2017.10.02. 07:30
Újranyitnák a Szeged-Szabadka vasútvonalat - galéria
Nincs időpont a tervekben arra, hogy mikor nyitnák újra a Szeged és Szabadka között a vasúti forgalmat. Tervek azonban készülnek a gyors- és személyvonatos összeköttetésre.
Egy lélek nincs a röszkei vasútállomás környékén. Két éve lezárták a vasútvonalat és az állomást is. Szellemtanya. Amikor a menekülthullám egyik fontos határátlépési pontja lett a vasúti átkelő, a kormány eltorlaszoltatta.
Egy lélek sincs a röszkei állomáson. Két éve lakat és rács van mindenütt. Fotó: Karnok Csaba
Az állomásépület előtt egyetlen vagont látni: azt, ami szögesdróttal állta útját a menekülteknek. Akkor a szeged–szabadkai vonat már csak Röszkéig közlekedett, de nem sokáig (2015. november 9.: Utoljára közlekedett a röszkei vonat).
Ezért hangzott különösen, hogy a szegedi közgyűlés szeptember végén a Szeged–Röszke–Szabadka vasútvonal felújításához kapcsolódó építési szabályzatot tárgyalta. Nagy Sándor (Együtt) városfejlesztési alpolgármester érdeklődésünkre elmondta, vasútfejlesztést készítenek elő, ami nem a tramtrain része.
Hagyományos nagyvasút épülne ki, a síneken a tervek szerint 160 kilométeres sebességre is képes lenne a szerelvény. A terveket a Duna–Körös–Maros–Tisza Együttműködés (DKMT), annak is a magyar–szerb határon átnyúló programja finanszírozza.
A szegedi önkormányzat azzal támogatja az elképzelést, hogy a területét érintő, a vasúthoz és az azt keresztező közutakhoz kapcsolódó szabályzatokat módosítják. Ezekre jellemzően a mai szabványok miatt van szükség.
Az elfogadott határozatból kiderül, hogy a szegedi rendező pályaudvar–Röszke–Horgos–Szabadka vasútvonal helyreállítása egy vágányt tartalmaz. A fejlesztéssel a Szeged és Szabadka közötti 40 kilométert a gyorsvonatok 31 perc alatt tennék meg, a személyvonatok pedig 70 perc alatt, ha az útlevél- és vámvizsgálatot menet közben elvégeznék.
Új vasúti megállóhely is szerepel a tervekben Szentmihályon, épületek felújításával, P+R pakolóval, kerékpártárolóval, korszerű elektronikus utastájékoztató rendszerrel. A peronokat esőbeállóval, padokkal, világítással szerelnék fel. Minden érintett közút-vasúti átjárót korszerűsítenék.
Ahol a földutak túl közel húzódnak a vágányhoz, új párhuzamos utakat alakítanak ki az előírásoknak megfelelő védőtávolsággal.
Nagy átépítés vár a szentmihályi Harcos utcánál lévő út–vasút kereszteződésre is. A jelenlegi vasúti átjáró ugyanis mindössze 28 fokos szögben keresztezi az utat, így nem biztonságos, ha rajta nagy sebességgel közlekedik a vonat. Emiatt 60 fokosra emelik a kereszteződés szögét.
Ehhez töltést kell építeni, ami a legmagasabb pontján közel három és fél méteres lesz. Az átjárót gumiborításúra készítik, és fénysorompóval látják el.