2011.08.09. 18:48
Parkolóhelyek a Széchenyi téren: kihíztuk a régi műszaki előírásokat
Szeged – Végre egy jó hír: még kevesebb parkolóhely lesz a szegedi Széchenyi téren! A felújítások után ugyanis újra fogják festeni a mostani helyeket, amelyek majd megfelelnek az érvényben lévő műszaki előírásoknak.
Átlagosan dagadt pasinak gondolom magam.
Most, hogy jól kinevették magukat az önértékelési zavaromon (?), derüljön ki, miért volt fontos ez a „vallomás": a szegedi Széchenyi téren parkolva minden egyes alkalommal külön tornamutatvány kiszállni az autóból. Nemcsak nekem, gyakorlatilag mindenkinek.
Másfél évtizedes „vonalazás"
Jelenleg 29 ferde parkoló (14+15 elosztásban; a több az étterem és az egykori banképület előtt található), 65 merőleges (11+19+5+30 elosztásban) és 8 rokiparkoló van a Széchenyi téren – valamennyi a park felőli oldalon. Ezek közül egyik sem felel meg az érvényes műszaki előírásoknak. A parkolók szélessége ugyanis 210–225 centiméter között változik – a ferde parkolók a jellemzően szélesebbek. Csakhogy a 2001-ben megjelent [namelink name="Schuchmann Gábor"]–[namelink name="Kisgyörgy Lajos"] szerzőpáros jegyezte Közlekedéstervezés – utak című útépítési „biblia szerint egy gépjármű elhelyezéséhez szükséges felület méretei személygépkocsi esetén: 2,50 (2,30)×5,50 (5,00) méter (a zárójeles értékek csak kivételesen megengedettek)." Azaz a merőleges parkolók esetében akár húsz centinél is több hiányzik a mostani felfestés alapján. A mozgáskorlátozottak parkolóinál még drámaibb a helyzet: ott három és fél méter szélességet ír elő a szabályzat, ám ezek a helyek csak a kerekes székes embléma miatt mozgáskorlátozott parkolók. A gyakorlatban ugyanis pont ugyanolyan szélesek mint a „rendes" parkolók.
Hogy mit jelent húsz centi mínusz a gyakorlatban? Majdnem egy fél ajtónyitásnyi távolságot. Pont annyit, hogy ne kelljen nekitámasztani az ajtót a mellettünk lévő parkoló járműnek, és ne kelljen kikúszni a kocsinkból. Az említett „gyakorlatnak" van még egy fontos feltétele: mértanilag a parkoló közepére kellene beállni. Nemcsak nekünk, hanem a „szomszédoknak" is. Ez azonban szinte lehetetlen, az autósok többsége nem éppen parking – elnézést a szóviccért.
– A Széchenyi téren a fizető parkolóhelyeket 1996-ban az akkor érvényes műszaki előírásoknak megfelelően alakították ki – tudtuk meg Szabados Lászlótól, a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Iroda ügyintézőjétől. A várakozóhelyek a Szegedi Közlekedési Kft. Parkolási Ágazat üzemeltetésébe és fenntartásába tartoznak. A közlekedési kft.-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Szeged belvárosát érintő rekonstrukciós munkák elkészülte után a jelenleg érvényes műszaki előírásoknak megfelelően 2,5 méter széles parkolóhelyeket festenek majd fel.
Nemcsak a zsírpárnák nőttek
Mi változott másfél évtized alatt? Nemcsak a testünk körtérfogata. Egy alsó középkategóriás autó, mondjuk egy Suzuki Swift, amiből azért rohangál egy-kettő a szegedi utakon 1690 milliméter széles. Ha egy ilyennel állunk be egy 220 centi széles Széchenyi téri parkolónak a mértani közepére, akkor ideális esetben 51 centiméternyi helyünk van arra, hogy kikússzunk az autóból, feltéve, hogy a mellettünk parkoló gépkocsi is pont középen áll. És egy ilyen Swiftnél csak szélesebb autókat gyártanak manapság.
Huszonhárommal lenne elvileg kevesebb
Matekozzunk nagyvonalúan!
A Széchenyi téren a polgármesteri hivatal oldalában 102 parkolóhely 220 centiméter szélességgel számolva közel 225 méternyi szélességű foglal területet foglal el. Tartsuk meg a nyolc mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolót! Ez huszonnyolc méternyi mínusz, azaz 197 méter marad a normál parkolóhelyeknek. Ami azt jelenti, hogy 79, egészen pontosan 78,8 helyet lehetne felfesteni, azaz huszonhárommal kevesebb autó állhatna meg. Azaz több mint húsz százalékkal csökken a helyek száma a téren, de ez a „parkolópusztítás" ezúttal megéri: normális helyeken, normális módon lehetne kiszállni.
Még az olyan átlagosan dagadtaknak is, mint amilyen én vagyok.