam kilépni a hitelből, öt év alatt közel 2,3 millió forintot visszafizettem. Vagyis azt hittem, hogy visszafizettem, a bank ugyanis azt közölte: az árfolyamváltozás miatt még 2,6 millió forinttal tartozok. És még hátravan 5 év – szörnyülködött az oktató, akinek hitele jövőre lejárt volna, ha a bank induláskor engedi a 7000 forinttal magasabb törlesztőrészletet.

Azt hihetnénk, hogy az egekig nőtt tartozást, a könnyítéshez „járó" kamatemelést és a folyamatosan dráguló svájci frankot nem lehet überelni. Sajnos lehet. – Újabb csúszások jöttek a törlesztésben, hiszen nem csak az autóért dolgozom, élnem is kell valamiből. A lízingcég 2011. június végén arról tájékozatott, hogy mivel többször későn fizettem, hitelem kamatát 3,5 százalékkal megemeli. Ez egyenlő volt a kivégzéssel. Nem tudom, kihez forduljak segítségért – kesergett, hozzátéve: a mai napig dolgozik, úgy érzi, hogy 2006-ban felelős döntést hozott, amikor munkájához új autót vásárolt. – Ha elveszik az autót, akkor is megmarad a tartozásom, csak nem lesz miből fizetni. Kétszer is kamatot emeltek, mert nem bírom a törlesztést. Az állam megpróbál segíteni a devizahiteles lakástulajdonosoknak, de mi történik azokkal, akiknek a munkaeszközükről van szó? Taxisok, árufuvarozók, személyszállítók, oktatók? Számunkra a teljes csőd a megoldás? Árat emelni nem nagyon tudunk, pedig az üzemanyag ára is az egekben jár – mondta végezetül Majoros Gabriella.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!