Szeged és környéke

2011.08.09. 18:48

Parkolóhelyek a Széchenyi téren: kihíztuk a régi műszaki előírásokat

Szeged – Végre egy jó hír: még kevesebb parkolóhely lesz a szegedi Széchenyi téren! A felújítások után ugyanis újra fogják festeni a mostani helyeket, amelyek majd megfelelnek az érvényben lévő műszaki előírásoknak.

Garai Szakács László

Átlagosan dagadt pasinak gondolom magam.

Most, hogy jól kinevették magukat az önértékelési zavaromon (?), derüljön ki, miért volt fontos ez a „vallomás": a szegedi Széchenyi téren parkolva minden egyes alkalommal külön tornamutatvány kiszállni az autóból. Nemcsak nekem, gyakorlatilag mindenkinek.

Másfél évtizedes „vonalazás"

Jelenleg 29 ferde parkoló (14+15 elosztásban; a több az étterem és az egykori banképület előtt található), 65 merőleges (11+19+5+30 elosztásban) és 8 rokiparkoló van a Széchenyi téren – valamennyi a park felőli oldalon. Ezek közül egyik sem felel meg az érvényes műszaki előírásoknak. A parkolók szélessége ugyanis 210–225 centiméter között változik – a ferde parkolók a jellemzően szélesebbek. Csakhogy a 2001-ben megjelent [namelink name="Schuchmann Gábor"]–[namelink name="Kisgyörgy Lajos"] szerzőpáros jegyezte Közlekedéstervezés – utak című útépítési „biblia szerint egy gépjármű elhelyezéséhez szükséges felület méretei személygépkocsi esetén: 2,50 (2,30)×5,50 (5,00) méter (a zárójeles értékek csak kivételesen megengedettek)." Azaz a merőleges parkolók esetében akár húsz centinél is több hiányzik a mostani felfestés alapján. A mozgáskorlátozottak parkolóinál még drámaibb a helyzet: ott három és fél méter szélességet ír elő a szabályzat, ám ezek a helyek csak a kerekes székes embléma miatt mozgáskorlátozott parkolók. A gyakorlatban ugyanis pont ugyanolyan szélesek mint a „rendes" parkolók.

Prímán lehet itt oldalazni. De ki- és beszállni nem lenne olyan egyszerű. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


Hogy mit jelent húsz centi mínusz a gyakorlatban? Majdnem egy fél ajtónyitásnyi távolságot. Pont annyit, hogy ne kelljen nekitámasztani az ajtót a mellettünk lévő parkoló járműnek, és ne kelljen kikúszni a kocsinkból. Az említett „gyakorlatnak" van még egy fontos feltétele: mértanilag a parkoló közepére kellene beállni. Nemcsak nekünk, hanem a „szomszédoknak" is. Ez azonban szinte lehetetlen, az autósok többsége nem éppen parking – elnézést a szóviccért.

– A Széchenyi téren a fizető parkolóhelyeket 1996-ban az akkor érvényes műszaki előírásoknak megfelelően alakították ki – tudtuk meg Szabados Lászlótól, a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Iroda ügyintézőjétől. A várakozóhelyek a Szegedi Közlekedési Kft. Parkolási Ágazat üzemeltetésébe és fenntartásába tartoznak. A közlekedési kft.-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Szeged belvárosát érintő rekonstrukciós munkák elkészülte után a jelenleg érvényes műszaki előírásoknak megfelelően 2,5 méter széles parkolóhelyeket festenek majd fel.

A Renault-on még a tükör is be van hajtva. Mégsem egyszerű átjutni. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


Nemcsak a zsírpárnák nőttek

Mi változott másfél évtized alatt? Nemcsak a testünk körtérfogata. Egy alsó középkategóriás autó, mondjuk egy Suzuki Swift, amiből azért rohangál egy-kettő a szegedi utakon 1690 milliméter széles. Ha egy ilyennel állunk be egy 220 centi széles Széchenyi téri parkolónak a mértani közepére, akkor ideális esetben 51 centiméternyi helyünk van arra, hogy kikússzunk az autóból, feltéve, hogy a mellettünk parkoló gépkocsi is pont középen áll. És egy ilyen Swiftnél csak szélesebb autókat gyártanak manapság.

Nem, rosszul látják, nem szemét sofőr. Ő egy forradalmár. Jelenleg egy-két autónak muszáj így parkolni ahhoz, hogy meglegyen a megfelelő távolság. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


Huszonhárommal lenne elvileg kevesebb

Matekozzunk nagyvonalúan!

A Széchenyi téren a polgármesteri hivatal oldalában 102 parkolóhely 220 centiméter szélességgel számolva közel 225 méternyi szélességű foglal területet foglal el. Tartsuk meg a nyolc mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolót! Ez huszonnyolc méternyi mínusz, azaz 197 méter marad a normál parkolóhelyeknek. Ami azt jelenti, hogy 79, egészen pontosan 78,8 helyet lehetne felfesteni, azaz huszonhárommal kevesebb autó állhatna meg. Azaz több mint húsz százalékkal csökken a helyek száma a téren, de ez a „parkolópusztítás" ezúttal megéri: normális helyeken, normális módon lehetne kiszállni.

Még az olyan átlagosan dagadtaknak is, mint amilyen én vagyok.

Rokiparkoló a Széchenyi téren.Csak a felfestés miatt az, a három és fél méteres szélességnek a köezlében sincs. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!