Szeged és környéke

2015.04.21. 14:03

Teljes hosszában áll a mobil gát

Órák alatt felépíthető korszerű mobil gát védi ezentúl Szeged belvárosát az árvíztől - közölte Botka László polgármester kedden a Móra-múzeum előtt, amikor az utolsó elemet ő helyezte el a védműben. A mobil partfalat csak akkor szerelik össze a jövőben, ha jön a víz.

Munkatársunktól

– Mobil gátat Magyarországon csak néhány helyen, pár 100 méter hosszúságban alkalmaztak eddig, a technológia azonban Európában már több helyen is jól vizsgázott – mondta Botka László, Szeged polgármestere az új mobil partfal próbaszerelése alkalmából tartott keddi sajtótájékoztatón.


– Szeged sorsa összekapcsolódott a Tiszával, és minden generáció az akkori műszaki, technikai tudás legjavával igyekezett szolgálni a város biztonságát – folytatta a polgármester. – Az első téglafal a nagy árvíz után, Szeged újjáépítésével párhuzamosan készült el, a legutóbbi nagyobb fejlesztés, a beton támfal pedig az 1970-es árvíz után valósult meg.

 

Főpróba a mobil partfalon. Fotó: Kuklis István (képgaléria)

Magasan van a járda


A partfal rekonstrukciója során a 2,1 kilométeres gátszakaszon az útszinthez képest 3-4 méteres mélységig szivárgásgátló résfal épült, a régi támfal elé új, vasbeton köpenyfalat emeltek. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki, a járdaszintet a korábbi mellvéd magasságára emelték. A beton mellvédet részben visszabontották, a megmaradó szerkezet tetejére lehet felszerelni a mobil falat.

Botka László emlékeztetett arra, hogy 2006-ban a Tisza minden korábbinál magasabb szinten, 1009 centiméteren tetőzött. Ekkor kiderült, hogy a 70-es évek műszaki technológiájával készült partfal – noha évtizedekig kiszolgálta a várost – már nem alkalmas arra, hogy megfogja az egyre magasabb vízszinteket. Ezért a vízügyi igazgatósággal együtt keresték a megoldást, valamint a pénzügyi, uniós és városi forrásokat.

2013 novemberében aláírták a szerződést a kivitelezővel, a Szeged SHK 2013 Konzorciummal, mára pedig 95 százalékban kész a beruházás. Botka elmondta: árvízvédelmi, és nem városszépészeti beruházásról van szó. De a magasított járdával már most sikerült összekötni a várost a Tiszával. Az új európai fejlesztési ciklusban a Tisza-part és a Stefánia zöld területének megújítását is tartalmazza a városfejlesztési program.

A szegedi belvárosi árvízvédelmi rendszer mintegy 2,2 milliárd forintból épült meg. Ebből 1,5 milliárd forint volt az uniós támogatás, 700 millió forinttal pedig a szegedi önkormányzat járult hozzá az építkezéshez. 2,1 kilométeres gátszakaszt újítottak fel. A munkálatokat május végére teljesen befejezik, az átadást a Szeged napja rendezvénysorozat kapcsán, május 21–22-én tervezik.


Kozák Péter, az Ativizig igazgatója elmondta, az új árvízvédelmi rendszer 11 méter 30 centiméteres szintig nyújt védelmet. Nem egy olyan betonfal épült, amely elválasztja a várost a folyótól, hanem árvízmentes időszakban biztosítja a város és a folyó együttélését – jelentette ki. A mobil gát szerelését árvízveszélyben akkor kezdik el, ha a Tisza vízállása a rakpartlejáróknál eléri a 950 centiméteres szintet, ekkor ezeket, valamint a kulisszanyílásokat is lezárják. A próbaszerelés tapasztalatai alapján állíthatják, hogy a rendszer akár 8-10 óra alatt teljes magasságig kiépíthető.


A sajtótájékoztató után előadásokat tartottak az IH Rendezvényközpontban a vízügyes szakma képviselőinek.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!