2022.02.01. 07:00
Csúcsot döntött a használtautó-piac forgalma 2021-ben
A csiphiány miatt akadozik az új autók gyártása, kiszállítása, kevesebb kocsit cserélnek be a márkakereskedésekben, ami csökkenti a használt autók kínálatát. Mindez pedig árfelhajtó hatású.
Kevesebb és drágább a használt autó. Illusztráció: Frank Yvette
Fotó: Frank Yvette
A hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, csaknem 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát tavaly, ez 3,4 százalékkal haladja meg az előző évit, amikor 791 ezer volt a belföldi átírások száma.
– Ezzel piacának forgalma nem egészen egy évtized alatt a duplájára emelkedett – közölte Halász Bertalan.
A JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a piac növekedését két tényező is segítette. Rövid távon az autóipart sújtó csiphiány játszott fontos szerepet, az új személygépkocsiknál kialakult hiány a kereslet egy részét a használtautó-piacra terelte. Hosszabb távon a magyar autópark folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a piacot, míg 2012-ben a forgalomban lévő személygépkocsik száma nem érte el a 3 milliót, addig 2021 végére már 4 millió felett járt.
A forgalomban lévő kocsik átlagéletkora 15 év, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is meglátszik: tavaly az adásvételek több mint 75 százaléka legalább tízéves jármű volt.
A szakportál várakozása szerint 2022 második felére várhatóan normalizálódik majd az újautó-piac, így az év egészében a tavalyi 122 ezernél 2-3 százalékkal több új személygépkocsit értékesítenek majd a márkakereskedők. Mindez a lecserélt autók révén élénkíteni fogja a használtautó-piacot is, amelynek másik utánpótlási forrása, az import szintén enyhe bővülést mutathat majd 2022-ben.
A használtautó-kereskedők között egyedüliként országos hálózattal rendelkező Das WeltAuto közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a piac felpörgését az emelkedő kínálati árak sem fékezték tavaly. Bizonyos modellek esetében akár 15 százalékos drágulás is megfigyelhető volt, és az árak várhatóan addig emelkednek, amíg az újautó-piacon helyre nem áll a rend.
Tóth Péter értékesítési igazgató is úgy látja, a csiphiány miatt jelentősen megnőtt a gyártási és kiszállítási idő a világ összes autógyártójánál, ennek köszönhetően a vásárlók az újak helyett a használtak felé fordultak. A növekvő kereslet viszont felhajtotta az árakat.