Jó ha ezt tudja!

2021.12.27. 07:00

Így változnak januártól a szavatosság szabályai

Januártól minőségi kifogás esetén a korábbi fél év helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett-e, vagy a nem rendeltetésszerű használatból ered. A vételárat bizonyos esetekben a szavatossággal érintett árunál is vissza lehet kérni már az első javítás vagy csere után.

K. A.

Könnyebben boldogulunk majd a problémás cipővel. Illusztráció: Pesti Tamás/MW

Fotó: Pesti Tamás

– Az átfogó szabályváltozás után kisebb, de fontos újdonságok jönnek a jótállás-szavatosságban 2022-ben – írta közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Az árukra és digitális szolgáltatásokra vonatkozó szavatosságnál a korábbi hat hónapról egy évre nő az időszak, amikor a termékkel kapcsolatos minőségi kifogás esetén a vállalkozás oldalán van a bizonyítási teher. A vásárlástól számított egy évig tehát az értékesítőnek kell igazolnia a hiba okát nemcsak hazánkban, hanem – uniós szabályváltozásról lévén szó – az EU teljes területén is. Ha azonban kiderül, hogy az áru a nem rendeltetésszerű használat miatt vált működésképtelenné, hibásodott meg, a kereskedő nem köteles azt javíttatni, cserélni. 

 

Visszajár a vételár 

 

Magyarországon a szavatossá­­gi jogok minden termékre ér­vényesek, a kötelező jótállás az árucikkek jogszabályban meghatározott szűkebb körére vonatkozik. Idéntől a jótállásköteles termékeknél háromszori javítás után már kötelező a csere. Jövőre a szavatossággal kapcsolatban is megjelenik az a lehetőség, hogy bizonyos esetekben – például a ruháknál, a cipőknél és a 10 ezer forintnál olcsóbb műszaki cikkeknél – már az első javítást vagy cserét követően visszakérhető a vételár. Erre okot adó körülmény lehet, ha a vállalkozás nem végezte el a cserét vagy a javítást, vagy a hiba súlya a szerződés azonnali megszüntetését indokolja. 

 

Garancia 

 

A kereskedők önkéntes jótállást vállalhatnak, a piaci gyakorlatban ezt például úgy teszik, hogy már a 8000 forintos hajszárítóra is biztosítják a jótállást, vagy a 100 ezer forintnál olcsóbb tévére is megadják a 2 éves garanciát. 2022-től ezen az eddig szabályozatlan területen is a fogyasztók érdekeit védő uniós rendelkezések lépnek életbe. A cégeknek jótállási nyilatkozatot kell kiadniuk tartós adathordozón – például papíron vagy e-mailben –, amelynek tartalmaznia kell a jótállásra kötelezett nevét és címét, valamint az áru megjelölését. Ha az adott terméket 3 év önkéntes jótállással reklámozzák, de az átadott nyilatkozatban csak 2 évet tüntetnek fel, akkor a fogyasztó szempontjából az előbbi számít. 

 

Jótállási jegy 

 

2021 elejétől a korábbi egysé­gesen egy évvel szemben a ter­­mék árától függően már kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő. Egyértelműsítették, hogy a garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás, továbbá lehetővé tették az elektronikus jótállási jegyek kiállítását. A fogyasztóvédelmi hatóság az év eleje óta ellenőrzi az új előírások betartását. 

– A kereskedők egyre jobban teljesítenek az ügyfelek tájékoztatásában, de a jótállá­­si jegyekkel kapcsolatos gyakorlatuk még sok kívánnivalót hagy maga után. A helyes jogalkalmazás megkönnyítése érdekében jótállási jegy mintát készítettünk, amelyet már sokan letöltöttek – idézte a közlemény Cseresnyés Péter fogyasztóvédelemért felelős ál­­lamtitkárt. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!